„Při používání může dojít vlivem nedostatečné izolace mezi primární a sekundární částí výrobku k průrazu této izolace a nebezpečné napětí 230 V z primární části se může objevit na USB konektoru sekundární části. Pokud se uživatel dotkne tohoto konektoru při nabíječce zasunuté v zásuvce, může dojít k vážnému úrazu až smrti uživatele zásahem elektrického proudu,“ uvedla v pátek 19. července inspekce.
Zjistila také, že na výrobku s označením Mobil Phone Charger 14 in 1, 5G/6G chybějí identifikační údaje výrobce. Prodejci proto uložila ochranné opatření, kterým je zákaz dodávání na trh a stažení nebezpečné nabíječky z trhu. Výrobek byl nahlášen ministerstvu průmyslu a obchodu, informace byly zveřejněny v evropském systému včasného varování před nebezpečnými (nepotravinářskými) výrobky RAPEX.
V úterý 23. července pak ČOI ze stejného důvodu zakázala prodej další nabíječky pro mobilní telefony. Jde o cestovní nabíječku Premium Caliber PW-3IT v papírovém obalu. I u té totiž hrozí proražení nedostatečné izolace a tedy vysoké riziko až smrtelného úrazu elektrickým proudem.
Vadné nabíječky můžete reklamovat a žádat vrácení celé částky
Podle mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha má spotřebitel, který některou z výše uvedených nabíječek zakoupil, právo jereklamovat. „V rámci této reklamace bude žádat vrácení celé (původní) částky,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz.
Důležité ovšem je, aby spotřebitel uplatnil reklamaci zásadně u prodávajícího, od něhož zboží zakoupil.
„Ten je ‚smluvním partnerem‘ spotřebitele a odpovídá za bezvadnost koupeného zboží po dobu poskytnuté záruky za jakost,“ vysvětlil Fröhlich s tím, že prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně. „Po celou provozní dobu musí být na prodejně přítomen pracovník prodávajícího pověřený vyřizováním reklamací,“ dodal.
Spotřebitel musí skutečnost, že výrobek zakoupil u tohoto konkrétního prodejce doložit, a to ideálně dokladem o koupi. Co ovšem v případě, že jej již nemá? Podle mluvčího ČOI je účtenka sice rozhodně nejprůkaznějším způsobem, jak o tom prodejce přesvědčit, není nicméně jediným.
„Můžete váš nákup doložit věrohodným svědectvím jiné osoby, která vás doprovázela, výpisem z vašeho bankovního účtu, či se lze odvolat na interní údaje spojené se zákaznickou kartou,“ upřesnil Fröhlich.
Aktualizováno o informace o druhé závadné nabíječce a o právu spotřebitele na reklamaci nebezpečného výrobku