Značka Jawa je v Česku tak notoricky známá jako třeba Škoda nebo Karel Gott.
Na rozdíl od nich však česká motocyklová legenda po roce 1989 spíš jenom živoří a dnes jí na trhu motorek v Česku patří až 14. příčka s podílem 1,01 procenta.
Měsíčně v Česku prodá ani ne patnáct motorek. Značku, na níž se učil jezdit snad každý, kdo má řidičák na jednostopé vozidlo, poráží nejen japonské motorky zvučných jmen jako Honda či Yamaha, ale především levná asijská konkurence, o jejíž existenci člověk neměl před pár lety ani potuchy.
Kdo by řekl, že nejprodávanější motorkou v Česku v prvním pololetí roku 2004 bude značka Kentoya s podílem na trhu větším než dvacet procent? A že třetí bude něco, co se jmenuje Yuki, páté Hero a sedmá značka Keeway?
Jawa se vrací Nová Jawa 650 má přinést zásadní obrat, alespoň v to doufá její obchodní ředitel Petr Jalovecký. "Tahle motorka má ukázat, že se Jawa dál vyvíjí, a pomůže nám získat nové zákazníky," říká v sídle firmy, které vypadá podobně jako dnešní situace Jawy.
Zašlý přízemní domek s nábytkem ze sedmdesátých let a s klasickou "píchačkovou" kartotékou docházky u vchodu. Ale Jalovecký věří, že se situace zlepší. "Sotva stíháme dodat prvních 100 šestsetpadesátek, zájem je velký," tvrdí.
A to nová Jawa stojí téměř 164 tisíc korun, za tuhle cenu se dá dnes koupit podobně silná motorka od Hondy či Yamahy. "My nebudeme a nechceme konkurovat Asijcům cenou. My jsme značka, která je evropská a drží standard kvality," říká obchodní ředitel přesvědčeně.
Na novém modelu je prý 99 procent dílů evropských, motor Rotax, který před nějakou dobou bublal i v BMW či v italské Aprilii, a tak by jawa prý měla soupeřit právě se značkami, jako je Aprilia či Moto Guzzi.
PŘEHLED ČLÁNKŮ SLAVNÉ ČESKÉ ZNAČKY |
Nová Jawa se povedla
Testy v odborných časopisech velkým entuziasmem také neoplývají, ale nejsou tak kategorické: "Slyšel jsem dost názorů, že se nová jawa nepovedla, ale s tím nemůžu souhlasit. Povedla se, jen je potřeba ji dodělat a nespoléhat se jen na skalní příznivce značky," píše se v testu časopisu Motoráj.
I ten však kritizuje, jak motorka na první pohled působí - kvalitu laku, svárů, izolace, zkrátka maličkosti, které nakonec rozhodují o celkovém dojmu. Jawa je však v Česku stále pojem a má tu dost příznivců a zastánců.
"Zvuk značky je stále dobrý díky nostalgii skupiny lidí, tato skupina se však stále zmenšuje a tvoří ji především mladí lidé ve věku 15-18 let, kteří začínají s motocykly a jetá jawa je stále nejdostupnější," říká Radim Bárta, který spravuje asi nejlepší internetové stránky vztahující se ke značce, jawamania.cz.
I on má o budoucnost značky starost. "Jawa 650 by mohla konkurovat, kdyby měla dobrou kvalitu, ale to, co se o ní píše na internetu, je dost špatné. V Česku není dostatek lidí, kteří by dali 164 tisíc za jawu. Cena rozhoduje a mladí lidé takovou částku nemají," myslí si Bárta.
"A musí zlepšit komunikaci na veřejnosti, třeba jejich internetová prezentace je slabá," dodává. A to má pravdu, internetové stránky se s konkurencí nedají kvalitou ani trochu srovnat.
Jawa chce 10 procent trhu
Obchodní ředitel Jalovecký, který to má v popisu práce, je však optimističtější. "Teď Jawu kupují lidi jako dělníka s nízkými provozními náklady, třeba mezi messengery je to jasně nejoblíbenější značka. A my ji posuneme od výrobního nástroje k motorce pro volný čas," věří.
U šestsetpadesátky nezůstanou. "Chceme mít v brzké budoucnosti litrovou motorku, za rok, za dva," tvrdí. "A pět až deset procent českého trhu," maluje budoucnost Jawy.
Zatím je však jejím hlavním odbytištěm rozvojový svět. Jawa se pořád prodává na třiceti trzích a montuje na Kubě nebo v Egyptě. "Úspěšná je tam, kde chtějí motorku, na niž stačí šroubovák a kladivo," říká ředitel sekretariátu Svazu automobilových výrobců Antonín Šípek.
I tady ji však brzdí politická situace ve světě - kvůli irácké válce spadl prodej z necelých osmi tisíc motorek v roce 2002 na dva tisíce sto vloni. Jestli budou moci být čeští motoristé a zhruba tři stovky dnešních zaměstnanců Jawy na značku zase hrdí, záleží dnes právě na nové motorce z Týnce.
Mezi vystavenými motocykly v nově otevřeném muzeu Jawy na Konopišti vypadá dobře. Smutnější už je cedule u vchodu, vzkaz zakladatele a majitele muzea Jiřího Stibůrka.
"Vždy, když se dívám na krásné a dokonalé české stroje, naplňuje mě to hrdostí, ale zároveň i smutkem, kam se poděl ten obrovský výrobní a intelektuální náskok, který české země měly před zbytkem světa ve čtyřicátých a padesátých letech.
Muzeum budiž proto i mementem jednoho období vývoje českého státu, kdy být nejlepší se netrpělo a upadat do průměru bylo státní filozofií. Motocyklový průmysl je toho příkladem," stojí na ceduli u vstupu do muzea. Má Jawa sílu to změnit?