OBRAZEM: Namíchali jsme vlastní „konkurenci“ Pepsi. Nikdy ji neochutnáte

  • 57
Zkusili jsme si, jak se navrhuje nový nápoj v laboratořích PepsiCo v Praze. Sice jsme nedodrželi všechny přísné postupy při míchání, ale i tak se náš výtvor dočkal zazátkování. Na vedlejší plnící linku, kterou projde 17 tisíc lahví za hodinu, jsme však pomýšlet nemohli. Vývoj nápoje obvykle trvá několik měsíců.

Nafouknout, naplnit, polepit a do kamionu. Tak vypadá z pohledu jedné obyčejné plastové lahve cesta plnící linkou PepsiCo v Praze na Kolbence. V jedné budově se plní lahve pro celou republiku i do zahraničí, a pásy proto jedou neuvěřitelnou rychlostí až 17 tisíc lahví za hodinu. Plastová lahev se sem dostane ve formě malého prefabrikátu, tzv preformy. Její výsledná forma je výsledkem pečlivě zkalibrovaného nahřátí, rapidního nafouknutí a následného ochlazení a výplachu.

Aby bylo možné balit ovocné nápoje bez přidání konzervačních látek, vyrostla v Praze i aseptická linka. Celá je uzavřena v přetlaku sterilního vzduchu. I případné opravy tedy musí technik řešit buď přes vestavěné rukavice, nebo se obléci do speciálního skafandru.

Společně s výrobou a balením probíhá i několikastupňová kontrola kvality. Pokročilý senzor umí ověřovat složení a vedle toho navíc probíhá namátková ruční kontrola v chemické laboratoři.

Větší část produkce nápojů firmy PepsiCo samozřejmě probíhá podle přísně střežených receptů z Ameriky. Česká pobočka ovšem má i svou laboratoř, ve které se mimo jiné míchají nové příchutě přímo pro český trh. Příprava nového nápoje je otázkou mnohaměsíčního vývoje. Kromě expertů na chemii se zapojí i marketingové oddělení a samozřejmě také spotřebitelé, především formou tzv. focus groups, slepých ochutnávek a zpětné vazby.

Míchání nápoje jsme si vyzkoušeli a pečlivý personál laboratoře značně vyděsili naším benevolentním přístupem k dávkování ingrediencí. Námi namíchaný nápoj se na trh zřejmě nedostane, ale pokud ano, poznáte jej jednoduše: vypadá jako jablečný mošt, voní jako víno a pálí jako zázvor.

,