Diskuse k článku

Český unikát. Projeďte se Prahou v přímém přenosu z mazací tramvaje

Nejkrásnější pohled na svět je prý ten ze hřbetu koně. Až uvidíte náš přímý přenos ze speciální mazací tramvaje, možná si řeknete, že i „železný oř“ má něco do sebe. Uvidíte Prahu z perspektivy, kterou neznáte, a v časech a podobách, v jakých jste ji ještě neviděli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90o34s58e67f 20K66a34r37f16í85k 7102155796480

Stejně nechápu, proč po Praze nejezdí VŮBEC Trolebusy. Stačí natáhnout dráty (stejně jako pro tramvaj) a není potřeba čutat koleje, které se stejně furt opravují...

Jistě, jsou místa, kde má tramvaj svoje výhody, ale jinak je lepší trolejbus. Nedělá kravál, umí se vhnout překážce...

+1/−1
22.9.2015 10:21

M95i41r48o75s21l38a66v 66Z85i62k68m12u33n44d 7449413784953

Jenže k těm drátům ještě potřebujete trakční měnírnu a k trakční měnírně přivést VN 22 kV ... a pak taky technické zázemí, tj. vozovnu a vytvořit "ucelenou" trolejbusovou síť. Přitom ty trolejbusy by našly své uplatnění zejména na rozsáhlých sídlištích v návaznosti na Metro nebo TRAM.

0/0
11.10.2015 12:39

M68a54r84e18k 93C14h90v53o34s91t10e37k 3572372346873

T3

0/0
19.9.2015 13:50

M92a59r64e40k 96C50h32v33o47s94t98e18k 3422882916743

http://www.lidovky.cz/ctyri-kuriozni-kardeze-ktere-se-staly-v-cesku-za-poslednich-20-let-phx-/zpravy-domov.aspx?c=A120508_120153_ln_domov_jkz

 Jen tak.:-)

0/0
19.9.2015 13:26

M17a13r46e35k 63C87h47v44o83s66t13e73k 3662582146403

No, takže pěkně od podlahy. Myslím si, že brousící tramvaj v majetku Dopravního podniku Ostrava, má lukrativnější minulost. Už jen proto, že konstruktér si vlastní rukou sáhl na život. Použil francouzské technologie takovým způsobem, že se ani nezajiskřilo. Jinak článek za půl roku podruhé, je vážně na lupu. R^

0/0
19.9.2015 7:31

T76o45m51á84š 76T47a97t28í31č60e69k 5970152820218

1) Mohli jste víc napsat o tom mazivu, na jaké bázi je, jak to udělali, že nepředstavuje významné zhoršení brždění...

2) Mohli jste napsat pod obr. 3 jméno té šťabajzny.

+3/0
18.9.2015 16:24
Foto

M44i10r34o29s53l90a98v 33O14r22t 2292565398464

Že nejkrásnější pohled je ze hřbetu koně může tvrdit jen někdo, kdo nikdy neležel v posteli. :) :p

+9/0
17.9.2015 21:17

M57i66c88h90a67l 40M95a47l17á97t 6686142280130

Konečně je tady i odborně vypadající článek.

Do úplné odbornosti mu schází ještě několik fotek nebo obrázků, které by nám daly nějakou představu o tom, co se v článku píše. třeba mazací trysky, nebo co si máme představit pod pojmem "temeno hlavy kolejnice" apod.

Jinak dobrý.

+1/0
17.9.2015 21:02

M12i27c48h39a10l 55M67a73l41á38t 6596482770210

Pardon, nějaké obrázky už tam jsou.

0/0
17.9.2015 22:00

R47a71d56e90k 67F80o72l93p79r17e46c52h24t

Doplnil jsem to na základě Vaši připomínky, viz. vysvětlení níže, tady jsem si toho nevšim

0/0
17.9.2015 22:17

T96o91m36á60š 48T72a94t31í85č73e89k 5560832770838

Hm, očekával bych od čtenáře Technetu, že mu stačí krátké zamyšlení - pokud se s tím pojmem ještě nesetkal, aby mu docvaklo, co je "temeno kolejnice". ;-)

+1/0
18.9.2015 16:20

P34a60v40e28l 62D84o98m44b51r76o45v46s40k18ý 1460400922576

Zajímalo by mně, kolik těch mazacích prostředků se vsákne do země pod kolejemi a tím znečistí třeba i spodní vody. Říká se,že milion litrů vody zničí 1 litr oleje.A ty tramvajové kolejnice (a výhybky) se mastí o 106.

0/−8
17.9.2015 20:24

J70i80ř15í 76K20r75e81j89č60í96k 2657448834126

Myslíš ty biologicky odbouratelné mazací prostředky ?

+7/0
17.9.2015 22:11

P88e68t29r 76S27u88c39h96ý 1578849824126

Litr oleje zničí milion litrů vody? ;-D Nedokážu si to moc představit, navíc když olej zůstává na hladině - to nás učili už na ŽŠ.

+1/0
25.10.2015 14:46

J35a64k22u49b 42P96l97e52v17a 9125296826293

Nechápu, proč je tady každý týden nový článek o této tramvaji. Ano je to unikát, ale nemusí se o tom psát pořád.

0/−7
17.9.2015 19:44

J52i79ř93í 48S47o84j42k61a 5438502491268

pane bože to je fakt český unikát dát kameru proti směru jízdy RvRvRvRvRvRv

+1/0
17.9.2015 17:03

J63i75ř67í 11K72r33e29j93č18í49k 2277768204646

A ta ve směru jízdy ?

0/0
17.9.2015 22:11

V68l45a40s94t86a 48V46r57á73n18o44v58á 7198983505507

tramvaj řeší průšvih dodavatele nových tramvají. prosím pokuste se zjistit kdo náklady na mazací tramvaj platí a složení toho maziva. chci mít ověřené, že je šetrné vuci zivotnimu prostředí.

+5/0
17.9.2015 13:36

R91a23d72e32k 78F31o40l51p44r77e98c87h21t

Mazání kolejnic je zcela běžná věc.

Produktové listy předmětného maziva naleznete zde:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/IGRALUB_upload/Igralub_datasheet/MB_HeadLub_90.pdf

http://www.sklenar-tribotechnika.cz/userfiles/files/2.1.2_HeadLub_90.pdf

+9/0
17.9.2015 13:53

V12á62c27l37a82v 25S95v30o47b63o10d79a 3161119580650

co brzdná dráha?

0/0
17.9.2015 13:07

R23a23d30e53k 66F57o14l13p87r84e47c15h88t

Přesně specifikovat teď nedovedu, ale při nějakých větších nedostatcích v tomto směru by se to mazivo nesmělo používat a vlastně by se ani nevyrábělo (výrobce je švýcarský, mazivo je přímo určeno na kolejnice). Samozřejmě se musel zkoušet i vliv na ostatní účastníky silničního provozu, jestli si třeba nebudou lehat motorkáři při najetí na lubrikovanou kolej atd., evidentně výrobek vyhovuje bezpečnému použití.

+2/0
17.9.2015 14:02

V60á19c49l57a45v 70S55v27o30b36o82d53a 3291539590720

to jsem si právě říkal, přeci jen koleje jsou celkem kluzké, natož když se namažou :-)

0/0
17.9.2015 14:10

P51e72t29r 80S85k30l63e78n44á53ř 2547576235491

Vaše obavy jsou pochopitelné. Ptají se na to lidé takřka vždy a všude. Proto výrobce provádí množství testů a to ve spolupráci s renomovanými firmami. Na tomto odkazu naleznete více:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/Downloads/Schienenkopf-Konditionierung%20en.pdf

+3/0
17.9.2015 14:34

M96i77c90h41a86l 53M59a31l69á39t 6126472920860

Ale podle článku se maže temeno hlavy kolejnice. Tím, že tam není ani obrázek kde je temeno hlavy kolejnice, tak dochází k nedorozumění.

0/0
17.9.2015 21:06

R46a10d46e13k 54F40o45l22p27r33e12c39h54t

Ve fotogalerii je pohled na trysky, tam je vidět, co se maže:

http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec_technika&c=A150906_172601_tec_technika_erp&foto=ERP5dc01b_03_T3M_5572.jpg

Vložím tedy ten obrázek i přímo do článku

0/0
17.9.2015 21:30

J23a91n 26R97i14c80h39t15e61r 5862652153225

poprvé jsem ji viděl v březnu, cca v jedenáct večer, na Malostranském náměstí. Šli jsme zrovna s přítelkyní z vinárny a jak jsme ji viděli, nešlo odolat. Ihned jsme naskočili na plošinu, kde jsme si sedli s tím, že se svezeme jednu zastávku, jen tak, pro legraci.

Samozřejmě jsme netušili, že tahle tramvaj zase tak moc nestaví, takže než dostatečně přibrzdila, abychom mohli bezpečně vyskočit, byli jsme na Pohořelci;-D;-D;-D

Ale věřte mi, stálo to za to. A navíc úžasná romantika:-)

+15/0
17.9.2015 13:06

J30o12s89e78f 48S36c76h42m44i16d50t 5133817133842

Tomuhle asi nerozumim: "Tím se sice odstranily podélné skluzy kol po kolejnicích při projíždění oblouků (drážní vozidla neznají diferenciál)" Feynman mi jednou vysvětlil (tady https://www.youtube.com/watch?v=y7h4OtFDnYE ), že od toho jsou ty kola kónický, takže to žádnej diferenciál nepotřebuje, tak jakýpak podélný skluzy? Nebo je to u tramvajovejch kol jinak?

+1/0
17.9.2015 12:12

R60a67d39e56k 97F89o18l77p23r14e42c22h56t

To je pravda, ale tramvajové oblouky mají často mnohem menší poloměry než klasické železniční, tak ta "kónicita" někdy nestačí (předpoklad autora předmětné věty).

+4/0
17.9.2015 12:19

J40o47s58e47f 49S27c25h19m36i53d62t 5123777373772

Pravda. Samozřejmě tomu vůbec nerozumím, ale tohle vysvětlení mě uspokojilo. :)

+1/0
17.9.2015 12:48

R84a74d93e31k 76F54o53l92p57r18e16c32h21t

No neblbněte :-), já tomu právě nerozumím. Ty informace, proč tramvaje skřípají, jsem dostal z povolaných míst, když jsem se na to zvědavě ptal. Proto u předchozího vysvětlení píšu, že to jenom předpokládám, protože nevím, jak jinak bych to vysvětlil.

0/0
17.9.2015 12:54

A34d76a73m 15K24ř29i11v95s56k13ý 1633644860743

Mám takový pocit, že pražské tramvaje mají válcová kola, ne kónická. Ale už nevím, kde jsem to četl.

+1/0
17.9.2015 12:31

R33a23d75e54k 30F62o40l91p47r19e20c44h12t

Ale kónické jsou kolejnice (jestli to tak dobře píšu) a pak je princip podobný?

0/−1
17.9.2015 12:35

J86a53k11u38b 43Š94a14f83a59n79d56a 7865587351801

Ne, kónická kolejnice vám nepomůže. Musíte nějak vykompenzovat různou délku kolejnice v oblouku a v tom vám pomůže různý obvod kola po kterém vozidlo jede. Je jedno, po čem jede.

+5/0
17.9.2015 12:55

A37d70a40m 66K89ř78i30v79s81k63ý 1843694800413

No bývají tuším trochu zkosené (vnitřní hrana je níž než vnější), ale v Praze je to tuším z historických důvodů oboje placaté.

0/0
17.9.2015 13:18

W38a63l94t79e26r 24D52i55v74i29š 6687822892722

Pražské kolejnice + kola vycházejí ještě ze staré koněspřežné dráhy. Jsou opravdu ploché s nízkým okolkem a mělkým žlábkem, který okolek vede. Z hlediska uličního provozu to má své výhody (snadno se po takové koleji přjíždí autem), ale i podstatné nevýhody (žlánek se zanáší, tramvaj jede neklidně, "drncá"). Pouze na některých nových úsecích jsou nové železniční kolejnice (a smí tam jen některé tramvaje), na kterých je jízda tišší a hladší.

No, a kromě toho jsou, jak už bylo zmíněno, výrazně ostré oblouky (zatáčky), na kterých se kola smýkají a všechno skřípe a vrže. Pražské podmínky v tomhle nejsou jednoduché - koncepce stará 150 let, která počítala s lehkými, malými vozy a nízkými rychlostmi a teď tam mají jezdit obludy jako 15T.

0/0
17.9.2015 14:51

A43n28t66o71n36í58n 64Z76e78l52e53n33ý 2654733291736

Tramvaje, které jezdí po železničních kolejnicích, mají vepředu tabulku se symbolem průřezu kolejnice.

0/0
17.9.2015 19:07

J57i35ř32í 51K31r25e61j17č41í21k 2387818944206

Bývávalo...

0/0
17.9.2015 22:13

E97v16ž87e56n 45P62o96l23á42k 3328768601843

Pokud vím, tak na železniční kolejnici už smějí naprosto všechny pražské tramvaje (kromě jedné, která je tuším v muzeu).

+1/0
19.9.2015 9:54

J51i35ř92í 57K77r36e11j71č43í60k 2477508284666

Čerpáte z hodně historické literatury...

0/0
17.9.2015 22:14

J58i39ř25í 29K81r80e67j54č47í44k 2187388654756

Několik desítek let se válcová kola nepoužívají...

0/0
17.9.2015 22:12

A43d91a10m 74K70ř40i19v80s47k62ý 1603554930483

Ah, špatně jsem si to pamatoval. Pražské tramvaje mají jiná kola než tramvaje v jiných českých městech, ale válcová nejsou.

0/0
18.9.2015 3:52

J63i55ř49í 16K27r95e47j82č27í12k 2947788264966

Ono co město, to jiný profil kola.

Praha dlouhá léta používala křivkový profil VM, který se po přechodu na bezžlábkové kolejnice před nějakými cca 10 lety upravoval na VM-U13 a teď se nejvíc používá profil PR-1...

0/0
18.9.2015 22:35

L87u57k49á48š 69N34o37v51á59k 4726796862563

kamera vepředu po směru jízdy by byla lepší...škoda..

+6/−1
17.9.2015 11:59

J77i91ř62í 68K36r86e28j89č90í94k 2127218694376

Vždyť tam je. ;-)

+2/0
17.9.2015 22:15

K60a73r96e79l 90N23o22v91o89t23n21ý 4846690215225

U odporového řízení se motory vyrobený proud maří v odporech. Kde se maří u tyristorového řízení?

0/0
17.9.2015 11:32

T94o75m35á39š 49Ž69i90t64n43ý 6671910961161

pokud to jde - je v trolejovém úseku jiná tramvaj která má potřebu odebret proud - vrací se do trolejí. jinak jde taky do odporů

0/0
17.9.2015 11:36

K95a62r46e37l 10N95o76v76o61t92n88ý 4736430845125

Aho, OK, dík:-)

0/0
17.9.2015 12:07

J48i56ř51í 26K17r77e94j28č76í80k 2307678684196

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje. ;-)

+1/0
17.9.2015 22:17

J63i21ř97í 25K16r95e36j75č82í84k 2727438444436

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje.

0/0
17.9.2015 22:17

P81e45t64r 16O83t88t 3254856260740

Jo, jo. Kdo maze ten jede.

+9/0
17.9.2015 9:49

Najdete na iDNES.cz