V roce 1956 přišla značka Braun na trh s gramofonem.

V roce 1956 přišla značka Braun na trh s gramofonem. | foto: Braun

Před sto lety začínali opravou výrobních pásů, pak přešli na design

  • 2
Sto let letos uběhlo od doby, kdy si Max Braun otevřel obchod a dílnu se spotřebiči ve Frankfurtu nad Mohanem. Opravoval i výrobní dopravní pásy a prodlužoval tak jejich životnost. Netušil, že jeho synové navážou na tuto tradici trvanlivosti výrobou drobných pomocníků s nadčasovým designem.

Stejně jako jejich otec se synové Artur a Erwin řídili mottem zakladatele Bauhausu Waltera Gropiuse, který popsal své cíle takto: „Vytvořit nový cech řemeslníků, bez třídních rozdílů, kteří překročí dnešní arogantní bariéru mezi řemeslníkem a umělcem“.

Kombinace rádia a fonografu z roku 1934

To byl princip, který Max Braun a jeho synové uvedli do praxe. Výsledek? Braun se jako jedna z mála společností zaměřila vedle funkčnosti a trvanlivost důsledně i na design.

V roce 1951 Artur a Erwin společnost převzali. Značce výrazně pomohla  úzká spolupráce s Ulmskou akademií designu založenou v roce 1953, která byla nástupcem Bauhausu. Pro značku ji objevil Erwin Braun.

Bratři si vybírali ty nejlepší designéry, například budoucí legendy společnosti Braun Otla Aichera a Hanse Gugelota. Mnohé z prvních produktů společnosti byly přímým výsledkem spolupráce mezi inženýry společnosti Braun a designéry Ulmské akademie.

Bratři Artur a Erwin spolupracovali s těmi nejlepšími designéry své doby z celého světa, inspirovali se i tvorbou manželů Ray a Charlese Eamesových, jejichž návrhy patří dodnes mezi ikony designu. Slavné duo navštívili při cestování po Spojených státech společně s designéry firmy Fritzem Eichlerem a Hansem Gugelotem.

Na rozdíl od ozdobného designu, který byl typický v polovině minulého století, tak přinesli na trh produkty, které sloužily praktickým potřebám a lidem zjednodušovaly každodenní život.

Produkty mají odolat času

Myšlenku dobrého designu určeného svou formou a funkcí pro miliony lidí dále rozvíjel a zvěčnil v 70. letech šéf designu Braun Dieter Rams, který na základě zkušeností Bauhausu, Ulmské akademie a svých kolegů designérů formuloval deset základních principů pro navrhování produktů, které jsou jednoduché, užitečné a postavené tak, aby odolaly času. Tyto principy lze považovat za aktuální dodnes.

Po událostech posledních měsíců uživatelé sází na kvalitu a účel produktů a řídí se heslem „méně je někdy více“. Proto ve svém stém roce Braun věří, že je správný čas zahájit veřejný dialog o dobrém designu i mimo komunitu odborníků, především inspirováním a zapojením další generace studentů a uživatelů.

Braun přišel i s prvním epilátorem na světě s plně flexibilní epilační hlavou, která se přizpůsobí konturám těla.

V průběhu roku 2021 sdruží Braun vůdčí osobnosti ze světa designu, módy a kultury, aby se podělily o své názory na to, co dobrý design v dnešní době znamená a jak může pozitivně ovlivnit budoucí životní styl, vzdělávání a svět.

U příležitosti oslav 100. výročí vytvořila značka Braun limitovanou edici ikonických produktů v oblasti péče o vzhled a osobní péče, domácích spotřebičů, hodinek a hodin či zvukových systémů. Kolekce ke 100. výročí byla navržena pro oblasti, na kterých dnes lidem velmi záleží.