- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jen takové drobné upozornění k jinak pěknému článku - teplota se udává ve stupních °C, nikoli minutách ́C
Tak jsem si znovu přečetl článek o sestřelu civilního letadla s 290 cestujícími americkým křižníkem Vincennes. A ten zásadní rozdíl je vidět. Tady se ryje do Rusů, že i přes to, že letadlo letělo hluboko v Sovětském prostoru a nereagovalo na stíhačku, tak jej sestřelili. Ale Američani na výletě daleko od domova, chudáci zahnaní ozbrojenými čluny 4km do iránských vod, nerozlišili radarový odraz velkého dopravního letounu od F14, ani rozdíl rychlostí jim nevadil, vymysleli si i klesání letounu, ignorovali civilní kód odpovídače a za bílého dne letoun sestřelili. 290 mrtvých a pozdější vyznamenání pro kapitána. To je prostě ten rozdíl mezi Rusy a Američany.
...."Například mohl být hlubší příčinou vzniku situace a následného jednání posádky tradiční způsob jednání zakořeněný v kultuře korejské společnosti? Mohla submisivita a úcta členů posádky projevovaná zkušenému kapitánovi, veteránu korejské války, zapříčinit, že na navigační chybu dlouho nikdo neupozornil?....Jak se ukázalo, v historii korejského letectví došlo k fatálním nehodám, v jejichž průběhu služebně mladší členové posádky v kritické situaci neprojevili nesouhlas s chybným řešením navrženým či přímo vykonávaným samotným velitelem posádky...
Tento problem ovsem nebyl (a neni) typicky pouze pro korejske letectvi.
Těšil jsem se na druhý díl s tím, že se dozvím, co se popleteným pilotům honilo v hlavě. Bohužel ale jen mlžili.
Ignorovat Ruskou stíhačku a ani se o tom nezmínit kontrolní věži, to museli být zvláštní pochody ...
Z toho mohlo být snad nejpodstatnější ponaučení. Jak si zavčas připustit vlastní chybu.
Článek měl vyjít až v době, kdy bude možné si aplikaci stáhnout.
Nechci být hnidopich, ale INS není inerční ale inerciální navigační systém! Autore, autore!
"Bohužel sovětská strana se z události do té míry nepoučila, že k jejímu opakování došlo v roce 1983..."
Ještěže se poučili Korejci...
Ledadlo může kvůli navigační chybě nebo poruše opustit trasu. To ale není důvod, aby bylo sestřeleno. A obvzláště ne v případě, kdy je zřejmé, že jde o civilní stroj.
V článku jsou určité nepřesnosti.
Su-15 neměl zabudovaný kanón, ten se podvěšoval pod trup ve dvojici kontejnerů UPK-23-250. Není však známo jestli je Bosovův Su-15TM měl při zásahu. Primární zbraní letounu byla dvojice těžkých řízených střel R-98MR a MT.
Jefim Gordon, uznávaný letecký publicista uvádí, že Bosov se přiblížil k letadlu dvakrát a zleva a až západní média později tvrdila opak. Dále Gordon uvádí, že Bosov Boeing nejprve ohlásil jako typ 747.
Neodpálil dvojici R-60 ale střelu R-98MR a ohlásil že zaznamenal zásah a klesání cíle. Podle některých zdrojů druhou střelu neodpálil, protože neudržel zamčený cíl, jiné zdroje tvrdí že střelu odpálil ta ale cíl minula.
K Boeingu poté startovaly další letouny Su-15, MiG-25 aJak-28 z různých základen,
Nepoučili se ani Sověti.
Vzpomeňte na toho Němce, co doletěl s Cessnou až na Rudé náměstí.
Chápu, že angažovaná novinařina je dnes nutností, ale neměli byste to tak přehánět.
1."V podstatě jen drobností je, že posádka boeingu stíhače zaznamenala na pravé straně místo na levé, což odporuje mezinárodním předpisům pro zásah."
To není pravda, levá strana je pouze stranou prioritní, protože se předpokládá že na ní sedí kapitán, ale je zcela věcí pilota záchytného stíhače jak a kde je ukáže , rozhodující je ze se dostává do zorného pole pilota zachytávaného stroje , což se očividně stalo a korejský pilot jednoznačně potvrdil, že ho viděl a došlo mu o co jde. Nikde se nepíše přijel si zprava mohu tě ignorovat.
2. "Závažnější je poznámka o odlišnosti civilních a vojenských frekvencí učiněná kapitánem korejského letadla. Ta naznačuje, že posádka měla snahu se po frekvenci domluvit, ale vojenské letouny nebyly vybaveny VHF stanicemi, které běžně používal civilní letecký provoz. " Opět jasné překroucení pravdy. 121.5MHz je jednoznačně identifikována jako IAD tedy civilní nouzová frekvence a piloti korejského letadla to museli vědět, stejně tak museli vědět, že MAD tedy Military Air Destress, vojenská nouzová frekvence je 243.0 MHz.
Čili to byli korejští piloti kdo věděli, že vede nich letí vojenské letadlo, věděli, že jde o záchytný stíhač, to pozná i malé dítě a byli proškoleny, že zde končí legrace tzn. oni jsou povinni nediskutovat a bez debat následovat záchytné letadlo, protože jinak jdou k zemi. Předpisy jim nedovolovali se vykecávat s pilotem záchytného letadla, ale když to chtěli zkoušet měli to zkoušet na MAD 243MHz.
Hledat nějaké chyby na straně sovětů je dost komické.
Zopakujme si fakta, letadlo letící do Paříže se objeví nad Murmanskem to je o radově tisíce km jinde a to 500km uvnitř vzdušného prostoru SSSR, aby toho nebylo málo tak nad strategicky důležitou vojenskou oblasti. Když ho záchytný stíhači zachytí a piloti zachyceného letadla později potvrdí, že věděli o záchytných stíhačích, vytrvale je ignorují a letí dál do nitra sovětského vzdušného prostoru . Sověti si najdou čas na to, aby sestřel schválil někdo jiný než někdo kdo zrovna velí dané letce na zemi. Podle tehdejších sovětských pravidle to zřejmě byl až někdo kdo v hodnosti generála nebo plukovníka kdo velel PVO v dané oblasti. newvím co by mělo následovat riskovat, že někdo naložil jadernou zbraň do civilního letadla nebo použil civilní letadlo jako špionážní? Asi ne čili sestřelit. To se stlo, a že piloty nevyznamenali, proboha proč by to dělali, za to ž eplnili rozkazy asi ne , za to že sestřlili civilní letadlo asi ne . Prostě jsou věci v kterých sice vše uděláte správně ,ale fakt to není na metal. Zároveň ale nikde nevidím chybu na straně SSSR. Spíš to jsou korejští piloti, kteří létají tam kde nemají, to se stane , problém je , že pak ignorují jasné předpisy a musí to skončit jak musí. Ze stejného důvodu pak šek k zemi opět korejsky KAL007
Zduraznuji oboji se stlu hluboko ve vzdušném prosotru SSSR, nad sttegickými oblastmi s jadrnými zbaněmi, a ano i když postupovlai správně sejmuli civilní letadlo a ano nikoho nevyznamenali. Podle mého správně.
Srovnejme s Iran Air 655, to USA sejmulo v mezinárodním vzdušném prostoru uvnitř letového koridoru na pravidelné lince, o sestřelu rozhodl místní poštmistr a USA následně poštmistra vyznamenali.