Prezentace se konala ve vojenském výcvikovém prostoru Dědice u Vyškova.
"Jde o nejrozsáhlejší a zároveň nejvýznamnější modernizační projekt armády," řekl ministr obrany Karel Kühnl
Finská společnost Patria Vehicles nabízí transportér AMV, německá Rheinmetall Landsysteme vozidlo Marder a rakouské konsorcium Steyr-Daimler-Puch obrněný transportér Pandur.
Původně se do výběrového řízení letos v květnu přihlásilo 46 společností. Z užšího výběru v září odstoupila americká divize Land & Armaments britské společnosti BAE. - více zde
Od středy bude armáda stroje všech tří výrobců testovat. "Budeme pečlivě posuzovat a vybírat," předeslal náčelník generálního štábu Pavel Štefka s tím, že zkoušky by měly probíhat až do konce října. Pak speciální zkušební komise oznámí, zda nabízené stroje splňují představy české armády.
"Věříme, že uspějeme," uvedl Kristo Paloposki z firmy Patria. Podobně hovořil i konstruktér konkurenčního transportéru Pandur II z konsorcia Steyer-Daimler-Puch.
"Věž je jedna z nejlepších na světě. Osádka nesedí ve věži a proto není tak zranitelná. Předpokládáme, že všechny nadcházející testy bez problémů zvládneme," prohlásil Herwig Jedlaucnik.
Většina "ótéček" už nefunguje
Armáda chce celkem nakoupit 199 obrněných transportérů. Nahradí zastaralé typy OT-64, které vojsku slouží od druhé poloviny šedesátých let. Armáda jich vlastní několik stovek, drtivá většina z nich ale už nefunguje. "Těch málo kusů slouží v zahraničních misí a jsou až padesát let staré," konstatoval ministr obrany Karel Kühnl.
Nákup musí posvětit vláda. Smlouva by měla být podepsána příští rok na jaře. Armáda se zaváže ke koupi 199 obrněnců a na dalších 35 získá předkupní právo.
Cena za dodávky strojů by měla přesáhnout 20 miliard korun. Bude to největší zbrojní zakázka v historii české armády.
První třicítku strojů by armáda chtěla mít do roku 2007. Dodávka potrvá čtyři až pět let, vojáci by tak měli dostat všechny transportéry nejpozději v roce 2012. V plánu je pět základních verzí, na které se budou montovat různé nástavby.
Hlavními kritérii výběrového řízení bude podle ministerstva cena, podvozek s náhonem na osm kol, snadná přeprava vzduchem a schopnost firmy zajistit offsetové programy, tedy zpětné investice, ve výši 100 procent ceny zakázky.