Výtečná skladba pro dvě mírné ženy a jednoho zoufalce s třemi hlavami

  16:35aktualizováno  23. února 8:23
Nejnovější příspěvek do repertoáru pražského Divadla Komedie je mistrovská adaptace prózy pražského německého spisovatele Johannese Urzidila (1896-1970) nazvané Weissenstein Karl. Úpravce a režisér David Jařab se od této rozsáhlé povídky, jejímž hlavním dějištěm je prvorepubliková Praha, odrazil k nadčasovému hutnému obrazu o lásce a vině.
Divadlo Komedie: Weissenstein - (zleva)  Stanislav Majer, Martin Finger, Dana Poláková, Jiří Černý, Ivana Uhlířová

Divadlo Komedie: Weissenstein - (zleva) Stanislav Majer, Martin Finger, Dana Poláková, Jiří Černý, Ivana Uhlířová | foto: Divadlo Komedie - Kamila Polívková

Předloha byla česky publikována ve svazku Urzidilových próz Pražský triptych (Mladá fronta, 1997). Je to nejdelší text v knize, která v německém originále vyšla roku 1960. To je důležitá souvislost pro pochopení vypravěčské optiky povídky. Titulní postava měla reálnou předlohu, Weissenstein byl zvláštní figurou přimknutou k okruhu expresionistických spisovatelů. V Urzidilově povídce se tento muž již nachází na věčnosti a spisovateli vypráví příběh svého života, přičemž po něm žádá, aby jej vyslechl řádně a napsal o něm jinak a detailněji, než to bylo učiněno již předtím, v podání jiných, kdy se Weissenstein v análech literatury pouze mihl.

Johannes Urzidil

Johannes Urzidil

Johannes Urzidil na kresbě

Johannes Urzidil na kresbě

Urzidil tedy „zapisuje“: životní cestu outsidera, přežívače bez prostředků, nehezkého pána s vodnatelnou hlavou, pro něhož má z jakýchsi důvodů slabost prostitutka Vlasta, za níž dochází. Avšak Karl se sblíží i s dívkou Filomenou, aniž by byl mocen a ochoten se od Vlasty odpoutat. Obě ženy zemřou: Vlasta vlastní rukou, zřejmě i kvůli Weissensteinově nerozhodnosti a tudíž svého druhu nevěře, a Filomena, která Karlovi oznámila, že je těhotná, pak stěží vysvětlitelným pádem pod vůz. A Weissenstein se pak už nikdy nevymaní z obcování se smrtí: najde si místo pohřebního zřízence, chodí si sedat k Vlastině hrobu, a na hřbitově také náhle, asi relativně mlád, skoná přirozenou smrtí. Život, který Karl vnímal coby nekonečnou řadu provizorií, nyní pro něho vykazuje konečně něco definitivního: totiž svůj koncem, přechod do stádia smrti.

Obálka Pražského triptychu, který obsahuje i prózu Weissenstein Karl, vydala Mladá fronta v roce 1997

Takhle má vypadat preparace

O hře

Johannes Urzidil / David Jařab: Weissenstein

Hrají Jiří Černý, Martin Finger, Stanislav Majer, Dana Poláková, Ivana Uhlířová, zpěv Lenka Dusilová nebo Jana Vébrová. Hudba Ivan Acher. Scéna, scénická úprava a režie David Jařab.

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, Praha 1, premiéra 17. prosince 2009.

David Jařab z Urzidilovy povídky vypreparoval nejzákladnější kostru příběhu a některé repliky. Při znalosti oné stostránkové předlohy nezbývá než smeknout, jak umně to Jařab provedl, jak odřízl vše „literární“ a každé využité slovo funkčně zasadil do divadelního tvaru. Ten má podobu komorního oproštěného příběhu, v němž Karla Weissensteina zosobňují tři totožně (výtečně!) namaskovaní herci; za impuls k tomu Jařabovi možná posloužila protagonistova zmínka, že „jsem míval občas období, kdy jsem sám sebe prožíval zdvojeně“, kdy nevěděl přesně, co je ještě realita, a co už jakýsi mlžný, snad snový, způsob existence. Jařab tedy Weissensteinovo sebevnínání dovedl ad absurdum, do tří bytostí, které spolu vedou spory, podporují se.

Na jevišti to přitom nepůsobí coby schválnost, velmi rychle si na onu trojjedinou postavu v podání Jiřího Černého, Martina Fingera a Stanislava Majera zvyknete. Trio „lebkounů“ na jedné straně zmnožuje Weissensteinovu figuru až k monstróznosti, na straně druhé „vnitřní“ dialogy trojbytost uzemňují k nesměšné trapnosti. Každý z herců představuje jedno z Karlových já: Jiří Černý klukovskou nevázanost a politováníhodnou „věčnou“ roztomilost, která Vlastu na něm asi nejvíc přitahovala. Ale je to právě Černého Karl, jenž se zbaběle snaží navigovat Filomenu, prožívající své těhotenství, k lékaři, aby se na ni takzvaně podíval. Stanislav Majer je režisérem určen k tomu, aby reprezentoval to málo mužného, výjimečně rozhodnutého, co Weisseinstein ze sebe dostal, ale současně to rozhodné se téměř pokaždé jen překlápí v pózu, ve zdání. Martin Finger je centrem Karlovy osobnosti, a tím jádrem je tragičnost; ve Fingerově partu je přítomno nejvíce smutku a tíhy, to na něj, logicky, připadne i závěrečný skon na hřbitově.

Divadlo Komedie: Weissenstein - Stanislav Majer a Jiří Černý

Poctivá ruční práce

Trojjediná Černo-Fingero-Mayerovská figura předchází od Vlasty, kterou Dana Poláková vybavila chápavou, zraněnou věcností a také přitažlivostí ženy, která fyzicky sice má co nabídnout, jenže vzhledem k vnitřnímu psychickému poškození toho nedokáže využít k vymanění se z umolousané existence, k čisté – nebo alespoň tak působící - Filoméně v podání Ivany Uhlířové. Požadavkům, které Uhlířové Filomena vyslovuje měkce, ale přece neodbytně, není Weissenstein s to dostát.

Tyto dva ženské světy dokáží Poláková s Uhlířovou vzájemně oddělit; a jestliže jsem zde již při recenzi minulé inscenaci Komedie, Hostů od Olivera Bukowského, konstatoval u Dany Polákové tvůrčí vzestup, postavou Vlasty je potvrzen: ztvárňuje ji bez typizačních berliček, její Vlasta je přesně podaná soudná žena, která odmítá, aby zpředmětnění jejího života postoupilo na nejzazší mez sebepopírání.

Zastávkami na této pouti ke smrti všech zúčastněných postav jsou písně Ivana Achera, v sugestivní temné i hybné elektronické orchestraci a pěvecky interpretované buď Lenkou Dusilovou či Janou Vébrovou (např. „Uhoupám/ se do klidného snění/ dodýchám/ než se rozletím nad koruny…“) . Představení jsem viděl dvakrát, pokaždé s Dusilovou; svůj hlas i celkový projev oddaně vložila do služeb celku.

Divadlo Komedie: Weissenstein - Dana Poláková a Martin Finger

Jediné, co režisér David Jařab nedomyslel, jsou proměny elektronicky variovaného obrázku na stěně: tvář hydrocefala se v něm velmi pozvolna transformuje z dětského obličeje do dospělého postižence, a pak zase zpět. Jenže vzhledem k tomu, že obrázek je to nevelký a umístěn je – z pohledu diváků – na samém kraji levé části scény, pravá polovina z podlouhle rozsazeného publika (hraje se i sedí na jevišti) tyto metamorfózy „zrůdičky“ sotva docení. Ne všem dostupný „elektroobraz“ je jediným planým dekorem na tomto zhruba osmdesátiminutovém představení. Jinak je to hodně poctivá „ruční práce“.

Autor:

Blokujete stavbu přehrady, vmetl ministr aktivistovi

  • Nejčtenější

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02,  aktualizováno  8.10 14:41

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne

9. října 2024  15:24

Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku

10. října 2024  14:33

Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

9. října 2024  21:41

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šestnáct mrtvých, tornáda a miliony bez proudu. Milton se prohnal Floridou

10. října 2024  3:05,  aktualizováno  11.10 3:45

Americký stát Florida se vzpamatovává z úderu silného hurikánu Milton, který způsobil rekordní...

Jak poznat, že máte před sebou manipulátora, a nestát se jeho loutkou

14. října 2024

Někteří lidé mají potřebu s druhými manipulovat a používají k tomu nejrůznější taktiky. Kdo nechce...

Obchodníci tlačí na ceny krevet. Často nepokryjeme ani náklady, trápí farmáře

14. října 2024

Tlak na co nejnižší ceny při nákupu krevet tlačí drobné chovatele v jihovýchodní Asii na hranu...

Padající mrakodrapy, vybuchující vlaky. Loňský útok Hamásu měl být ničivější

14. října 2024

Premium Palestinské hnutí Hamás plánovalo mnohem rozsáhlejší útok, než jaký uskutečnilo loni 7. října....

Nemocí od klíšťat přibývá. Očkovaných je přesto málo, přitom jde o život

14. října 2024

Premium Lidí nakažených nemocemi od klíšťat je letos nebývale mnoho. Do konce září podle nejnovějších čísel...

Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA
Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA

Jak připravit koupel vhodnou přímo pro vaše miminko? Přihlaste se k testování a vyzkoušejte jemný dětský šampon a sprchový krém v jednom. Měsíčková...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...