Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

O80n42d35ř14e38j 90Z76d50e88r23a76d40i40č98k87a 6284965643768

Technet jako vždycky, R^

+139/−1
doporučit
12.3.2019 17:07

P19e12t38r 10M89i74c59h41a46l15í93k 9575670551713

Napiště normálně , že tzv. stabiliační systém (MCAS) je software, který ZASAHUJE pilotovi do řízení letadla, čímž automatika PŘEBÍRÁ KONTROLU nad pilotem.

MAX 8 je nejprodávanějším typem letounu v celé historii americké Boeing. Už je závazně objednáno 4500 ks. Úsporný a tichý letoun pro krátké a střední vzdálenosti. A během 1/2 r MAX 8 – vlajková loď- 2x spadne. A oba podobně. Hned po startu. Novinka je provozována 2 roky a právě dostala nemilý KO.

737 MAX se liší od předchozích modelů dodatečným software MCAS , který automaticky zasahuje do řízení pilota, pokud je let pod příliš vysokými úhly náběhu nebo při nebezpečném poklesu. Letové charakteristiky předchozích 737 a nových MAX se tím odlišují. Boeing se dostal koncem roku pod palbu kritiky úřadů i asociací pilotů, že o této změně byli piloti informováni teprve po katastrofě Lion Air (Indonésie říjen 2018). Zatím pozastavily po nehodě v Etiopii provoz MAX 8: Čína,Mexico,Brazílie,J.Korea,Singapur,Indonésie,Etiopie.

MAX8 má konstrukční chybu už od prvopočátku. Původní model 737-100 byl určen pro motory typu turbojet, bez velkého větráku před turbínou. Pak se ale přišlo na to, že je efektivnější, když část vzduchu nejde do turbíny, ale jen ji obtéká, ale k tomu je nutný větší větrák. Na to ale u MAX nebylo dost místa mezi křídlem a zemí, neboť byl původně určen pro regionální letiště, kde není obslužná technika pro vysoká letadla. Takže u typu 737-300 to vyřešili charakteristickým, ze spodu „placatým“, vstupem motoru. Teprve 737 MAX prošel změnou, která umožnila montáž velkých motorů a odstranění toho zplacatění. Jenže najednou zjistili, že ty velké motory POSUNULY TĚŽIŠTĚ letadla a způsobují jeho nestabilitu. Tak vymysleli ten nový systém MCAS, který má nestabilitu počítačovou regulací vyvažovacích klapek odstranit. Jenže takový systém nedovoluje pilotovi plně ovládat letadlo v kritických situacích A s tím má Boeing evidentně problém, protože na tom celý 737 MAX stojí a doslova padá.

+137/−2
doporučit
12.3.2019 17:29

R91o53m46a47n 52M20a41r64t32í40n29e68k 3623720670188

Uz jsem to psal v diskusi hned těsně po pádu. Loni v prosinci jsme tímto typem(smartwings) letěli z jedné africké destinace. Několik minut po vzletu se náhle příď letadla naklonila směrem dolů. Spousta lidí leknutím vykřikla, já se instinktivně chytil sedadla před sebou. Po pár sekundách se letadlo vrátilo do původní stoupajicí polohy. Nic podobného jsem nikdy předtím při letu nezažil. Po přečtení tohoto článku se tak nějak domnívám, že možná šlo o podobný incident. Ale jsem naprostý laik, rozhodně z toho nedělám nějaký závěr.

+75/0
doporučit
12.3.2019 18:48

M14i97l81a80n 32V52o41l44e38k 5779583396459

"Proč tedy piloti nereagovali nebo se jako v případě Lion Air snažili „přeprat“ automatiku, místo toho, aby ji vypnuli?"

Kdo se dívá na seriál o leteckých katastrofách, tak ví, že mnohdy posádkám (již mrtvým) bylo vytýkáno, že nenechali automatiku, aby z toho letadlo dostala. Ono je ale velmi těžké rozhodnout se pro extrémní řešení: zcela složit ruce nebo celé řízení vzít na sebe, když netuším, co se děje.

+54/0
doporučit
12.3.2019 17:44

M93a64r19t84i67n 17P43a80v58e22l 3651776474154

Fajn, ze clanek psal nekdo, kdo o tom ma prehled.

+65/−1
doporučit
12.3.2019 17:03

M69i70c16h95a67l 77S95e88d58m85í73k 3489495226121

Dobrý rozbor, na Technetu standard. R^

Systémy automatického řízení u potenciálně nebezpečných technologií se běžně dělají s odolností vůči jednoduché chybě; např. počítače a datové sběrnice ve velkých letadlech jsou pokud vím dokonce ztrojeny. U automatiky stabilizace MCAS je kritickou jednoduchou chybou selhání snímače náklonu. Odolnost vůči chybě zde lze řešit více snímači s výběrem toho funkčního, nebo diagnostikou poruchy snímače a při jejím výskytu automatiku MCAS vypnout.

Různá měření spolu souvisí a při poruše jednoho z nich dojde k narušení této souvislosti - například rychlé změny rychlosti či výšky bez odpovídající změny akcelerometru. U souvislosti více než dvou měření pak lze vyhodnotit vadné měření, věnuje se tomu samostatný vědní obor.

Pokud by takovou diagnostiku poruchy úhlu náklonu měl onen model Boeingu, nemuselo k havárii dojít. Chápu ale, že dotáhnout něco takového k certifikaci v letectví není maličkost.

+42/0
doporučit
12.3.2019 18:03

M18i73l60a12n 28C37h74a20l82u93p65a 7344366557853

K čelnímu střetu dvou autonomních vozidel minulou středu 5. března 2025 vydala Auto Škoda prohlášení, že na vinně je dealer vozidla, který rozesláním výukového programu Av-xRTS-459/Xe neseznámil řidiče s novou aplikací AHMR-TGRB-65 nahranou do řídícího systému vozidla. Tato totiž skvěle zabrání dnes velmi častému nárazu zezadu na dálnici do pomalu jedoucího vozidla, pokud nevyježdění a polospící řidiči vypnou automatické řízení a zároveň nevypnou 3D video promítané na čelní sklo. Tato nová aplikace zabrání srážce jednoduše tak, že se obnoví automatické řízení a zároveň se proti vůli řidiče přesune vozidlo do rychlejšího pruhu. Vozidlo je současně uvedeno do módu dálnice, kdy se vypíná modul vyhodnocující protijedoucí vozidlo. Bohužel došlo k nepříjemné chybě, kdy byla silnice III. třídy omylem v navigaci nakonfigurována agenturním zaměstnancem firmy Google jako vícepruhová komunikace dálničního typu. Škoda Auto tedy doporučuje dealerům svých vozů, aby pro podobné případy zákazníky upozornili na možnost ručního vypnutí módu dálnice, a to pomocí menu Nastav/Předjížděcí mód/Vyhodnocení protisměru/Typ komunikace/Dálnice/Ne na 48 palcovém 8K ovládacím display v levém dolním rohu blíže ke středu, tedy hned pod ikonkou Vaše oblíbené sdílené video...

+68/−7
doporučit
12.3.2019 18:53

O25n13d84ř46e71j 73V32r81á89n60e48k 3144168331216

Díky za skvělý článek.

S tou novinkou, o které nemusel nikdo vědět, mi to připomíná let LH044 z roku 2008, kdy letadlo A320 během bouře při přistání zavadilo levým křídlem o dráhu. Zprvu se zdálo, že jedná o chybu pilotky, která nezvládla manévr, teprve vyšetřování ukázalo, že výrobce aktualizoval systémy řízení letadla, a nikomu o tom neřekl - to způsobilo, že pilotka koordinovala dosednutí na dráhu, ale nevěděla, že díky oné aktualizaci, byla přidána funkce, kdy těsně před dosednutím je v řízení prodleva mezi pohybem joysticku a reakcí letadla. Tato funkce tam byla výrobcem přidána právě proto, aby těsně před dosednutím nedošlo při náhlém pohybu joysticku k okamžité reakci stroje.

Výsledek havárií se určitě dozvíme, zrovna tak mne zajímá příčina nehody Boeingu 732 na Kubě z 5/2018

+24/0
doporučit
12.3.2019 17:37

P28e67t31r 78M49i48c15h74a28l77í93k 9595320111123

Grafický průběh letu nešťastného 737 8 MAX v Etiopii:

https://www.planes.cz/cs/article/203077/boeing-musi-presvedcit-o-bezpecnosti-modelu-max-update-12-3-6-25

Automat (MCAS) převzal pilotovi řízení stoupání tak brutálně, že v polovině 6 min. letu začalo letadlo dokonce stoupat téměř KOLMO ! Děsivé. Pak se ztratil s FlightRadaru, ale let pokračoval ještě cca 3 min - do 8:44

Cestující věděli už krátce po startu , že je něco pořádně špatně. Okamžiky hrůzy (kolem 5 min) tak byly mnohem delší, než jen samotný 1/2 minutový pád stroje na zem. Letoun měl velmi nestabilní chování hned v počátečním stoupání, nastoupal celkem jen asi 1400ft (400m) během 3 minut, přitom letoun měl správně nastoupat za 3 min. aspoň 5000ft, tedy měl být 3.5x výše. Pilot požádal o návrat na letiště (dostal povolení), ale do konce sledování FR24 si ještě netroufl zahájit první zatáčku, udávané místo nehody naznačuje, že dělal okruh na přistání. Fotografie z místa nehody naznačují vysokorychlostní náraz do terénu pod strmým úhlem. Osazení motorů velkého průměru a hodně předsazených před náběžnou hranou hodně ovlivnilo stabilitu a chování stroje MAX 8 - a MCAS je takovou SW záplatou na tento konstrukční nedostatek.

+36/−3
doporučit
12.3.2019 18:48

E53v68ž43e72n 69L69t63s13a49k 5371857906699

Ac je clanek napsan celkem slusne, nelibi se mi jedna vec. Autor je trosku spate informovan o "reakci ktera se uci od zacatku 737" Spravna reakce na problem, ktery mel Lion a Ethipean obsahuje prvky 2! non normal checklistu a to se proste netrenuje. Checklist na Airspeed unreliable neobsahuje nic o vypinani elektrickeho vyvazeni, takze ac mate spravnou rychlost a tah letadlo vam automaticky vyvazuje cumakem dolu. Takze musite jeste provest stabilizer runaway checklist, coz par metru nad zemi neni zadna sranda. Kluci z 1Lion Airu skoro nemeli sanci. Ethiopean uz mohl tusit o co jde, jelikoz Boeng vydaval bulletin. Zadne jednoduche reseni neexistovalo. Reseni tehle situace je celkem koplikovane a obsahuje hodne polozek,, ktere musite provest rychle a presne, coz ve stresu neni jednoduche. Natozpak spravne vyhodnotit situaci. Boeing opravdu prestrelil a ac na nem litam torsku mu preju, aby si toto vyzral.

+21/−1
doporučit
13.3.2019 15:29

J50o78s32e68f 86S71t75r97á12s57k15ý 5472203374668

Pochopil jsem, že MCAS se spouští jen při manuálním řízení a je designovaný tak, aby se spustil jen při extrémní situaci (extrémní náklon signalizovaný AOA senzorem) a pilot by si jeho spuštění ani neměl všimnout (proto není v manuálech). Vypadá to, že inženýři nedomysleli plně, co se stane, když AOA senzor poskytuje nepravdivý signál. (Jsem naprostý laik, ale umím si představit, že AOA senzor má nějaký cross-check platnosti údajů při automatickém řízení, který ale nefunguje pri manuálním řízení, protože nikdy nikoho nemohlo napadnout, že se bude do letadla instalovat systém, který využije AOA senzor při manuálním řízení, což přesně dělá MCAS.)

V tomhle textu https://theaircurrent.com/aviation-safety/southwest-airlines-is-adding-new-angle-of-attack-indicators-to-its-737-max-fleet/

píšou, že nejlepší aerolinky (např. Southwest) mají v cockpitu indikátor AOA senzoru, který se rozsvítí, když AOA vydává divné údaje. Pilot pak vypne automatickou stabilizaci (STAB TRIM CUTOUT) a MCAS se tím deaktivuje.

Jenže: low-cost aeorlinky (Lion air) prý tuhle kontrolku nemají (trochu jinak udělaný cockpit). Pokud pilota nenapadne, že AOA vydává nepravdivé údaje a že se MCAS aktivuje i při manuálním řízení (což ho nemůže napadnout, když o MCAS neví), tak nevypne aktivně STAB TRIM CUTOUT a MCAS mu do řízení zasahuje sklopením nosu. (V případě Lion Air prý celkem 26 krát!)

Neví někdo, jak to bylo v Ethiopian? Je tam kontrolka AOA senzoru? Školil někdo piloty Ethiopian o MCAS a jeho vypnutí? https://theaircurrent.com/aviation-safety/boeing-nearing-737-max-fleet-bulletin-on-aoa-warning-after-lion-air-crash/

+17/0
doporučit
13.3.2019 2:50

J68i76ř24í 10K79o87p16e78c70k42ý 6632506645634

Dík za super článek. Amatér jako já si udělá jasný přehled co se vlastně stalo, nebo mohlo stát.

+18/−1
doporučit
12.3.2019 17:24

L50u63k56á44š 33K48u54b35a72l59a 2356138506216

Clanek naprosto presny. Jedna vec je, ze na letadle vznikla zavada ale ne neresitelna. Chyba reakce posadky pak vse dokonala. Kdyz dodrzi predepsany postup pro reseni teto zavady , letadlo bezpecne pristane. Je to o vycviku a zkusenostech pilotu.

+25/−4
doporučit
12.3.2019 17:16

O37n34d58ř41e95j 43P71a23š85ť21a81l44k10a 2612355337316

Já bych navrhoval zavést bodový systém a velké tresty pro piloty.

Jestli si někdo myslí že to může pomoct u řidičů nebo strojvůdců, tak by to určitě mohlo fungovat i u letadel, ne? 8-o (ironie)

+13/0
doporučit
12.3.2019 23:13

R20o43b30e16r51t 90M75á14s27l23o 1511501497537

Tak doufejme, že to aspoň oddálí cpaní takovýchto "inteligentních vychytávek" do aut.

+18/−2
doporučit
12.3.2019 18:14

T83o65m67á42š 17K14u18c67h29a19ř 3377761448611

To je důvod, proč ještě dlouho nebudu věřit v bezpečné autonomní řízení automobilů. Postě nefunguje to, že řidiči/pilotovi odejmete většinu povinností "živého" řízení, necháte jen sedět a koukat a "dohlížet" a spoléháte na to, že v případě problémů automatického systému tato do té doby pasivní obsluha najednou vyskočí a vše perfektně zvládne. Tak to prostě není, nejsme stroje, nedokážeme hodiny nic nedělat a současně si zachovat plnou pozornost a připravenost řešit i zdánlivě jednoduché úkoly. Kdo sleduje seriál letecké katastrofy, ten ví, že velice častou příčinou fatálních nehod je právě neschopnost pilotů najednou převzít řízení a provést takový základní úkon, jako udržet potřebnou rychlost a vztlak křídel při rozporuplných informacích z čidel. V panice jsou schopni prakticky zastavit motory, přestože už letadlo nemá žádnou rychlost, ale vadný rychloměr ukazuje rychlost vysokou, nebo zoufale přitahují, když mají potlačit. Už prostě díky autopilotovi ztrácí fyzickou vazbu s letadlem a ve stresu dokonce nejsou často schopni dodržovat ani standardní postupy, zvlášť pokud je nízká viditelnost.:-/

+24/−5
doporučit
12.3.2019 20:03
Foto

P88e48t91r 10Š49r37a25i69e29r 9143852432817

Vidím, že tady v diskusi leckteří marní čas u kompu, namísto aby s konstrukcí poradili největšímu výrobci letadel ...:-/

+10/0
doporučit
13.3.2019 10:47

P37a78v30e30l 71Z45a67j96í77č41e29k 8274280236510

sam aktivne letam prditky a docela se o nehody zajimam. Myslim si ze obecne se s rostoucim mnoztvim kontrolnich systemu v letadle straci koplexita pochopeni jejich cinnosti a jednotlivych zavislosti jak u pilotu tak u techniku. Dle manualu udelaji predepsane ukony ale koplexni zavislosti neresi. Pokud sedi dtata z predpisu ukonu zavada se neprojevila. A to je problem. Diky tomu ze se dnes lita v podstate na upravu parametru automatu nema mnoho pilotu zazite ani navyky kdy by dokazali spravne odhadnout pri vypnuti ruznych automatickych kopenzatoru a hlidacu jak spravne manualne nastavit letadlo v dane letove obalce. A nelze se tomu divit kdyz s manualnim rizenim letadla bez auto se setkavaji jen pri nacviku krizovych situaci ci primo kdyz je prozivaji.

+11/−1
doporučit
12.3.2019 18:13

T23o21m78a73s 55R23o24t78t 9315507113

Super clanek, diky!

+9/0
doporučit
12.3.2019 18:35

M22a38r24t45i62n 56N73e32p79l 4884982876658

Za mě je na novém systému 738 MAX zajímavé to, že nám Boeing Airbusovatí a letitý spor o to, zda má mít navrh pilot (Boeing) nebo "počítač" (Airbus) možná spěje ke svému rozuzlení.

+9/0
doporučit
12.3.2019 18:26

H41a76n63u20s 16V72á82c30l24a72v 8559180355

Až se na silnicích objeví auta automaty, to bude mazec!!

+10/−1
doporučit
12.3.2019 18:17

F21i86l67i23p 98R97y79a69n32t 9398824425786

Tak doufám, že za měsíc, až s tím poletím, budou všichni vědět, co mají dělat..

+8/0
doporučit
12.3.2019 17:34

P53e95t43r 61P23a33v23e42l78k59a 3130723588673

Kdyz NASA provozovala raketoplany tak byly kriticke systemy replikovane minimalne 3x a vsechny "rozhodnuti" byly vysledkem "hlasovani". Jinymi slovy kdyz jeden system selhal tak zbyle 2 ktere davaly spravny vysledek problem odvratily.

Nechapu proc v dopravnim letectvi nemohou senzory, ktere jsou vstupem automatickych systemu, byt take vicenasobne jistene. Neni to prece poprve kdy vadny senzor poslal k zemi letadlo. Pred cca 10 lety spadlo letadlo kvuli vadnemu vyskomeru na ktery byl napojeny autopilot. Ten si "myslel" ze letadlo je tesne nad zemi a tak stahnul tah motoru na minimum a pilot uz nestihl zareagovat.

Za soucasneho stavu automaticky system v letadle vlastne ani netusi, ze doslo k problemu, protoze na zaklade jedine hodnoty prece nejde poznat ze ta hodnota je spatna - takze ani nemuze informat pilota, ze je pravdepodobne neco spatne.

+8/−1
doporučit
12.3.2019 22:45

V79l97a64d67i36m37í44r 85M63a65l89ý

Děkuji za solidní odborný rozbor problému ve světě ovládaném nepodloženými spekulacemi.

+5/0
doporučit
13.3.2019 15:13

J11o18s94e18f 47J80u77h37á98s39z 1349792208

Pekny clanek, dekuji R^

+5/0
doporučit
13.3.2019 10:52

Najdete na iDNES.cz