Autozápisník: toxické Putinovo písmeno a těžkotonážní virus z Wu-Chanu

  • 1
Za březnovými událostmi jsme se ohlédli naším mnohdy trochu netradičním pohledem. Pevně se připoutejte a jeďte s lehkou nohou! Bude se to hodit.
Hlavní postava populárních kreslených filmů Auta od studia Pixar ožije pro dobročinné účely.

Svět je plný zvláštností a paradoxů. Hlavní postava populárních kreslených filmů Auta ožije pro dobročinné účely a nejdelší auto světa je ještě delší. Nejen ruské tanky, ale i mnohé známé automobilové modely si hrdě vozí písmeno „Z“. Jak to, že finanční génius, který proslavil modrý svetr, posmrtně vydělává více peněz než jeho pokračovatel? Jak je možné, že „polovodičový hladomor“ přispěl k opulentním ziskům automobilek? A neokoukali Japonci tak trochu „osobní vlak z Vizovic“?

Sally Carrera vyrazí na silnice!

Hlavní postava populárních kreslených filmů Auta od studia Pixar ožije pro dobročinné účely. Sally Carrera v podobě Porsche 911 Carrera (996) z roku 2002 je přítelkyní hlavní postavy, Bleska McQueena, a také advokátkou v Kardanově Lhotě (Radiator Springs), kde se vždy snaží co nejvíce pomoci. Nově se tak stane díky automobilce Porsche i ve skutečném světě. Vůz, který bude inspirován Sally, ale nemá být jen její kopií, postaví Porsche Exclusive Manufaktur. Vznikne jeden exemplář se silniční homologací, který bude koncem roku prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s vydražen ve prospěch charitativních organizací pomáhajících dívkám v USA a ukrajinským uprchlíkům. Tak snad se slavná postava ze světa nul a jedniček dočká bohatého výnosu nejen z jedniček, ale také z celé řady nul.

Nejdražší Fiat 126p na světě

Obliba Toma Hankse fotit se na cestách s různými neobvyklými auty, se mu stala „osudnou“. Poté, co se kdysi neprozřetelně v Budapešti zvěčnil s Fiatem 126p, známým pod přezdívkou „Maluch“, a dal to na sociální sítě, dostal jeden od Poláků darem k narozeninám. A to zcela v duchu citátu jeho slavné postavy Forresta Gumpa „Život je jako bonboniéra. Nikdy nevíš, co ochutnáš“. Známý herec s autem najel jen 447 km a nedávno se ho konečně zbavil. Přesně v duchu Forrestova hesla „Máma říkala, že člověk musí odložit minulost a pak zase může jít dál.“

Tom Hanks se svým Maluchem, kterého dostal od Poláků, najel jen 447 km.

Hanks fiátka prodal ve veřejné dražbě za rekordních v přepočtu 2,1 milionu korun. Forrest by asi řekl, „Máma vždycky říkala, že zázraky se dějí každý den. Někdo tomu nevěří, přesto je to tak!“ Stal se z něj tak nejdražší Fiat 126p na světě. Peníze ovšem Hanks neinvestoval do „jakési firmy přes ovoce“, ale šly na dobročinné účely. Současně se nejspíš vyléčil z toho, fotit se s kdejakým legračním autem. Mohlo by to totiž skončit i mnohem hůře. Třeba by „vyfasoval“ velorex, se kterým by se mezi hollywoodskou smetánkou asi také příliš neblýskl.

„Putinova“ auta?

Ruská invaze na Ukrajinu má své dalekosáhlé a tragické důsledky, které změní vše. Také dopady na celý autoprůmysl jsou a budou nemalé. Letos se vzhledem k tomu může snížit výroba aut o miliony, neboť výroba některých dílů se na čas přerušila. Západní automobilky se sami nebo pod tlakem veřejnosti postupně stahují z Ruska, jejich továrny možná budou konfiskovány.

A kvůli onomu písmenu Z na ruské vojenské technice již začínají firmy přistupovat k úpravám svého označení. Lotyšská firma Dartz, která vyrábí opulentní obrněné terénní vozy, již proto změnila své logo. A její tisková mluvčí vydala i bizarní tiskovou zprávu s podtitulem „Milujte se, neválčete. Pouze láska zastaví diktátora před válkou“, v níž zdůrazňuje, že historické logo Dartzu ozdobili nejen diamanty, ale také květinami. A dokonce nabízí kolekci „Řekni ne válce“.

Poslední písmeno latinské abecedy si zatím hrdě vozí již dlouhá desetiletí sportovního kupé od Nissanu. Má tak vyjadřovat ultimátní povahu samotného vozu, něco ve smyslu, že má ve sportovních vozech poslední slovo. Dojde i na něj? Přežije BMW Z4 Roadster, nebo se z něj stane jen BMW Roadster? A co si počnou čerství řidiči, začátečníci? Nemusí se bát vozit na zádi svých aut velké „Z“, aby jim na sídlišti nepropíchali pneumatiky?

Nissany/Datsuny Z si své označení vozí již několik desetiletí. Nyní se ale stalo poněkud „toxickým“…

Nejdelší je ještě delší!

Nejdelší automobil světa se po dvouleté renovaci v režii zábavního parku Dezerland v Orlandu na Floridě zazářil novotou. Plných 30,5m dlouhá limuzína s 26 koly na bázi Cadillacu Eldorado z roku 1976 nese označení Americký sen a sloužila jen pro různé večírky, jezdit se s ní totiž prakticky nedalo.

Limuzína s 26 koly nově měří přesně 30 538 cm, v Guinnessově knize rekordů tak má nový zápis.

Vůz nechal koncem 80. let postavit autor řady slavných hollywoodských filmových aut Jay Ohrberg. Disponuje prostorem až pro 75 cestujících a v zádi má dokonce vířivku a přistávací plochu pro vrtulník. Vůz je nově dokonce ještě delší – měří přesně 30 538 mm, takže v Guinnessově knize rekordů má nový zápis. Autoři, vědomi si toho, že se stávají snadným terčem ekologických aktivistů, prý zvažují převedení na elektrický pohon s 26 elektromotory. Nejspíš se tak dočkáme dalšího zápisu do Guinnessovy knihy, a to tentokráte nejdelšího elektrického auta na světě.

Chybička se vloudí…

Překotný vývoj, snižování nákladů a sdílení různých dílů a systémů občas vede u automobilů k dosti bizarním situacím. Nejnověji „zaperlili“ u Fordu. Majitelé elektrického modelu Mach-E se nestačili divit, když objevili v palubním menu položku „Automatická regenerace“ s dovětkem: „Při splnění patřičných podmínek umožňuje automatickou regeneraci filtru pevných částic vznětového motoru.“ Jsou to u toho Fordu veselé kopy, jen co je pravda!

Menu displeje elektrického Fordu Mach-E nabízelo automatickou regeneraci filtru pevných částic vznětového motoru.

Úsměv ale vzbudily v poslední době například i Opely, které v palubních počítačích označovaly spotřebu paliva jako úsporu paliva. A u minulé generace Chevroletu Corvette lepili Američané na jeho sluneční clonu u spolujezdce univerzální štítek s oznámením, že děti se mají kvůli bezpečnosti převážet na zadních sedadlech – které Corvette pochopitelně nemá…

Ramen místo slivovice

Nissan prostřednictvím videa předvedl schopnosti systému pohonu všech kol e-4ORCE, kterým je vybaven nový elektrický model Ariya. Demonstruje ho na motorizovaném servírovacím podnosu, který v Ramen restauraci dokáže odvézt tradiční japonskou nudlovou polévku s masem a zeleninou před hosta nejen velmi rychle, ale i tak, aniž by se vylila byť jen její kapka. Že by se Japonci inspirovali Smoljakovou komedií Kulový blesk a slavnou scénkou, kde na druhou kolej přijel osobní vlak z Vizovic?

Virus nadváhy

Britská automobilka Lotus byla od dob svého zakladatele Colina Chapmana značkou historicky zaměřenou na lehké konstrukce. S nástupem elektromobility je s tím ale konec. Zatímco elektrický hypersport Evija je na tom se svými 1680 kilogramy ještě tak tak, elektrický crossover Eletre již váží 2,2 tuny. Z hlediska Lotusu dosud něco nepředstavitelného. Kdyby zakladatele firmy Colina Chapmana nezabil infarkt v roce 1982, zcela jistě by ho dohnal nyní. A to navíc při vědomí, že se Eletre bude vyrábět v čínském Wu-Chanu. Ještěže se toho tento elegán s knírkem nedožil…

Značka Lotus dnes patří do čínského koncernu Geely a model Eletre bude vznikat ve Wu-Chanu.

Čím hůře, tím lépe?

Celý automobilový průmysl loni procházel největší problémy za dlouhá desetiletí. Přes kovidovou pohromu, odstávky výroby, „polovodičový hladomor“, nedostatek celé řady dalších důležitých komponent, zpřetrhání dodavatelských řetězců, ale většina automobilového sektoru byla loni v zisku, a to dokonce rekordním. Podle studie poradenské společnosti EY se loni souhrnný provozní zisk šestnácti největších světových automobilových koncernů zvýšil o 168 % na 134 miliard eur. Také Škoda Auto loni zvýšila provozní zisk, a to o více než 43 %.

Vyrobilo se méně vozů, stoupla tedy poptávka, automobilky se prakticky nemusely podbízet a naopak si mohly dovolit diktovat ceny. A ty průběžně rychle stoupaly. Výrobci se navíc soustředili na dražší modely s vyššími maržemi. Tato krize asi již nadobro změnila strategii většiny automobilek. Rychle vyrobit a prodat se nevyplácí, atmosféra, kdy se na vozy čeká třeba i rok vytváří tlak na zvyšování cen, a má evidentně pozitivní vliv na hospodaření firem, které navíc přešly i na úspornější režim.

Prezentace Škody Auto k výsledkům za rok 2021

Oko bere

Za 21 let se v lidském životě stane docela hodně věcí, a také ve světě aut se mnohé změní. Právě tak dlouhou dobu trvalo Volkswagenu, než model ID.Buzz dospěl od původního konceptu mikrobusu k sériové verzi.

Design konceptu Microbus z roku 2001 působil dostatečně „sériově“.

Když v roce 2001 značka z Wolfsburgu využila úspěchu New Beetlu a rozhodla se ho využít pro představení konceptu Microbus s motorem 3,2 VR6, vzbudila tím velkou pozornost. Design působil dostatečně „sériově“, ale na produkční verzi ke smutku mnohých nakonec nedošlo. Studie měla velmi zdařilý design, a tak není divu, že se k němu Volkswagen po letech tápání s dalšími koncepty Bulli (2011), Budd-e (2016) a v roce 2017 i předobrazu letošní sériové verze ID.Buzz, po dvou dekádách vrátil.

OBRAZEM: Elektrohippie ID. Buzz v plné parádě, odveze i dvě palety

Kouzla génia ve svetru

Jak známo, slavné celebrity jako Elvis Presley, Michael Jackson či John Lennon, vydělávají moře peněz i po své smrti. A nejen oni. Výroční zprávy koncernu Stellantis totiž odhalila jednu zajímavou skutečnost. Před čtyřmi lety zesnulý bývalý šéf koncernu FCA Sergio Marchionne, proslulý svým neobvyklým dress codem (místo obleků většinou nosil charakteristický modrý svetr), ale i používáním čtveřice mobilů Blackberry najednou, loni inkasoval více peněz než nejvyšší šéf Stellantisu Carlos Tavares.

Sergio Marchionne to s penězi vždy uměl. Zachránil Fiat, a i po své smrti vydělává „balík“.

Zatímco Tavares si loni přišel na 19,2 milionu eur, Marchionneho dědicové, partnerka Manuele Battezattová a dva synové, obdrželi celkem 26 milionů eur. Bylo tomu tak na základě závazků plynoucích z pracovní smlouvy s FCA. Jednalo se prý i o nějaké starší honoráře za účast v představenstvu. Potvrzuje se tak, že Marchionne, který se do dějin autoprůmyslu zapsal jako zachránce Fiatu, byl opravdový finanční mág.

Nuda na zadním sedadle nehrozí

Let kosmickou lodí, jízda na dinousaurovi v pravěku, cestování koňským spřežením v 18. století nebo plynutí krásnou přírodou. To vše a mnoho dalšího umožní od června ve vybraných modelech Audi v Německu, Velké Británii a Spojených státech amerických virtuální realita ve spolupráci s německým start-upem Holoride a společností Disney.

Auta musí být vybavena speciálním softwarem, který podporuje bezdrátové připojení pomocí Bluetooth Low Energy a cestující na zadních sedadlech si musí vzít speciální VR brýle. Nová technologie spojuje obsah virtuální reality s pohyby auta v reálném čase, reaguje totiž na rychlost, zatáčení, zrychlení a brzdění. Obvyklé stesky malých cestovatelů „Mami, kdy už tam budem?“ tak možná nahradí „Mami, to už jsme tady?“

Konec slonovinového služebníka

Až si za pár let mávnete v Německu na taxík, nejspíš to již nebude typický sedan od Mercedesu (v poslední době model třídy E) v charakteristické barvě slonovinové kosti. Od příštího roku ho totiž stuttgartská automobilka přestane nabízet. Končí tak jedna éra. Pro tyto účely bude Mercedes nabízet elektrickou třídu V či model EQT.

Třída E přišla o typický gril s hvězdou na kapotě, a brzy přijde i o charakteristickou barvu slonovinové kosti a označení taxi na střeše.


V poslední době již třída E přišla o typický gril s hvězdou na kapotě, a přijde i o označení taxi na střeše a radiostanici pro komunikaci s dispečinkem. Ostatně toto odvětví v poslední době prochází velkou proměnou a stále více mu konkurují různí alternativní přepravci, kde již tradiční atributy taxíků nehrají žádnou roli.