POZOR VLAK: Zachytili jsme vznik Slovenské strely na 3D tiskárně

  • 10
Železniční magazín POZOR VLAK se v nejnovějším vydání zaměřil na modeláře Michala Brože, který v počítači modeluje železniční a silniční vozidla a pak je tiskne na 3D tiskárně. Štáb Michala sledoval od května do října, kdy pracoval na modelu legendární Slovenské strely v měřítku 1:25.

Poprvé se tvůrci magazínu POZOR VLAK potkali s Michalem Brožem v květnu v Muzeu nákladních automobilů Tatra Kopřivnice, kde je Slovenská strela vystavena. Odborný garant restaurování Slovenské strely Jiří Střecha Michalovi předal technické výkresy a ukázal mu všechny detaily potřebné pro výrobu modelu v měřítku 1:25.

Dalších šest měsíců pak Michal modeloval strelu v počítači. Využíval k tomu i svoje každodenní cesty vlakem do práce. „Modelování ve vlaku mi velmi vyhovuje. Jezdím v příměstské elektrické jednotce CityElefant, která jede klidně, takže se v ní příjemně pracuje. Navíc vím, že mám omezený čas, abych nepřejel, takže jsem mnohem efektivnější než doma,“ směje se Michal Brož.

Michal Brož se svým modelem Slovenské strely v měřítku 1:25 z 3D tiskárny

Na přelomu září a října byl modelář v napětí, protože začal tisknout 404 dílů, které potřeboval pro sestavení modelu. Kvůli urychlení Michal tiskl současně na třech 3D tiskárnách. Na jedné by to totiž trvalo 287 hodin.

„I my jsme byli v napětí, jak vše dopadne. Michal Brož je ale profesionál, a tak už první vytištěná sada dílů do sebe pěkně zapadla a výsledkem je nádherný červený model se zlatou střechou,“ říká tvůrce železničního magazínu Jiří Dlabaja.

I další reportáže příznivce železnice zcela jistě zaujmou. Pohlazením po duši bude bezesporu medailonek grafika Petra Tomana který se specializuje na nostalgické období železné dráhy s vůní páry. Pracuje formou hlubotisku, přičemž jeho tvorba zachycuje parní lokomotivy, viadukty, vodárny a různá traťová zařízení, která na dráze většinou už nenajdete.

Grafika Petra Tomana, Negrelliho viadukt

V rubrice Legendy se průvodce Rostislav Kolmačka zaměřil na mladějovské „Krausky“, tedy na parní lokomotivy č. 1 a č. 5., které jsou spjaty se šamotovou dráhou z Hřebče do Mladějova na Moravě. Diváci budou svědky velké události, kdy se větší z těchto lokomotiv přezdívaná „Pětka“, vrací po deseti letech odstavení po náročných opravách do provozu.

Rubrika Úžasné návraty, kterou připravuje archivář Národního archivu Miroslav Kunt, bude tentokrát značně technická. Prezentovaný film z roku 1986 se věnuje brzdění vlakových souprav špalíkovými brzdami.