- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
L610 byla ze začátku projektované jako čtyřmotorový? - čtu správně?
Posloupnost projektu byla: dvoumotorový -> čtyřmotorový -> dvoumotorový.
Viz text v článku: "Už samotný vývoj L-610, než vzlétl vůbec první prototyp, byl trnitý. V otázce pohonu se od počátku počítalo s dvojicí nových tuzemských turbovrtulových motorů M602 z podniku Motorlet (dříve Walter, potom Walter a dnes GE Aviation Czech). A protože vývoj těchto motorů také vázl, začalo se v mezidobí pracovat na variantě čtyřmotorové ..."
Oni nevedi co to je reverzni ingeneering...
Pekny clanek. Jeste bych doplnil, ze pri prechodu na dvoumotorovou verzi, nebyly ztraceny jen konnstrukcni prace, ale bylo jiz vyrobeno hodne vyrobnich pripravku, ktere sly do srotu. Skoda byla na tehdejsi pomery velka.
My všichni, kterým LET Kunovice přirostl k srdci, snad stále veříme a doufáme, že se jednou výroba rozjede.
měla by, to éro byl hit už na papíře a skončilo to tak špatně.
Sssr povolilo, sssr doporucilo, rusko pod putinem nekoupi protoze embargo...skoda, no
Protože se tu rozeběhla debata, zda motor M601 byl či nebyl kopií motoru od PWC, tak musím potvrdit, že skutečně nebyl. Bohužel ta fáma je dosti zakořeněná. Protože se to týká letounu L-410, který bude mít výročí příští rok, tak o motoru M601 se bude podrobněji psát až tam.
V roce 1983 na jaře na týdenním školení vybraných pracovníků leteckého průmyslu přednášející technolog celou jednu vyučovací hodinu vyprávěl o tom, jak vedl skupinu technologů a konstruktérů na několikadenní exkurzi v Pratt & Whitney Canada a jak to všechno chytře kopírovali. V podstatě se tím chlubil. Začátkem léta jsem se setkal v Bělehradu s manažerem Pratt & Whitney Hartford, Connecticut. Když jsem se během rozmluvy zmínl o Motorletu, jeho okamžitá reakce byla motor Pratt & Whitney Canada PT6. Tuhle historii, říkal, znají všechny podniky na celém světě jako varování. Na webu Walter Aircraft Engine je článek o M601 a dalších. M601 pochopitelně zmínil jako první, jen pár slov honem pokračoval dál. A to i přes to, že M601 byl základ.
M601 není kopií PT6A. Je mnohem jednodušší, nejen proti PT6A, ale i proti původním představám konstruktérú. V L+K o tom byl kdysi dost obsáhlý článek, bohužel najít ho v té hromadě není jen tak.
No jestlize neni, tak jiste najdete jeho jeste jednoduzsi predchudce...
Ta cerveno-bila L610 na prvni fotce stoji v Uherskem Hradisti na velkem podstavci, kdyz prijizdite smerem od Brna, vypada jako kdyby vzletala a vecer i sviti. Je to krasny stroj i po tech letech.
Tak nějak by mě zajímalo kam se poděly motory co byly pro 610tku připravené. Pokud si to dobře pamatuji bylo to přes 10 kusů již sériových uložených ve skladu ještě v roce 2008. To že bylo v plánu zašantročit řezové makety a historické vystavené kusy se tak nějak v té době vědělo, ale naštěstí se to panstvu z Irska vlastnícím v té době areál nepovedlo. To samé sliby, že v betoňáku bude muzeum Waltrovky... Co tam je nyní je všechno možné jen ne ono muzeum.
Co se s nimi stalo nevím, ale muzu to zkusit zjistit. Každopádně M602 nebyl zrovna dobry motor. Byl dost složitý, především tim, ze reduktor byl mimo osu motoru, jak jsem psal, byl tam obrovsky problem s netesnosti a s tim spojenym unikem oleje...