Diskuze

Let L-610 byl náš největší. Nehezká historie jednoho hezkého letadla

Ve středu 28. prosince 1988 poprvé vzlétl prototyp největšího letadla československé konstrukce L-610. Jeho ne příliš veselý a před lety uzavřený příběh se možná opět otevře.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RK

L610 byla ze začátku projektované jako čtyřmotorový? - čtu správně?

0 0
možnosti
RF

Posloupnost projektu byla: dvoumotorový -> čtyřmotorový -> dvoumotorový.

Viz text v článku: "Už samotný vývoj L-610, než vzlétl vůbec první prototyp, byl trnitý. V otázce pohonu se od počátku počítalo s dvojicí nových tuzemských turbovrtulových motorů M602 z podniku Motorlet (dříve Walter, potom Walter a dnes GE Aviation Czech). A protože vývoj těchto motorů také vázl, začalo se v mezidobí pracovat na variantě čtyřmotorové ..."

0 0
možnosti
AM

A62l70e15š 68M33a22c75e75k

29. 12. 2018 11:15

Ale no ták. My jsme ty motory PT6 měli.

1 0
možnosti
KR

K93a46r20l 64R40i67e66g58e76l

29. 12. 2018 14:29

Oni nevedi co to je reverzni ingeneering...

0 1
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
1 1
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
0 1
možnosti
AM

A21l44e77š 53M28a31c83e47k

29. 12. 2018 8:39

Pekny clanek. Jeste bych doplnil, ze pri prechodu na dvoumotorovou verzi, nebyly ztraceny jen konnstrukcni prace, ale bylo jiz vyrobeno hodne vyrobnich pripravku, ktere sly do srotu. Skoda byla na tehdejsi pomery velka.

6 0
možnosti
MK

My všichni, kterým LET Kunovice přirostl k srdci, snad stále veříme a doufáme, že se jednou výroba rozjede.

7 0
možnosti
JK

J20a41n 59K62o37t63l16í92n

31. 12. 2018 17:30

VR^ měla by, to éro byl hit už na papíře a skončilo to tak špatně.

1 0
možnosti
Foto

M59a49r59e92k 32C20e52r20n93y

28. 12. 2018 22:08

Sssr povolilo, sssr doporucilo, rusko pod putinem nekoupi protoze embargo...skoda, no

1 7
možnosti
PH

P66e97t88r 68H98u12l53k80a

29. 12. 2018 9:14

Vy asi ani nevíte, co blekotáte člověče.

5 0
možnosti
RF

Protože se tu rozeběhla debata, zda motor M601 byl či nebyl kopií motoru od PWC, tak musím potvrdit, že skutečně nebyl. Bohužel ta fáma je dosti zakořeněná. Protože se to týká letounu L-410, který bude mít výročí příští rok, tak o motoru M601 se bude podrobněji psát až tam.

19 0
možnosti
MG

V roce 1983 na jaře na týdenním školení vybraných pracovníků leteckého průmyslu přednášející technolog celou jednu vyučovací hodinu vyprávěl o tom, jak vedl skupinu technologů a konstruktérů na několikadenní exkurzi v Pratt & Whitney Canada a jak to všechno chytře kopírovali. V podstatě se tím chlubil. Začátkem léta jsem se setkal v Bělehradu s manažerem Pratt & Whitney Hartford, Connecticut. Když jsem se během rozmluvy zmínl o Motorletu, jeho okamžitá reakce byla motor Pratt & Whitney Canada PT6. Tuhle historii, říkal, znají všechny podniky na celém světě jako varování. Na webu Walter Aircraft Engine je článek o M601 a dalších. M601 pochopitelně zmínil jako první, jen pár slov honem pokračoval dál. A to i přes to, že M601 byl základ.

5 1
možnosti
PH

P50e41t57r 18H55u80l56k10a

28. 12. 2018 17:36

M601 není kopií PT6A. Je mnohem jednodušší, nejen proti PT6A, ale i proti původním představám konstruktérú. V L+K o tom byl kdysi dost obsáhlý článek, bohužel najít ho v té hromadě není jen tak.

5 1
možnosti
KR

K15a45r79l 68R65i31e17g35e29l

28. 12. 2018 17:53

No jestlize neni, tak jiste najdete jeho jeste jednoduzsi predchudce...

0 0
možnosti
ZV

Ta cerveno-bila L610 na prvni fotce stoji v Uherskem Hradisti na velkem podstavci, kdyz prijizdite smerem od Brna, vypada jako kdyby vzletala a vecer i sviti. Je to krasny stroj i po tech letech.

11 0
možnosti
VP

A je přístupný... ;-)

0 0
možnosti
KL

K86a30r53e89l 96L69a39n74g57r

28. 12. 2018 14:31

Tak nějak by mě zajímalo kam se poděly motory co byly pro 610tku připravené. Pokud si to dobře pamatuji bylo to přes 10 kusů již sériových uložených ve skladu ještě v roce 2008. To že bylo v plánu zašantročit řezové makety a historické vystavené kusy se tak nějak v té době vědělo, ale naštěstí se to panstvu z Irska vlastnícím v té době areál nepovedlo. To samé sliby, že v betoňáku bude muzeum Waltrovky... Co tam je nyní je všechno možné jen ne ono muzeum.

7 0
možnosti
VD

Co se s nimi stalo nevím, ale muzu to zkusit zjistit. Každopádně M602 nebyl zrovna dobry motor. Byl dost složitý, především tim, ze reduktor byl mimo osu motoru, jak jsem psal, byl tam obrovsky problem s netesnosti a s tim spojenym unikem oleje...

2 0
možnosti