Vědci vyklonovali prvního samčího savce

- Dosud malý a elitní klub klonovaných zvířat, jakými byla ovečka Dolly, se nyní rozrostl o prvního doloženého samčího savce. Jak v pondělí oznámili vědci v americkém časopisu Nature Genetics, přírůstkem je myšák Fibro, který obdržel dědičné znaky z jednoho samce.
Obdobně jako při postupu, jímž skotští vědci přivedli na svět klonovanou ovečku Dolly, vsadil vědecký tým, který vedl Ryuzo Yanagimachi z Havajské univerzity v Honolulu, jádro buňky dospělého zvířete do vaječné buňky. Z té předtím bylo odstraněno původní jádro. Embrya pak vědci vkládali do dospělých samic myší.
Na svět přišla císařským řezem tři ze 274 embryí o obvyklé hmotnosti. Byla mužského pohlaví a měla kožešinové znaky genetického otce, jakož i černé oči. Dva samečci o hodinu později pošli, avšak zbylý dospěl.
Pro Dolly a ostatní klonovaná zvířata byla dědičnost získávána z typicky samičích tkání, například z mléčných žláz nebo vajíček. Výsledky tak ukazují, že se možnosti klonování neomezují jen na samice. Podle názoru vědců lze za pomoci této techniky pomoci přežít zvířatům ohroženým vyhynutím.

Témata: Zajímavosti