Dříve nebezpečný nájezd na D1 u motorestu Devět křížů už silničáři opravili, jiné stále nevyhovují

Dříve nebezpečný nájezd na D1 u motorestu Devět křížů už silničáři opravili, jiné stále nevyhovují | foto: Jakub Pokorný, MF DNES

Snižte rychlost na silnicích, žádá šéf dopravní policie

  • 864
V době, kdy už se mnozí řidiči těší na povolenou rychlost 160 kilometrů v hodině na některých dálnicích, přichází nový ředitel dopravní policie Leoš Tržil s překvapivým vyjádřením. Na některých úsecích dálnic a rychlostních silnic chce rychlost naopak snížit, a to částečně i na D1. Důvodem jsou zastaralé nájezdy.

Balík změn v silničních pravidlech, který obsahuje i stošedesátku na dálnici, připravuje ministr dopravy Aleš Řebíček. Původně měly změny platit už od ledna 2009, ale nakonec se odkládají. Poslanci se jimi začnou zabývat teprve na začátku příštího roku. Stejně tak i snížení rychlosti by musel schválit parlament.

Hlavním důvodem, proč chce šéf dopraváků rychlost snižovat, jsou nebezpečné nájezdy – buď příliš úzké, nebo příliš krátké. Někde dokonce přikazuje řidičům zabrzdit značka STOP těsně před nájezdem, což také Tržil nepovažuje za správné. Stošedesátce na nejbezpečnějších českých dálnicích se nebrání.

V úvahu připadá podle Tržila snížit na některých místech rychlost na 110 kilometrů v hodině. V okolí Brna, kde dálnice funguje i jako obchvat krajského města, by se podle něj mělo jezdit ještě pomaleji, klidně jen devadesátkou. Nyní se jezdí standardně sto třicet.

Dalším místem, kde by Tržil rád viděl auta jezdit pomaleji, je rychlostní silnice z Vyškova do Olomouce (R46). "Tam je dnes možné jet 130 kilometrů v hodině, ale veškeré nájezdy jsou tam bez pořádných připojovacích a odbočovacích pruhů," uvedl v rozhovoru pro MF DNES.

Jmenoval i dálnici D2 z Brna do Břeclavi, kde podle něj nevyhovuje žádný nájezd kromě dvou.

Podle normy by měl nájezd správně měřit minimálně 370 metrů, aby řidič bezpečně dosáhl vyšší rychlosti a plynule se napojil do pomalejšího pruhu dálnice. Na krátkém nájezdu to nestihne a v lepším případě chvíli jede odstavným pruhem, kde už může stát porouchané auto, v horším případě vjíždí do rychlého pruhu pomalu.

To může mít i tragické následky. Na příliš úzkém nájezdu u motorestu Devět křížů před několika lety havaroval autobus, který na nájezdu "přečuhoval" do dálnice. Při nehodě několik lidí zemřelo, a letos proto stavbaři nájezd alespoň tam rozšířili.

Mluvčí Ředitelství Martina Vápeníková uznává, že některé nájezdy nejsou v pořádku, ale situace podle ní rozhodně není nijak tragická. Podle Vápeníkové je potřeba přestavět například nájezdy na rychlostní silnici R10, která vede z Prahy na Liberec."Když se tyto komunikace stavěly, tak ještě dnešní normy neexistovaly," řekla Vápeníková. "Nové dálnice už se staví podle nových norem a ty staré se budou rekonstruovat," slibuje mluvčí.

Ministerstvo dopravy se diskusi o snížení rychlosti nebrání. "Pan Tržil už o tom s námi i neformálně hovořil," vyjádřil se mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Kde snížit rychlost

dálnice D1 v blízkosti Brna kvůli hustému provozu

rychlostní silnice R10 Praha-Liberec

část dálnice D2 Brno-Břeclav

rychlostní silnice R 46 Vyškov-Olomouc


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video