Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boeing umí odhalit vzdušné turbulence. Letadla se už nebudou propadat

Digitální kamera a software na analýzu obrazu mají uchránit cestující i letadla od náhlých propadů. Systém odhalí i turbulence, které v současné době piloti mohou jen nepřesně předvídat. Ke sledování se využívají optické poruchy způsobené prouděním vzduchu.

Turbulentní proudění vzduchu za křídlem práškovacího letadla. - Kvůli těmto jevům musí letadla mezi sebou udržovat bezpečné rozestupy. Samozřejmě dané velikosti strojů. | foto: NASA Langley Research Center

Už vám někdy zaskočil džus nebo se vylila káva do klína, když se vaše letadlo ve vzduchu náhle propadlo o desítky metrů? Pokud ano, můžete vlastně hovořit o štěstí, někteří cestovalé dopadli i hůř. Pokud jste alespoň mírné turbulence nezažili, věřte, že mezi cestovateli vzduchem jste výjimkou.

Firma Boeing se zřejmě domnívá, že má perfektní řešení vašich problémů. Americký patentový úřad na sklonku minulého týdne zveřejnil na svých stránkách informaci, že si výrobce letadel podal žádost o patent na detektor turbulencí během letu. Jako první si patentu všiml časopis NewScientist.

Neviditelný problém ohrožuje letadla

Současná letadla na palubě nic takového nemají. "V současné době se na palubě dopravních letadel využívá klasický meteoradar. Podle něj může pilot určit bouřku, její rozsah a intenzitu. Na základě těchto údajů pak lze předpokládat i výskyt turbulencí," říká profesionální pilot dopravních letadel, jehož jméno na přání neuvádíme.

Problémem jsou však takzvané čisté turbulence (Clear air turbulence – CAT), které jsou pro meteoradar neviditelné. "Čisté turbulence lze předvídat pouze nepřímo. Jejich indikací jsou rapidní změny teploty a především změny směru a rychlosti proudění vzduchu. Vyskytovat se mohou kdekoliv. Těžší letadla jim samozřejmě odolávají o něco lépe. Vždy je však lepší se jim vyhnout," vysvětluje pilot.

Čisté turbulence mají na svědomí dramatické propady dopravních letounů i o několik letových hladin. Dochází při nich i k vážným zraněním cestujících.

Vzdušné kapsy před kamerou

Boeing ve své patentové žádosti předpovídá nečekaně jednoduché řešení turbulentního problému. Stačí mít digitální kameru, počítač a sotfware na analýzu obrazu. Kamera je zaměřena na obzor a pravidelně ho snímá. V obraze pak software hledá charakteristické optické "zlomy" v linii obzoru, které mají být ukazatelem oblastí turbulentního proudění vzduchu.

Drobné optické poruchy vznikají podobně jako fata morgana, tedy nepravidelnostmi při šíření světla atmosférou. Světlo se totiž šíří "cestou nejmenší odporu" (správně podle principu nejmenšího času známého už od 17. století). Za některých okolností (třeba nad rozpálenou letní silnicí) není nejpřímější cesta nejrychlejší. V teplém (a tedy řidším) vzduchu se šíří rychleji než v studeném (a tedy hustém). Při vhodném "promíchání" atmosféry pak dochází ke vzniku takových optických jevů, jako je již zmíněná fata morgana.

Podle žádosti Boeingu může sledování drobných optických poruch v atmosféře poměrně spolehlivě odhalit oblasti s turbulencemi. A to na takovou vzdálenost, aby ji piloti mohli obletět. 

Patent ovšem neuvádí, jak bude detektor fungovat v podmínkách snížené viditelnosti. Například, když bude obzor skrytý oblačností nebo v noci. Ale, jak poznamenává i NewScientist, v patentových žádostech společnosti často zamlčují důležité detaily.

Láce pro všechny?

Pokud bude systém tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá, mohla by jím být snadno vybavena v podstatě všechna dopravní letadla. Turbulence totiž neškodí jen zdraví nebo pohodě cestujících. Trpí při nich i drak letadla. V některých případech musí být stroj dokonce stažen na mimořádnou technickou kontrolu. Levný detektor turbulencí by společnostem ušetřil náklady.

Cena ale samozřejmě bude záviset na úspěchu Boeingu při patentovém řízení. Schválení projde v USA padesát procent patentů. Peníze ale vydělá jenom zhruba jedno až dvě procenta z nich. Detektor turbulencí by se do téhle elity mohl snadno zařadit.

Škody způsobené leteckým společnostem dosahují podle starších údajů Amerického úřadu pro letectví zhruba třiceti milionů dolarů za rok. Navíc se počet incidentů s turbulencemi nepodařilo během posledních dvou desetiletí nijak snížit.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 172 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 5 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...