Diskuse k článku

Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

Je to jenom náhoda, nebo mají stroje Boeing 737-8 MAX skutečně nějaký vážný problém? Dvě tragické havárie nového typu letounu rozvířily spekulace. Pokusili jsme se na základě známých faktů zjistit, co se skutečně stalo a v případě etiopského letounu mohlo stát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M67i54l45o59s35l45a42v 71D52i64v47i50š 1775396115271

Tak zjevně nebylo...

After the pilots turned off MCAS, the plane gained roughly 2,000ft over the next few minutes, but dived to the ground after the renewed succession of nose-down inputs from MCAS.

0/0
3.4.2019 17:56

J93o64s56e67f 40V89o14s86i57c33k63y 4343407726543

Proc se v obou pripadech mluvi o nejakem "Rychlomeru" ? Vzdyt ten s tim nema vubec nic spolecneho ! Nebylo to nahodou "Vario" ?? To meri rychlost stoupani a klesani.

0/0
24.3.2019 23:28

J22i12ř11í 76B74r21e33z51o91l11u33b10s65k40ý 8877239684410

Další co to vůbec nechápe...

0/0
25.3.2019 11:36

T56o66m16á48š 65V77a76l49d58e11r 7113810189

A zrovna piloti Lion Air hledali v příručce a hledali až spadli. Autor má poněkud jiné info.Doporučuji autorovi článku najít info o záznamu hovorů v kabině. Je novinář.

0/0
24.3.2019 16:12

J40a78n 19M35a47j76e62r 9363169708231

A o následujících informacích není v článku není ani slovo (následují i se zdrojem), zajímal by mě názor na tyto obvinění Boeingu. Proč tam přidávali další stabilizátor? Jděte trochu do hloubky... :-/

Zástupci americké společnosti podle The New York Times rychle pochopili, že nemají čas na vývoj nového úsporného letounu. Takový postup je drahý a zdlouhavý. Nový typ musí projít všemi testy a kontrolami Federálního úřadu pro letectví (FAA), nemluvě o drahém přeškolení pilotů.

Firma se tak rozhodla upravit stávající model 737 tak, aby létal úsporněji. Zároveň musela přesvědčit FAA, že je nový typ letounu podobný tomu stávajícímu, a není tak nutné přeškolovat piloty. To se firmě podařilo a úřad provoz nového letadla 737 Max schválil.

...

Piloti tak neměli tušení o tom, že motory letadla jsou výrazně jiné než ty, na které jsou zvyklí. Nevěděli ani, že motory jsou na křídle umístěné jinde než u 737. Nemluvě o změnách v řídicím softwaru. Nové motory totiž mohou způsobit, že se během letu přední část letounu zvedne podobně jako při vzletu. To vyřešili konstruktéři z Boeingu tak, že na přední část trupu nainstalovali senzor, který podle proudění vzduchu automaticky natočí vodorovné ocasní plochy letounu tak, aby příď stlačily dolů a letoun se vyrovnal. O tomto automatickém systému ovšem zřejmě piloti nevěděli.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/problemy-boeing-737-max-varovani-chveni-regulator/r~024a1dc6464e11e9a305ac1f6b220ee8/

+1/0
20.3.2019 12:33

J64i66ř17í 89B48r55e68z20o93l91u82b16s48k72ý 8467329984340

Co kdybyste se na to letadlo podíval a spočítal si počet stabilizátorů. Je tam pořád jenom jeden...Víte vůbec, co to je?

Ono se na to těžko reaguje, když napíšete z velké části domotanou a zkreslenou hloupost...

Jinak jednotlivé typy se upravují velice často. V roce 1984 přišel Classic,v roce 1993 přišel NG.

U B747 například poprvné v roce 1966, verze 200 v roce 1971, 1982 přišla verze 300, ta "nej" 400 přišla v roce 89. U všech docházelo ke změnám motorů, délky, rozpětí, trupu, váhy, doletu, kokpitu,...

0/0
20.3.2019 18:13

V61í31t50ě19z91s91l30a55v 15K49o45š15ť15á50l 9958914838

Zaměstnanci FAA:

"Nebezpečí selhání systému bylo jen jeden stupeň pod hranicí, která je označována za katastrofální, takže může vést k nehodě s větším počtem obětí. Ale ani úroveň nebezpečná, kterou byl ohodnocen, by však neměla umožnit, aby systém reagoval na údaje jenom z jednoho ze dvou senzorů měřících úhel náběhu, a tedy sklon nosu, i když má Boeing 737 MAX senzory dva. Přesto se tak stalo."

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500099-system-rizeni-v-boeingu-737-max-byl-nebezpecny-schvalovani-typu-uspechali.html

0/0
19.3.2019 1:19
Foto

P97e70t86r 11Š13m41e89j86k26a57l 9715700618107

Nejsem pilot, jsem matematik...

Pochopil jsem, že tento typ letadla léta cca 2 roky a je vcelku používaný.

Proto by mě by zajímalo, kolikrát za ty dva roky došlo k podobným problémům bez jakýchkoliv následků, zda to bylo podrobně hlášeno piloty a pokud ano, tak proč všichni provozovatelé tohoto letadla nedostali včas přesné informace s metodikou postupu.

Prostě se mi zdá nepravděpodobné, že by k podobnému problému došlo jen 2x.

+2/0
16.3.2019 19:17

D53u63š11a53n 48R72a55j74n24i68n91e49c 4284732883851

Nedostali ? Boeing predsa má preškolovacie centrum kde sa tieto špecifiká preškolovali . je otázka čo ho tam poslal majiteľ lietadla . lebo zabezbečiť kvalitné preškolenie posádok nie je povinnosť výrobcu , ale dopravcu ! Povinnosť výrobcu je mať také školiace centrum a školiť .

PS. Koho povinnosť je u nás zabezpečiť preškolovanie vodičov kamionov a autobusov , lokomotív a aj lietadiel ....

Určite k takému problému neprišlo iba 2 x , ale možno 20 x , alebo aj 200 x , ale ostaní piloti to zvládli , lebo to vedeli vyriešiť .

Asi aj preto , že dnešné lietadlá sú tak preautomatizované , presenzorované , že pilot sa na to spolieha ako na slovo Božie a nie na to čo vidí a čo mu zo zeme hlásia , Na letisku videli , že robia psie kusy , div nie premety a to nekomunikujú ?

+2/0
18.3.2019 6:46
Foto

P42e20t55r 88Š48m60e21j33k58a88l 9595310758447

Pokud k podobné situaci došlo třeba 200x a piloti to zvládli, tak si snad skupina skutečných profesionálů musela uvědomit k jakým fatálním důsledkům může dojít, když piloti ve stresu bleskurychle nezareagují správně...

Z článku jsem pochopil, že hlavní problém celé situace byl nedostatek času na správné rozhodnutí pro řekněme méně zkušené nebo schopné piloty.

+1/0
18.3.2019 9:19

F58r84a53n49t90i51š14e95k 56P29á37p33a55y 2272199637237

A ja som si myslel, že piloti sú trénovaní na každý typ lietadla na trenažéri, kde sa navodzujú všetky možné poruchy a situácie...

0/−3
16.3.2019 10:22

J25o97z39e24f 60B24e72n60c92e51l 1771946583220

Nikdy v živote som nelietal na dopravakoch (iba ako cestujúci), ale mojich 2431 hodín odlietaných v aeroklube mi napovedá, ako by autor mal snahu zviesť vinu za haváriu na posádku.

Priliš veľká automatizácia už viedla k viacerým fatálnym havariam. Jednoducho povedané vypinanie systémov má svoju postupnosť a to vyžaduje čas. Navyše ak je systém dezorientovaný nesprávnymi údajmi, môže posádke zabráni vykonať krátke a jednoduché riešenie situácie.

0/0
16.3.2019 0:16

D34u97š79a20n 16R94a78j81n47i81n46e63c 4364612253151

Sám si odporujete ? Prečo ? Nehádže savina na posádku , ale na zle vycvičenú , lajdácku posádku nejakej orientálnel leteckej spoločnosti . Aj keď je to nové lietadlo , tých svojich 266000 letov, minimálne , si za tie dva roky odlietali !

každé lietadlo má svoje špecifiká do ktorých to posádka nesmie nechať zajsť , lebo potom sú fatálne následky ! 100,00% bezpečné lietdlo neexistuje .

Ale ludia sú už takí , radi sa nechajú presvedčoť prístrojmi "prehodenými na automat" o správnom postupe.

Nie so pilot , ale som pracovník vo vysoko automatizovanej rafinerksej prevádzke tak vie o čom hovorím ! Pracovník mi neraz trvdil , že všetko je OK , No problém a pri tom sme sa rútili do havárie. veril monitoru .

0/0
18.3.2019 6:35
Foto

M92i23r94o75s44l32a45v 29G96o70t80t87w97a98l36d 5114969165126

Opravdu výborně napsaný článek, díky 

+3/0
15.3.2019 1:24

M34i74c17h13a67l 43S42e60d57m76í96k 3869205456871

K systému stabilizace MCAS: Využívá čidla úhlu náběhu AoA, jež jsou dvě,na pravé a levé straně pod pilotní kabinou. Každé čidlo je využíváno počítačem řízení letu FCC na stejné straně. Ztěží uvěřitelné je, že alarm nesouladu čidel náběhu je volitelná instalace v letounu.

Od říjnové havárie Boeing pracuje na vylepšení systému, není ale zatím schváleno.

http://www.b737.org.uk/mcas.htm

Design changes include:

 MCAS Activation Enhancements

 MCAS AOA Signal Enhancements

 MCAS Maximum Command Limit

+1/0
14.3.2019 9:21

M57i63c10h82a77l 11S61e59d23m44í24k 3899835476541

Během letu před havárií v říjnu čidla úhlu náběhu vykazovala rozdíl 20°. Během letu se několikrát aktivovala automatika nosu dolů AND, postupně stále častěji. Piloti se snažili vyrovnávat, ale automatiku MCAS nevypnuli.

http://www.b737.org.uk/incident_pk-lqp.htm

+2/0
14.3.2019 9:40

D45u65š29a58n 89R39a85j20n36i41n11e71c 4874522983831

Keď je zapnutá automatika tak všetky zásahy do systému sú márne . Automat rýchlo napraví " chybný " zásah pilota , lebo je nadradený .

Toto sú asi prípady , kedy roboti zabijú človeka ? Nerobíme niečo zle ?

0/0
18.3.2019 6:50
Foto

J69a51n 20K50u71l10í24s38e11k 8727253938671

Fakt, že obě nehody byly podobné jak vejce vejci a že se jednalo o aerolinky rozvojových zemích s mizernou pověstí, o něčem svědčí.

Nehoda Lion Air byla sice způsobena vadným senzorem v kombinaci se systémem MCAS, ale v konečném důsledku piloti mohli nehodě zabránit. A v případě etiopské aerolinky to zřejmě bude velmi podobné, zvláště když kapitánovi bylo pouhých 29 let.

Odhaduji, že se jedná o blbou kombinaci špatných okolností: nedobrý výcvik posádek, špatná komunikace od výrobce a liknavost aerolinek snažící se ušetřit na údržbě a výcviku pilotů.

Více o Lion Air zde. Piloti měli na řešení problému rozhodně více než několik sekund: https://www.youtube.com/watch?v=s3LrsvaCUoo

0/−8
14.3.2019 7:32

Š52t52e58f22a12n 41F41r66i61č55a 7572718533726

Podceňování pilotů z rozvojových zemí není na místě. Prakticky všichni absolvují podstatnou část svého výcviku ve vyspělých zemích. Musí absolvovat počet a skladbu výcvikových hodin, jako piloti kdekoli na světě a podrobit se stejně přísným zkouškám. Podle všeho se zdá, že nemáme ještě některou důležitou informaci. Trump se ve svém zákazu letů nad USA zmiňuje o nových skutečnostech. Podle FAA se dnes objevily nové informace, které ospravedlňují vydat zákaz.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/donal-trump-letouny-boeing-737-max-nesmeji-letat.A190313_194537_eko-zahranicni_niv

+1/0
14.3.2019 7:44

P50e75t39r 73L17u24k60e54š 6473721

Honzo, k té podobnosti obou havárií: u první je pravděpodobně známá příčina. Byla vydána předběžná zpráva. Otázkou je, proč technický personál závadu na snímači ignoroval a pustil letadlo do vzduchu (věděl o tom). Každý aeroplán má závady, Některé opravy se dají odložit, některé ne - technik se před letem "upisuje vlastní krví". Navzdory závadě měla osádka reagovat správně.

U druhé havárie jde o čirou spekulaci a dojmy přiživované tiskem.

Pokud by se jednalo o stejnou příčinu, tak by to bylo s podivem. Správný postup při závadě snímače úhlu náběhu není žádným tajemstvím.

+2/0
14.3.2019 9:54
Foto

J95a82n 44K51u90l57í27s24e91k 8517833878521

To je pravda, etiopský let je živen spekulacemi v médiích. Mám známého stress engineera u Boeningu, takže o věci budu vědět z první ruky. Teď chudák nemá čas si ani zdřímnout...

0/0
14.3.2019 19:31

V58i84k20t66o26r 17W95o61l78f 8272378723616

Jako laik bych to zjednodušil na tvrzení, že: Letadla se v rámci co nejekologičtějšího provozu tak tak udrží ve vzduchu.

A i to za cenu všelijakých systémů, které softwarově obcházení technické nedostatky stěží létajícího letadla. Letadlo pak neřídí pilot, nýbrž pilot a hromady podpůrných systémů.

Stačí velmi málo a problém je na světě a posádka je postavena před situaci, kdy má sekundy nebo zlomky sekund na vyřešení složitých algoritmů vyjadřujících, jak na sebe desítky systémů vzájemně působí a ovlivňují se a jaká je vůbec situace.

Jsem daleko od pravdy?

+5/−9
13.3.2019 16:26

V70i97k17t78o17r 97W15o84l26f 8292968893756

*nejekonomičtějšího provozu (pardon za autocorrect)

+1/0
13.3.2019 16:26

J14o38s43e78f 11V88o61s33i80c88k96y 4563447466513

Vetsina chytrych clanky vubec necte. Jste jeden z nich!

+7/0
13.3.2019 16:45

V20á27c64l17a78v 38L85i29p16e22r44t 4857827660427

A přesto všechno bezpečnost v letecké dopravě neustále stoupá (počet nehod versus počet přepravených pasažerů).

+4/0
13.3.2019 17:00

V65á23c76l49a12v 67L28i98p25e48r20t 4377887190207

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IYkIZBZy2ZyxPvbIClH5X0aGa4NEuticZefrJQmz9-k/pubchart?oid=306464511&format=interactive

+1/0
13.3.2019 17:01

J32a72n 60D62l74o97u63h88ý 7214469280189

Jenze to je prave spatna statistika. Kdyby bylo stejne letadel ve vzduchu jako aut na zemi v jeden cas, situace by byla uplne jina. Stejne tak, kdyby se auta uzivala stejnym zpusobem: V kazdem aute sedi ridic sam a nebo ridic+1 osoba. Naopak kdyby vsichni jezdili pouze autobusama, na cestach by bylo mene vozidel a mene havarii a prepravilo by se naraz vice osob. Jenze pes je zakopanej v tom, ze pri takove nehode umre najednou hodne lidi R^

0/0
22.3.2019 12:22

D36a66n66i13e78l 66M48a32g82n78u93s 4433825914277

Ano, jste. Dokonce nejen daleko, ale úplně na druhé straně.

+8/0
13.3.2019 18:33

J48a68n 67N11o95v20á95k 1885719343294

Po precteni lze ucinit jednoduchy zaver. Boeing letadlo osadil nevhodnymi motory, ktere ho cini nestabilnim. Chybu zamaskoval instalaci vyvazovaciho softwaru. Pri jeho poruse letadlo pada.

Pouceni...do letadel tohoto typu letenky nekupovat!!...

+7/−10
13.3.2019 16:15

D90a43n12i33e65l 12M83a58g90n41u58s 4453415694507

Ano, člověk, který tomu vůbec nerozumí, a dokonce neumí ani moc číst, takový "jednoduchý závěr" zcela evidentně učinit může.

+10/−2
13.3.2019 18:34

R85o36m53a77n 26B79l81a80ž24e30k 6522454310978

Ale bohužel má pravděpodobně pravdu. MCAS je software přímo instalovaný jen a pouze proto, aby stabilizoval letadlo, protože s novými motory se posunulo těžiště letadla.

+6/0
13.3.2019 20:53

E40v76ž94e77n 58L74t15s30a59k 5221917586349

Ac je clanek napsan celkem slusne, nelibi se mi jedna vec. Autor je trosku spate informovan o "reakci ktera se uci od zacatku 737" Spravna reakce na problem, ktery mel Lion a Ethipean obsahuje prvky 2! non normal checklistu a to se proste netrenuje. Checklist na Airspeed unreliable neobsahuje nic o vypinani elektrickeho vyvazeni, takze ac mate spravnou rychlost a tah letadlo vam automaticky vyvazuje cumakem dolu. Takze musite jeste provest stabilizer runaway checklist, coz par metru nad zemi neni zadna sranda. Kluci z 1Lion Airu skoro nemeli sanci. Ethiopean uz mohl tusit o co jde, jelikoz Boeng vydaval bulletin. Zadne jednoduche reseni neexistovalo. Reseni tehle situace je celkem koplikovane a obsahuje hodne polozek,, ktere musite provest rychle a presne, coz ve stresu neni jednoduche. Natozpak spravne vyhodnotit situaci. Boeing opravdu prestrelil a ac na nem litam torsku mu preju, aby si toto vyzral.

+22/−1
13.3.2019 15:29

D11a84n89i32e35l 40M55a33g69n45u92s 4173495194627

To jste ale napsal totéž co autor :-) Tj. normal checklist na airspeed unreliable opravdu neobsahuje položku pro vypnutí elektrického vyvážení, což je možná ta chyba. Kdyby jí obsahoval, stačilo by systém vypnout a dále postupovat podle normal checklistu tak, jako obvykle, což autor myslel právě tou "reakcí, která se učí od začátku 737". Samozřejmě v návaznosti by se musel upravit i stabilizer runaway checklist (snad chápete, jak to myslím, na telefonu volím "zkratku" a navíc si ty checklisty na 737 už opravdu bůhvíjak nepamatuju). Rozhodně to ale není sranda, jak píšete, a po vzletu je fakt málo času na identifikaci stavu a zahájení řešení. Když mi začne letadlo kvílet a rvát čumák dolů, člověk se navíc taky lekne.

Uvidíme, co s tím nakonec udělají, a co "vyšetří" v Etiopii. Jinak s tím ohledně Boeingu souhlasím do písmenka.

+6/0
13.3.2019 18:48

V87l12a23d66i62m59í59r 63M62a66l82ý

Děkuji za solidní odborný rozbor problému ve světě ovládaném nepodloženými spekulacemi.

+5/0
13.3.2019 15:13

F93r45a64n75t40i85š67e55k 80V94r33á96n26a 5149752743691

Létat v letadlech spravovaných a řízených nezápadní společností je vždycky riziko. On ten zbytek světa není nevyspělý bezdůvodně ;-)

+1/−13
13.3.2019 14:28

P11a70v18e65l 51R42y56b98á34ř 7952731509300

Zrovna prý Ethiopian Airlines nepatří ke špatným, jsou prý velice spolehlivé. Takže asi za to moc nemohou.

+11/−1
13.3.2019 14:40

M36i65r52e45k 19G68a92l15k17o 9496937370

Vrána Ty jsi tomu s tím létáním dal. A teď bez legrace a vážně. Napsal jsi pěknou blbost a vůbec ne vyspělou. Nejsi nehloupý.

+2/0
14.3.2019 5:37

R67o63m14a95n 61M86a84s89e32k 2610959734

Moment, podle zprav v Kanade mel 2 pilot naletano 200 hodin. To znamena ze se jenom vezl a to mohl byt castecny duvod proc to nevybrali.

0/0
14.3.2019 23:50

P38a92v31e29l 40S60o70b80o39t73k95a 5410734

jj, jde jen o souhru náhod.

Jako u nehod na železnici v Česku.

+1/−3
13.3.2019 13:59

L67i65b15o75r 35R93e31ž24ň37á83k 3783516137725

Vážení čtenáři, nelétal jsem moderní dopravní letadla, jenom dnes již staré vojenské tryskáče - MiG-21 a Su-25. Zdá se mi, že z pilotů inkriminovaných letů děláme nesvéprávné blbečky. Proboha, když něco nefunguje, tak to vypnu a řídím ručním režimem. Jsem toho názoru, že systém ovládání obou "maxů" byl odpojen záměrně, na dálku. Chtělo by to uvést, kdo v těch strojích cestoval, že se komusi vyplatilo zabít jej nbo je, za takovou cenu.

0/−23
13.3.2019 12:40

J19a87k59u97b 74B68o77h17o26n46ě73k 8745556779227

Jako že v letadle low cost aerolinek seděla nějaká dost důležitá osoba na spáchání takového útoku?

+10/0
13.3.2019 13:00

V96a93c67l72a32v 92M31e79d23e95k 5661742595105

Klid, to půjde léčit

+12/0
13.3.2019 13:25

P19a52v76e36l 87J61i91r79s74á30k 9719946607497

Ale no tak... Jasne, ze kdyz neco nefunguje tak to vypnu ale zakladem je se v situaci spravne zorientovat abych vedel co vypnout. Tim spise v dnesni dobe resp. v pripade provazanosti jednotlivych systemu a pokud piloti nemeli informace o chovani MCAS tzn. nemeli komplexni prehled o chovani letadla tak nastal problem umocneny tim v jake vysce byli.

+5/0
13.3.2019 13:31

V67á11c60l47a52v 11L39i89p20e78r80t 4787867180467

V případě Lion Air MCAS způsobil tzv. "Runaway Stabilizer", který může nastat i v jiných případech, než zrovna kvůli MCAS. Poznat ho lze vcelku lehce. Na tento problém jsou piloti vycvičeni a může nastat i u jiných typů letadel.

+1/0
13.3.2019 13:45

J11i18ř93í 27B16r16e93z96o47l67u26b29s27k28ý 8467109364410

Jenomže zásah MCAS a runaway stabilizer není tak úplně totéž.

+2/0
13.3.2019 14:02

V80á21c22l45a29v 31L58i69p28e41r96t 4557187730837

To jsem nepsal, že je to totéž. Psal jsem, že to MCAS způsobil.

0/0
13.3.2019 15:23

P42a73v22e77l 77J53o42n73á14š 5231785369805

Kolik jste absolvoval katapultáží bez odhození překrytu? Jinak nevím, co by mohlo být příčinou Vašeho příspěvku.

+8/0
13.3.2019 18:20

M21i70r73e78k 54G46a16l96k33o 9656877710

Odhalené chemtrails? :-)

+3/0
14.3.2019 5:39

V67l46a86d61i98m90i59r 51S45o83u54k34a32l 4570871481466

Rikam to uz po nekolikate za posledni roky, kdy jednou z pricin padu letadla je nespravne udavana rychlost. Ledadlum chybi udaj rychlosti z GPS. Aspon jako referencni informace, zda pribline shoduje s udaji z pitotovych trubic. Paklize by se neshodovali, mohlo by vyradit i to automaticke trimovani a nechat na pilotovi co bude letadlo delat.

+3/−17
13.3.2019 12:36

J17a31k50u94b 76B58o57h67o28n10ě70k 8675856189177

Pitotova trubice a GPS musí z logiky věci ve většině případů dávat rozdílné údaje, protože pitotova trubice měří relativní rychlost proti okolnímu vzduchu a GPS absolutní rychlost.

+17/0
13.3.2019 13:01

Najdete na iDNES.cz