Diskuze

Čtyřmotorová letadla mizí z nebe, na kahánku mají i špičkové A380

To, že velká letadla mají čtyři motory, bylo normou po mnoho desetiletí. Ale nyní je s tím nejspíš konec. Co a proč se přesně děje se čtyřmotorovými letadly, vysvětluje letecký technik, pilot a kapitán dopravních letadel Štěpán Kolomazník.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J11a19n 64K21u19d98e64r81a

23. 11. 2020 10:28

Taky jde o univerzálnost, tito mastodonti mohou přistát jen na hrstce letišť na světě, zatímco s dvoumotorovým třeba i na "sousedovic dvorku". https://www.youtube.com/watch?v=TaKNmbLDS_w

0 0
možnosti

Hezky, jednoduše vysvětleno. Děkuji za článek.

1 0
možnosti

M23a41r95t12i98n 37Z72a79k

22. 11. 2020 18:41

Dneska jsme byli na horach a muzu prohlasit, ze z nebe mizi vsechna letadla, ne je ctyrmotorova.

0 0
možnosti

Jen doplním - čtyřmotorových letadel je více, než pouze ty v článku zmiňované. Napřiklad i do Prahy létá Avroliner Avro RJ100 (existují modifikace 70 a 85), lidově se jim s nadsázkou řiká "Jumbolino" pro jejich podobu s větśim B747. Také násobit spotřebu paliva počtem motorů je nesmysl, ta neroste lienárně s počtěm pohonných jednotek. A poslední poznámka - čtyřmotorové stroje nemusejí splňovat standardy ETOPS, oož může být pro provozovatele výhodné.

1 0
možnosti

No BAe 146 se 747 nepodobá vůbec, kromě toho, že má 4 motory.

0 0
možnosti
Foto

Snad bych jen doplnil mnemotechnicjou pomucku, jak si tuto zkratku lepe zapamatovat a ktera tuto problematiku defakto dokonale vystihuje - Engines Turn Or Passengers Swim.

8 1
možnosti

K39a72r95l 41R19i90e46g18e93l

20. 11. 2020 19:59

Tržní systém v "market economies" umožnil udelat z neustaleho zvyšování provozní spolehlivosti nejen turbinovych motorů "business" ziskový pro všechny zúčastněné a to propracovanym systémem neustálého sběru a vyhodnocování dat o poruchách, provozních zavadach, až po neustálé úpravy soucasti a výměny u mnoha ruznych dodavatelů. Tzv. Centrálně Planovane Ekonomiky socialistického typu s tvrdě monopolnimi dodavatelskymi retezci, kde starost finalniho vyrobce koncila vytlacenim letounu z hangaru po finalni montazi - spolehaly na udrzeni jakes takez spolehlivosti na systemu tzv. preventivni údržby u provozovatele. Zkratka preventivne se neustale neco prohlizelo a vymenovalo. K monopolnimu dodavateli soucasti zadna data z provozu nazpet nikdy neproudila a ani o ne nemel zajem, proč taky. V trznich systemech jsou tyto znacne a zbytecne náklady na provoz hodnoceny jako Maintenance Burden...zátěž "zbytečnou udrzbou"...rozuměj mezi revizemi a zpravidla se tlacilo byly "nulove" co do hodin i financi.

3 0
možnosti

J21i50ř92í 10B55e89r43g33e28r

20. 11. 2020 19:43

Snad bude co nejdřív titulek "Letadla mizí z nebe". Miliardy lidí prostě nemůžou létat jen z rozmaru, kam je právě napadne i kdyby ta letadla létala třeba na dobré slovo. 99,9% lidí v životě letět nepotřebuje, nemůže a taky nebude. Cestování jen po zemi, hromadnou dopravou a jen párkrát za život. Na současný " životní styl" přebývá na Zemi asi 7 miliard lidí, aby to unesla.

3 16
možnosti

K50a77r23l 70R51i57e46g66e22l

20. 11. 2020 20:11

Tak jistěže, cestující velkých letadel byli vždy jen dvou kategorii...turisté a obchodní cestující. Coronavirus zlikvidoval ty první a internet výrazně ty druhé.

1 0
možnosti

K72a64r71l 76R65i43e11g16e68l

20. 11. 2020 19:27

Autor naprosto opomněl ještě výrazně větší provozní náklady, které například "ekonomický potopily" Jak40. Tím jsou náklady na tzv."refurbishment" motorů. Z důvodu pravidelne výměny LLP casti, tedy nejvíce namahanych soucasti motorů tzv. Life Limited Parts, jde o disky a lopatky turbín, casti spal.komor, musí každý turbinovy motor v průměru co 2-3 roky být svesen z draku a odeslán do autorizovaného opravarenskeho shopu, kde je demontovan do různého stupně podle stáří, respektive natočených motohodin, podroben revizim a jsou na něm uskutečněny bulletiny výrobce. Pro zabraneni vzniku tzv. dvojchyby, lze sejmout z draku vždy jen jeden jediny motor. V praxi je pod křídlem nahrazen náhradním motorem společnosti či výrobcem /u Total Care Agreement/. Náklady na tyto pravidelne revize kterých proběhne mezi GO několik jsou nejvyššími provozními naklady. U více než dvoumotorovych letadel, ve srovnání - je ten neustálý balet demontáži a montáží s odstavkami z provozu z duvodu vymeny motorovych jednotek s pochopitelne ruznym nabehem motohodin, tim co vyrazne zhorsuje u ctyrmotoraku jejich ekonomii provozu.

2 1
možnosti

K25a40r81l 35R74i53e72g64e69l

20. 11. 2020 19:36

Dvoumotorova letadla pak az díky ETOPSu az 480 minut Extended Operations - doba povoleného bezpečného letu na jeden motor po vysazení jednoho motorů za letu IFSD/RR Trent XWB/, vytlacila z lukrativnich primych linek pres Atlantik drive dominujici ctyrmotoraky.

1 0
možnosti

Problém čtyřmotorových letadel je trochu jiný. Níže laické vysvětlení.

Teorie:

Předpisy o bezpečnosti leteckého provozu vyžadují, aby letadlo dokázalo odstartovat i při výpadku jednoho motoru (v jakékoliv fázi startu). To znamená, že dvoumotorové letadlo musí být schopné odstartovat na jeden motor. A z toho vyplývá, že jeden motor musí poskytovat 100 % výkonu potřebného pro vzlet. Zatímco čtyřmotorové musí odstartovat se třemi motory, což znamená, že jeden motor musí poskytnout cca 33 % potřebného výkonu. Dvoumotorové letadlo má tedy motory s výkonem 200 %, čtyřmotorové má 133 % výkonu.

Motor nejlépe (s nejnižší spotřebou) pracuje v blízkosti maximálního výkonu. Po dosažení letové hladiny, u dvoumotorového letadla pracují každý motor na cca 55 % maximálního výkonu, u čtyřmotorového letadla na 85 % maximálního výkonu. To znamená, že čtyřmotorové letadlo má při ustáleném letu nižší spotřebu paliva. Ale pak přijde ke slovu praxe.

Praxe:

Dvoumotorové je "brutálně" přemotorované, takže má skvělou stoupavost, mnohem lepší než čtyřmotorové letadlo. A taky dokáže v kratším čase "zrychlit" na cestovní rychlost. A tady je zakopaný pes. Dvoumotorové letadlo potřebuje mnohem méně času a prostoru, aby nastoupalo do letové hladiny (kolem 10 000 metrů), zrychlilo na cestovní rychlost a bezpečně se "zařadilo" do provozu. Zatímco čtyřmotorovému letadlu to trvá mnohem déle a nedokáže se zařadit do "mezery", do které se dvoumotorové letadlo v pohodě zařadí. Takže v oblastech s hustým letovým provozem (Evropa, USA, jihovýchodní Asie) řízení letového provozu nechá čtyřmotorové letadlo letět třeba 2–3 hodiny v nižší letové hladině (hustší vzduch => větší odpor vzduchu => nižší rychlost a vyšší spotřeba paliva), než se najde mezera pro nastoupání do potřebné letové hladiny a dosažení cestovní rychlosti. Výsledkem je, že čtyřmotorové letadlo je méně hospodárné než na stejné trase letící dvoumotorové letadlo.

Více zde: https://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

16 0
možnosti

Nejen obri letouny potrebovaly vzdy 4 motory. Uz 30 let pouziva 4 motory maly, v Evrope hodne znamy, britsky BA146. Ten je ale schopen odstartovat z malych letist v centru mesta, nebo z dalnic. Jeho unikatni motory maji na hrideli prevodovku - redukci !

0 0
možnosti