Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jawa: legenda zkouší vstát z popela

  0:01
Možná vás překvapí, že česká firma Jawa pořád existuje. A navíc má novou motorku a po téměř půlstoletí od slavné Jawy 500 OHV pěkně silnou. Není však jisté, jestli nová 650 dokáže vrátit značce zvuk a zajistit jí v roce 75. výročí nějakou budoucnost.

Značka Jawa je v Česku tak notoricky známá jako třeba Škoda nebo Karel Gott.

Na rozdíl od nich však česká motocyklová legenda po roce 1989 spíš jenom živoří a dnes jí na trhu motorek v Česku patří až 14. příčka s podílem 1,01 procenta.

Měsíčně v Česku prodá ani ne patnáct motorek. Značku, na níž se učil jezdit snad každý, kdo má řidičák na jednostopé vozidlo, poráží nejen japonské motorky zvučných jmen jako Honda či Yamaha, ale především levná asijská konkurence, o jejíž existenci člověk neměl před pár lety ani potuchy.

Kdo by řekl, že nejprodávanější motorkou v Česku v prvním pololetí roku 2004 bude značka Kentoya s podílem na trhu větším než dvacet procent? A že třetí bude něco, co se jmenuje Yuki, páté Hero a sedmá značka Keeway?

Jawa se vrací Nová Jawa 650 má přinést zásadní obrat, alespoň v to doufá její obchodní ředitel Petr Jalovecký. "Tahle motorka má ukázat, že se Jawa dál vyvíjí, a pomůže nám získat nové zákazníky," říká v sídle firmy, které vypadá podobně jako dnešní situace Jawy.

Zašlý přízemní domek s nábytkem ze sedmdesátých let a s klasickou "píchačkovou" kartotékou docházky u vchodu. Ale Jalovecký věří, že se situace zlepší. "Sotva stíháme dodat prvních 100 šestsetpadesátek, zájem je velký," tvrdí.

A to nová Jawa stojí téměř 164 tisíc korun, za tuhle cenu se dá dnes koupit podobně silná motorka od Hondy či Yamahy. "My nebudeme a nechceme konkurovat Asijcům cenou. My jsme značka, která je evropská a drží standard kvality," říká obchodní ředitel přesvědčeně.

Na novém modelu je prý 99 procent dílů evropských, motor Rotax, který před nějakou dobou bublal i v BMW či v italské Aprilii, a tak by jawa prý měla soupeřit právě se značkami, jako je Aprilia či Moto Guzzi.

PŘEHLED ČLÁNKŮ
SLAVNÉ ČESKÉ ZNAČKY
Srovnání s Moto Guzzi se šéf jejího prodeje v Česku, Jaroslav Pištěk směje. "Jawa? Už nikdy nic nevymyslí. Nedávno jsem 650 zkoušel, kvalita je špatná, jízdní vlastnosti nedobré. Tahle Jawa nás rozhodně neohrozí. Budou sotva soupeřit s výrobky z Číny či Indie," tvrdí Pištěk.

Nová Jawa se povedla
Testy v odborných časopisech velkým entuziasmem také neoplývají, ale nejsou tak kategorické: "Slyšel jsem dost názorů, že se nová jawa nepovedla, ale s tím nemůžu souhlasit. Povedla se, jen je potřeba ji dodělat a nespoléhat se jen na skalní příznivce značky," píše se v testu časopisu Motoráj.

I ten však kritizuje, jak motorka na první pohled působí - kvalitu laku, svárů, izolace, zkrátka maličkosti, které nakonec rozhodují o celkovém dojmu. Jawa je však v Česku stále pojem a má tu dost příznivců a zastánců.

"Zvuk značky je stále dobrý díky nostalgii skupiny lidí, tato skupina se však stále zmenšuje a tvoří ji především mladí lidé ve věku 15-18 let, kteří začínají s motocykly a jetá jawa je stále nejdostupnější," říká Radim Bárta, který spravuje asi nejlepší internetové stránky vztahující se ke značce, jawamania.cz.

I on má o budoucnost značky starost. "Jawa 650 by mohla konkurovat, kdyby měla dobrou kvalitu, ale to, co se o ní píše na internetu, je dost špatné. V Česku není dostatek lidí, kteří by dali 164 tisíc za jawu. Cena rozhoduje a mladí lidé takovou částku nemají," myslí si Bárta.

"A musí zlepšit komunikaci na veřejnosti, třeba jejich internetová prezentace je slabá," dodává. A to má pravdu, internetové stránky se s konkurencí nedají kvalitou ani trochu srovnat.

Jawa chce 10 procent trhu
Obchodní ředitel Jalovecký, který to má v popisu práce, je však optimističtější. "Teď Jawu kupují lidi jako dělníka s nízkými provozními náklady, třeba mezi messengery je to jasně nejoblíbenější značka. A my ji posuneme od výrobního nástroje k motorce pro volný čas," věří.

U šestsetpadesátky nezůstanou. "Chceme mít v brzké budoucnosti litrovou motorku, za rok, za dva," tvrdí. "A pět až deset procent českého trhu," maluje budoucnost Jawy.

Zatím je však jejím hlavním odbytištěm rozvojový svět. Jawa se pořád prodává na třiceti trzích a montuje na Kubě nebo v Egyptě. "Úspěšná je tam, kde chtějí motorku, na niž stačí šroubovák a kladivo," říká ředitel sekretariátu Svazu automobilových výrobců Antonín Šípek.

I tady ji však brzdí politická situace ve světě - kvůli irácké válce spadl prodej z necelých osmi tisíc motorek v roce 2002 na dva tisíce sto vloni. Jestli budou moci být čeští motoristé a zhruba tři stovky dnešních zaměstnanců Jawy na značku zase hrdí, záleží dnes právě na nové motorce z Týnce.

Mezi vystavenými motocykly v nově otevřeném muzeu Jawy na Konopišti vypadá dobře. Smutnější už je cedule u vchodu, vzkaz zakladatele a majitele muzea Jiřího Stibůrka.

"Vždy, když se dívám na krásné a dokonalé české stroje, naplňuje mě to hrdostí, ale zároveň i smutkem, kam se poděl ten obrovský výrobní a intelektuální náskok, který české země měly před zbytkem světa ve čtyřicátých a padesátých letech.

Muzeum budiž proto i mementem jednoho období vývoje českého státu, kdy být nejlepší se netrpělo a upadat do průměru bylo státní filozofií. Motocyklový průmysl je toho příkladem," stojí na ceduli u vstupu do muzea. Má Jawa sílu to změnit?

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Home Credit opouští další asijskou zemi, prodá svou indickou divizi

10. května 2024  18:15

Finanční společnost Home Credit, která je součástí skupiny PPF, se stahuje z další asijské země....

Překládky ruského LNG v Evropě by měly skončit, EU chystá další sankce

10. května 2024

Nový balík protiruských sankcí by měl zahrnovat i ruský zkapalněný plyn LNG. Na rozdíl od uhlí a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...