Diskuze
VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým
Děkujeme za pochopení.
M78a65r16t16i62n 20O80c92h
Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...
F10r74a87n59t53i47š51e52k 82L24u34f17t
Tady zrovna jeden co to nezvládl:
https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI
Piloti jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá
K20a15r74e13l 63Ž83a60l33o96u32d79e16k
Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.
Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.
Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.
L95i28b16o70r 84F72o88l51t44ý62n60e71k
Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?
S93t97a13n41i95s28l73a77v 54P77ř44i86b67y32l
proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci?
M36i83c26h43a20l 48Ř53e50h78á42č59e53k
Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.
Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:
METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=
To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.
Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.
J47a58n 42K75u57ž68n84í56k
Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.
A14n16t37o50n49í71n 83K26o50n97e24č59n45ý
Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.
Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.
To že to umí nezpochybňuji.
Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.
Z11d52e29n69ě81k 51M80á35č29a22l11a
hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?
P86e27t82r 74T97y36č79k20a
Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.
P98a81v66e61l 90N60o39v86á11k
tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...
O41d79s26t55r26a64n86ě19n57ý 33U80ž18i38v47a83t65e43l
Č75e10s87t79m35í20r 91P59r28o85c67h77á31z22k92a
Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .
A33n86t41o83n40í11n 28K86o87n77e56č39n96ý
Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?
Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.
M40i60c97h11a28l 25Ř59e51h17á75č31e87k
Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).
I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).
Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů
Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...
Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči
Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...
KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou
Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...
Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let
27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...
Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný
Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...