Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlezlý Facebook i Google vědí o vašem věku, těhotenství i zálibách

On-line firmy o vás vědí více, než vás kdy napadlo: kde bydlíte, co nakupujete, jaké máte zájmy, kam jezdíte a s kým se přátelíte. Facebook nyní přidá i sledování vašeho brouzdání. A díky statistice z toho dokážou odvodit ještě více. Výsledkem jsou vyšší zisky pro ně a vlezlejší reklamy pro vás.

Vrátil jste se z dovolené, opustila vás partnerka, sledujete videa na mobilu. Je načase koupit větší obrazovku a možná herní konzoli. A vida, na různých webových stránkách už se vám potřetí objevila reklama na plazmu s Xboxem zdarma. To je ale náhoda.

Není to náhoda. Internetová reklama je (snad s výjimkou přímého oslovení) ta nejcílenější forma propagace, s jakou se můžete setkat. Internetové obchody, sociální sítě a mobilní operátoři o vás vědí věci, o kterých byste asi na veřejnosti nemluvili. Připravili jsme pro vás přehled, co všechno o vás vědí internetové stránky.

Chcete utajit těhotenství? Budete za zločince

Všudypřítomnost internetového sběru dat za účelem cílené reklamy si ověřila Janet Vertesiová, profesorka sociologie na Princetonské univerzitě. Když se s manželem dozvěděli, že čekají dítě, rozhodli se utajit tuto skutečnost před internetem, konkrétně před internetovými inzerenty.

Měli k tomu dobrý důvod. Pro marketingové účely je informace o těhotenství neuvěřitelně cenná. Podle některých zdrojů zvyšuje těhotenství cenu vašich kontaktních informací až dvěstěnásobně a velké firmy dělají vše proto, aby těhotné matky odhalily. Nejenže pak začnou budoucím rodičům chodit reklamy na kolébky nebo přesnídávky. Jak dítě stárne, zvyšuje se i číslo v příslušném řádku databáze příjemců reklamy. Následují reklamy na hračky, školky, kola, zájezdy. A z tohoto kolotoče už nevyskočíte.

Jak vás vidí inzerenti: cílit se dá na všechno

Věk, pohlaví, vzdělání, ale i rodinný stav, zájmy, oblíbené seriály, historie prohlížení a nákupní zvyky, to všechno o vás Facebook ví. A podle toho pro vás vybírá reklamu.

Podívejte se, jak se na Facebooku vytváří reklama. Možná vás překvapí, jak přesně může inzerent zacílit na velmi ohraničenou skupinu.

Kromě demografických ukazatelů lze vybírat i velmi specifické zájmy.

Vlevo vybíráte cílovou skupinu, vpravo vidíte, kolik lidí zadaným kritériím odpovídá.

Takhle se vytváří reklama na Facebooku. Cílem reklamy může být řada věcí, včetně přihlášení na akci nebo kliknutí na odkaz.

Cílit se dá podle:

  • jazyka, státu, města nebo jinak upřesněné lokality
  • věku, rodinného stavu, počtu rodičů, etnické příslušnosti
  • úrovně vzdělání, oboru studia, roku dokončení studia
  • současného zaměstnání, odvětví a pracovní pozice
  • vztahů a životních událostí („čerstvě zasnoubený“, „vztah na dálku“, „nové zaměstnání“, „mimo rodinné prostředí“)
  • zájmy (např. „software“, „nakupování luxusního zboží“, „životní prostředí“)
  • chování („Často nakupuje on-line“, „Chystá se cestovat“, „Nový vlastník tabletu“)

Jenže utajit těhotenství na internetu se ukázalo jako mnohem těžší úkol, než by se mohlo zdát. Nejprve museli Vertesiovi obeslat příbuzné a známé, aby zamezili vyzvonění šťastné události nějakým tím "gratuluji" od Facebookem políbené tetičky. Zároveň si oba manželé začali dávat pozor, co platí kartou. Stačilo by pár transakcí typu dětská postýlka a tajemství by se rychle dostalo od jednoho marketingového oddělení k druhému.

Těhotná profesorka začala mimo jiné používat anonymizér Tor a šifrování zpráv. „Je to program pověstný tím, že umožňuje nelegální aktivity na webu. Já pomocí něj chodila na miminkovské weby a hledala jména,“ píše Vertesiová. Manželé si také založili speciální, zcela oddělené e-mailové adresy a účty na Amazonu, aby mohli na webu nakupovat a zjišťovat informace bez rizika, že si nějaký algoritmus dá dvě a dvě dohromady. Jinými slovy, chovali se jako špioni komunikující z nepřátelského území.

Chtějí vás připravit o soukromí

A vám je to jedno

Pozor: Jste monitorováni!

Jejich „podezřelé aktivity“ neunikly pozornosti automatických bezpečnostních mechanismů. To když si kočárek kupovali pomocí anonymních dárkových kuponů. „Abych se vyhnula sledování ze strany velkých společností, musela jsem vypadat jako špatný a dokonce podezřelý občan,“ říká socioložka. Poučila se také z reakcí lidí kolem, kterým jako by vůbec nedocházelo, že všechno, co napíšou do e-mailu či do soukromé zprávy na Facebooku lze využít pro reklamní účely.

„Experiment odhalil, že lidé si vůbec neuvědomují, co všechno o nás společnosti vědí. A je to tak nastaveno úmyslně. Internetové společnosti nejenže doufají, že přijmete ztrátu soukromí výměnou za bezplatné používání služby, ale také že úplně zapomenete, že jste na nějakou takovou výměnu přistoupili.“

Facebook teď sleduje i vaši historii

V červnu Facebook oznámil, že nově bude využívat i historii prohlížení každého uživatele. „Dnes se učíme o vašich zájmech z vašich lajků. Brzy se v Americe budeme učit i z toho, jaké aplikace používáte a jaké stránky navštěvujete,“ uvedl Facebook v tiskové zprávě.

„Pokud přemýšlíte o koupi televize a začnete hledat ceny na webu, budeme vám ukazovat reklamy na televize nebo na akce a značky s televizemi související,“ upřesňuje Facebook, jak sledování historie prohlížení webu využije. Dodává, že tuto funkci bude možné vypnout.

Google monitoruje vaše zájmy

Příklad „zájmů“, které o vás Google může z vašich hledání zjistit. Tyto zájmy pak používá k cílení reklam.

Také Google, jehož příjem závisí z 90 % na reklamách, sleduje vaše zájmy a využívá je k přesnějšímu cílení reklam. Kromě sázení na předlouhé seznamy klíčových slov tak mohou inzerenti cílit i na lidi zajímající se o „akční filmy“ nebo „nové mobilní technologie“. To vše je založeno na „demografických kategoriích, stránkách v minulosti navštívených a s nimi spojených zájmech“.

Také Google nabízí možnost toto cílení reklam na základě navštívených stránek a zájmů změnit či zrušit. Ale i tak budete terčem reklam na základě vaší polohy, prohlížeče, operačního systému nebo jazyka systému. A z toho se dá odvodit docela dost.

Stránky navíc mohou pomocí souborů „cookies“ ukládat informace o tom, co jste u nich dělali, a pamatovat si tyto informace do budoucna. Vše lze obvykle provázat s dalšími daty o tom, co jste hledali, co jste koupili či alespoň vložili do košíku, dokonce i to, co jste napsali do vyhledávacího políčka a pak neodeslali. Pokud nechcete začít život internetového poustevníka nebo podezřelého hackera, musíte se smířit s tím, že na cokoli kliknete, bude použito proti vám. Nebo pro vás. Podle toho, jak máte rádi reklamy na míru.

Autor:
  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 18 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 3 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 7 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Proklatě krátkou lanovku v Záhřebu museli zpočátku cestující občas i tlačit

v diskusi je 1 příspěvek

16. května 2024

V Záhřebu najdeme pozemní lanovku, která patří mezi nejkratší zařízení svého druhu na světě. Délka...

Google chce měnit vyhledávání a také ukázal asistenta, který slyší a vidí

v diskusi je 9 příspěvků

15. května 2024  7:53

Společnost Google na výroční konferenci tradičně nazvané I/O, představila řadu novinek. Všechny se...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 7 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Do Evropy konečně přichází významný konkurent ChatGPT. AI se jménem Claude

v diskusi jsou 4 příspěvky

14. května 2024  15:39

Už i v Česku si budou moct uživatelé vyzkoušet generativní umělou inteligenci vyvinutou startupem...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...