- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Děkuju panu autorovi za tradičně výborný článek.
Jen mě zaujala věta "testy...se prokázalo, že když se kotouče rozpálí doběla," Nevím, jaké konstrukce a z jakého materiálu byly brzdy na Caravelle, ale při rozpálení doběla (tedy světle oranžova) je už materiál plastický či spíše tekutý (píšu o brzdách vyvinutých v 50. letech).
To by snad ani nešlo odbrzdit či spíše by se podvozek (včetně osy osy a ložisek) rozpadl už za pomalé jízdy...?
Kdo víte více, opravte mě prosím 🙂
To byla fakt smůla. Zajímavé, že nebyla tato situace testována a zanesena v příručce.
"Konstruktéři caravelle se netajili tím, že použili některé prvky vyvinuté pro britský de Havilland Comet, ostatně je to vidět na tvaru přídě, kde není typický „zlom“ na úrovni zasklení, běžný u dnešních letadel"
Současná letadla jako B787 i A350 ten zlom opět nemají. Bylo by zajímavé vědět, proč se ten zlom kdysi zavedl a dnes se od něj zase upouští.
A350 zlom má. Čím větší zlom, tím lepší výhled z kokpitu. Čím menší (až nulový) zlom, tím lepší aerodynamika.
U B787 je jasné, že obšlehli příď z Caravely, jen dali míň oken 😃
Pro představu, jak nedochlazené brzdy prohřejí kolo. Buďte trpěliví, zajímavé to začne být kolem páté minuty. Domyslete, co se stane, pokud dojde k explozi v podvozkové šachtě.
Safra, ještě link: https://www.youtube.com/watch?v=irTizOVM-3U&t=208s
Zajímavé čtení. Mravenčí práce vyšetřovacího týmu, ale pak si jeden uvědomí co všichni pasažéři a posádka v těch chvílích museli prožívat. Každá letecká havárie je většinou velká tragédie.
Nehoda tohoto malého letounu byla ve své době nejhorší v dějinách dopravce i celého Švýcarska a dodnes se posunula jen o jednu příčku níže.
O jakou příčku ?
V pomyslném žebříčku "katastrofálnosti". Teď je druhá. První je MD-11 let SR 111 s 229 mrtvými ze září 98.