ilustrační snímek

ilustrační snímek

Karanténa posadila Čechy k televizi, rádiu a webům, ukázal průzkum

  • 9
Společnost Median se v projektu adMeter zaměřila na mediální konzumaci Čechů během opatření proti šíření koronaviru. Zjistila, že v týdnu od 16. do 22. března nebyl v zemi v podstatě člověk, který by denně alespoň na chvíli nepřišel do kontaktu s televizí, rozhlasem, webovými stránkami či mobilními aplikacemi.

„V týdnu od 16.3. do 22.3. Češi věnovali v průměru ve všední den 9 hodin a 20 minut svého času sledování televize, poslechu rádia, návštěvě internetu a mobilních aplikací dohromady, o víkendu pak téměř 10 hodin,“ shrnula společnost Median výsledky šetření v tiskové zprávě

Sledování televize za den pak lidé věnovali přes tři hodiny, o něco méně času pak v průměru denně navštěvovali web, rádio poslouchali zhruba hodinu a tři čtvrtiny hodiny času jim zabraly podle průzkumu aplikace.

Multiscreening, kdy lidé jsou v prostředí, kde vysílá televize a současně si prohlížejí webové stránky zabírá rovněž necelou hodinu. Souběh poslechu rádia a návštěvy webu, neboli multitasking, vyplňoval čtvrt hodinu.

Podle zjištění Medianu se všem hlavním televizním stanicím zvýšila sledovanost, a to především sledovanost doma, ale i přes karanténu posiluje také televizní sledovanost i mimo domov. Rovněž posiluje návštěvnost televizních webů. Největší nárůst sledovanosti výzkumníci naměřili u stanice ČT24, která ve srovnání s únorem posílila téměř 4,5krát v případě lineární sledovanosti a 5,5krát v případě sledovanosti online.

„Podobně jako u televize je patrný nárůst poslechovosti i pro rozhlasové stanice. Rádiový trh táhnou vzhůru především stanice ČRo Radiožurnál, Impuls, ČRo Dvojka, ČRo Plus, Evropa 2, Frekvence 1 a Country Rádio,“ vyplynulo z analýzy.

V týdnu od 16.3. do 22.3. posílily oproti předchozímu týdnu v ukazateli ATS average time spent (počet poslouchaných minut) například Rádio Impuls, ČRo Dvojka a Country Rádio. O víkendu pak rostla například poslechovost Evropy 2, Frekvence 1, Impulsu, ČRo Dvojky, Kiss i Country rádia.

Zajímavý je podle autorů průzkumu nárůst v týdenním zásahu u ČRo Radiožurnálu, ale také webu iRozhlas.cz a aplikace Českého rozhlasu v porovnání března s únorem, poslechovost ČRo Radiožurnálu stoupla o téměř čtyři procenta a webu iRozhlas.cz a dané aplikace zhruba o pět procent.

Na internetu navýšily mírně svůj denní zásah v týdnu 16.3. - 22.3. v porovnání s předchozím týdnem nejen hlavní online platformy Google, YouTube, Facebook i Seznam, ale také většina zpravodajských webů.

„Pokud porovnáme únor a březen vidíme u iDNES.cz zhruba poloviční nárůst času, který tam návštěvníci tráví, a zaznamenali jsme zhruba o 15 procent více návštěvníků denně,“ doplnil Josef Fišer z Medianu.

Výrazně se rovněž zvýšil čas, který lidé věnují sledování videí na YouTube. Posílilo i využívání sociálních sítí, například denně používá o 10 % více Čechů Twitter a na komunikačních platformách Messenger, nebo WhatsApp, strávíme o 25 až 45 % více času.

Situace kolem šíření koronaviru rovněž zvedla zájem o nákupy přes internet, mnohem více Čechů teď podle výsledků analýzy objednává potraviny přes Košík.cz, Rohlík.cz, nebo další zboží na Mall.cz a Alza.cz.

Analýzy jsou výstupem elektronického crossmediálního a crossplatformního měření konzumace médií adMeter výzkumné agentury Median. Projekt adMeter je realizován ve Slovenské a České republice. Umožňuje sledovat, jak celková populace a její různé cílové skupiny sledují televizi, poslouchají rádia, surfují na internetu, nebo užívají mobilní aplikace. 

Měření v České republice se účastní tisíc respondentů ve věku 15–69 let. Každý respondent v panelu byl vybrán, aby byl vzorek reprezentativní podle sociodemografických charakteristik, jako je pohlaví, věk či vzdělání, ale i mediálního chování.


Video