Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

M78a65r16t16i62n 20O80c92h

19. 12. 2012 14:22

Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...

0 0
možnosti
FL

Tady zrovna jeden co to nezvládl:

https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI

Piloti  jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá

0 0
možnosti

Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.

Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.

Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.;-)

1 0
možnosti
LF

Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?

5 2
možnosti
SP

proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci? 8-o

1 3
možnosti
Foto

Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.

Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:

METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=

To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.

Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.

6 2
možnosti
Foto

Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.

1 0
možnosti
AK

Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.

Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.

To že to umí nezpochybňuji.

Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.

0 6
možnosti
ZM

hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?

2 0
možnosti
PT

P86e27t82r 74T97y36č79k20a

16. 12. 2012 10:36

Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.

0 0
možnosti
PN

P98a81v66e61l 90N60o39v86á11k

15. 12. 2012 18:04

tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...

1 2
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
1 0
možnosti
ČP

Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .

5 0
možnosti
AK

Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?

Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.

2 31
možnosti
Foto

Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).

I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).

Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.

21 0
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 21 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 11 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...