Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

Je to jenom náhoda, nebo mají stroje Boeing 737-8 MAX skutečně nějaký vážný problém? Dvě tragické havárie nového typu letounu rozvířily spekulace. Pokusili jsme se na základě známých faktů zjistit, co se skutečně stalo a v případě etiopského letounu mohlo stát.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Tak zjevně nebylo...

After the pilots turned off MCAS, the plane gained roughly 2,000ft over the next few minutes, but dived to the ground after the renewed succession of nose-down inputs from MCAS.

0 0
možnosti
JV

Proc se v obou pripadech mluvi o nejakem "Rychlomeru" ? Vzdyt ten s tim nema vubec nic spolecneho ! Nebylo to nahodou "Vario" ?? To meri rychlost stoupani a klesani.

0 0
možnosti
JB

Další co to vůbec nechápe...

0 0
možnosti
TV

A zrovna piloti Lion Air hledali v příručce a hledali až spadli. Autor má poněkud jiné info.Doporučuji autorovi článku najít info o záznamu hovorů v kabině. Je novinář.

0 0
možnosti
JM

J29a43n 81M48a71j91e39r

20. 3. 2019 12:33

A o následujících informacích není v článku není ani slovo (následují i se zdrojem), zajímal by mě názor na tyto obvinění Boeingu. Proč tam přidávali další stabilizátor? Jděte trochu do hloubky... :-/

Zástupci americké společnosti podle The New York Times rychle pochopili, že nemají čas na vývoj nového úsporného letounu. Takový postup je drahý a zdlouhavý. Nový typ musí projít všemi testy a kontrolami Federálního úřadu pro letectví (FAA), nemluvě o drahém přeškolení pilotů.

Firma se tak rozhodla upravit stávající model 737 tak, aby létal úsporněji. Zároveň musela přesvědčit FAA, že je nový typ letounu podobný tomu stávajícímu, a není tak nutné přeškolovat piloty. To se firmě podařilo a úřad provoz nového letadla 737 Max schválil.

...

Piloti tak neměli tušení o tom, že motory letadla jsou výrazně jiné než ty, na které jsou zvyklí. Nevěděli ani, že motory jsou na křídle umístěné jinde než u 737. Nemluvě o změnách v řídicím softwaru. Nové motory totiž mohou způsobit, že se během letu přední část letounu zvedne podobně jako při vzletu. To vyřešili konstruktéři z Boeingu tak, že na přední část trupu nainstalovali senzor, který podle proudění vzduchu automaticky natočí vodorovné ocasní plochy letounu tak, aby příď stlačily dolů a letoun se vyrovnal. O tomto automatickém systému ovšem zřejmě piloti nevěděli.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/problemy-boeing-737-max-varovani-chveni-regulator/r~024a1dc6464e11e9a305ac1f6b220ee8/

1 0
možnosti
JB

Co kdybyste se na to letadlo podíval a spočítal si počet stabilizátorů. Je tam pořád jenom jeden...Víte vůbec, co to je?

Ono se na to těžko reaguje, když napíšete z velké části domotanou a zkreslenou hloupost...

Jinak jednotlivé typy se upravují velice často. V roce 1984 přišel Classic,v roce 1993 přišel NG.

U B747 například poprvné v roce 1966, verze 200 v roce 1971, 1982 přišla verze 300, ta "nej" 400 přišla v roce 89. U všech docházelo ke změnám motorů, délky, rozpětí, trupu, váhy, doletu, kokpitu,...

0 0
možnosti
VK

Zaměstnanci FAA:

"Nebezpečí selhání systému bylo jen jeden stupeň pod hranicí, která je označována za katastrofální, takže může vést k nehodě s větším počtem obětí. Ale ani úroveň nebezpečná, kterou byl ohodnocen, by však neměla umožnit, aby systém reagoval na údaje jenom z jednoho ze dvou senzorů měřících úhel náběhu, a tedy sklon nosu, i když má Boeing 737 MAX senzory dva. Přesto se tak stalo."

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/500099-system-rizeni-v-boeingu-737-max-byl-nebezpecny-schvalovani-typu-uspechali.html

0 0
možnosti
Foto

Nejsem pilot, jsem matematik...

Pochopil jsem, že tento typ letadla léta cca 2 roky a je vcelku používaný.

Proto by mě by zajímalo, kolikrát za ty dva roky došlo k podobným problémům bez jakýchkoliv následků, zda to bylo podrobně hlášeno piloty a pokud ano, tak proč všichni provozovatelé tohoto letadla nedostali včas přesné informace s metodikou postupu.

Prostě se mi zdá nepravděpodobné, že by k podobnému problému došlo jen 2x.

2 0
možnosti
DR

Nedostali ? Boeing predsa má preškolovacie centrum kde sa tieto špecifiká preškolovali . je otázka čo ho tam poslal majiteľ lietadla . lebo zabezbečiť kvalitné preškolenie posádok nie je povinnosť výrobcu , ale dopravcu ! Povinnosť výrobcu je mať také školiace centrum a školiť .

PS. Koho povinnosť je u nás zabezpečiť preškolovanie vodičov kamionov a autobusov , lokomotív a aj lietadiel ....

Určite k takému problému neprišlo iba 2 x , ale možno 20 x , alebo aj 200 x , ale ostaní piloti to zvládli , lebo to vedeli vyriešiť .

Asi aj preto , že dnešné lietadlá sú tak preautomatizované , presenzorované , že pilot sa na to spolieha ako na slovo Božie a nie na to čo vidí a čo mu zo zeme hlásia , Na letisku videli , že robia psie kusy , div nie premety a to nekomunikujú ?

2 0
možnosti
FP

A ja som si myslel, že piloti sú trénovaní na každý typ lietadla na trenažéri, kde sa navodzujú všetky možné poruchy a situácie...

0 3
možnosti
JB

Nikdy v živote som nelietal na dopravakoch (iba ako cestujúci), ale mojich 2431 hodín odlietaných v aeroklube mi napovedá, ako by autor mal snahu zviesť vinu za haváriu na posádku.

Priliš veľká automatizácia už viedla k viacerým fatálnym havariam. Jednoducho povedané vypinanie systémov má svoju postupnosť a to vyžaduje čas. Navyše ak je systém dezorientovaný nesprávnymi údajmi, môže posádke zabráni vykonať krátke a jednoduché riešenie situácie.

0 0
možnosti
DR

Sám si odporujete ? Prečo ? Nehádže savina na posádku , ale na zle vycvičenú , lajdácku posádku nejakej orientálnel leteckej spoločnosti . Aj keď je to nové lietadlo , tých svojich 266000 letov, minimálne , si za tie dva roky odlietali !

každé lietadlo má svoje špecifiká do ktorých to posádka nesmie nechať zajsť , lebo potom sú fatálne následky ! 100,00% bezpečné lietdlo neexistuje .

Ale ludia sú už takí , radi sa nechajú presvedčoť prístrojmi "prehodenými na automat" o správnom postupe.

Nie so pilot , ale som pracovník vo vysoko automatizovanej rafinerksej prevádzke tak vie o čom hovorím ! Pracovník mi neraz trvdil , že všetko je OK , No problém a pri tom sme sa rútili do havárie. veril monitoru .

0 0
možnosti
Foto

Opravdu výborně napsaný článek, díky 

3 0
možnosti
MS

K systému stabilizace MCAS: Využívá čidla úhlu náběhu AoA, jež jsou dvě,na pravé a levé straně pod pilotní kabinou. Každé čidlo je využíváno počítačem řízení letu FCC na stejné straně. Ztěží uvěřitelné je, že alarm nesouladu čidel náběhu je volitelná instalace v letounu.

Od říjnové havárie Boeing pracuje na vylepšení systému, není ale zatím schváleno.

http://www.b737.org.uk/mcas.htm

Design changes include:

 MCAS Activation Enhancements

 MCAS AOA Signal Enhancements

 MCAS Maximum Command Limit

1 0
možnosti
MS

Během letu před havárií v říjnu čidla úhlu náběhu vykazovala rozdíl 20°. Během letu se několikrát aktivovala automatika nosu dolů AND, postupně stále častěji. Piloti se snažili vyrovnávat, ale automatiku MCAS nevypnuli.

http://www.b737.org.uk/incident_pk-lqp.htm

2 0
možnosti
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

KOMENTÁŘ: Zbraň na AI? Proti strojům lze postavit kolektivní superinteligenci

5. května 2024

Premium Státy pokulhávají za vědou a technikou ve snaze regulovat umělou inteligenci. Stroje přitom mají...

Litevci, Poláci nebo Hitler? Baltské mocnosti se přetahovaly o Memel

5. května 2024

Květen 1924 přinesl diplomatické vítězství Litevců nad Poláky. Svět jim přiklepl původně německý...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...