Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

CRM - cesta k spokojenému zákazníkovi

Snad každá úspěšná firma by měla mimo jiné vědět, co její zákazníci potřebují a kdy to potřebují. Dobré vztahy se zákazníky jsou totiž ve většině případů přímo úměrné dobrým výsledkům společnosti. Docílit jich pomáhají systémy Customer Relationship Management (CRM).
Snad většina firem již pochopila, že pro svůj úspěch a rozvoj potřebují spokojeného zákazníka. Hovoří se o přechodu z produktově zaměřené strategie na strategii zaměřené na zákazníka. Podchytit všechny aspekty, které z náhodného kupce dělají spokojeného zákazníka, dá mnoho úsilí a vyžaduje nemalé prostředky. Zefektivnit a vylepšit všechny procesy zaměřené na spotřebitele si kladou za cíl právě systémy pro řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management (CRM)).

Pozice CRM

CRM z původní podoby jakési automatizace podpory prodeje nabobtnala do mnohem větších rozměrů. V současné době se dá o CRM hovořit jako o systému, který prorůstá do všech oblastí podnikových procesů. Dotýká se například i logistiky či sledování a řízení průběhu dodávky. Zejména se však zaměřuje na obchodní, marketingové a servisní aktivity, tedy ty, u nichž je přímý kontakt se zákazníky. Každá aplikace CRM by měla optimalizovat všechny fáze budování a udržování vztahů: od oslovení zákazníka přes obchodní transakci a plnění objednávek až po zákaznický servis. Je samozřejmé, že u větších společností jsou různé přístupy v implementaci CRM, ale to platí pro všechny oblasti Systémové integrace (SI).

Jan Dohnal ve své knize „Řízení vztahů se zákazníky – procesy, pracovníci technologie“ o CRM říká: „Řízení vztahů se zákazníky zahrnuje technologii informačních systémů a komunikačních a informačních technologií (IT/ICT) spolu s podnikovými procesy a pracovníky. Cílem CRM je maximalizovat loajalitu zákazníka a v důsledku toho i ziskovost podniku.“ Dohnal dále argumentuje, že je CRM součástí podnikové strategie, a tak se stává součástí celkové podnikové kultury.

Z předchozích řádků vyplývá, že je poměrně složité definovat jakési „povinné“ součásti aplikací pro řízení vztahů se zákazníky. Přesto se dá říci, že součástí každého komplexního CRM produktu by měl být balík pro podporu prodejních aktivit (Sales Force Automation (SFA)), marketingových aktivit (Enterprise Marketing Automation(EMA)) a servisních aktivit (Customer Services and Support (CSS)). Nemělo by se také zapomínat na schopnost komunikovat s dalšími součátmi SI. Nabízejí se ale stále další a další příležitosti a oblasti, které je nutno podchytit. Jednou z těch aktuálních je mobilní komunikace nebo internet.

CRM a internet

S nástupem internetu se vznikla potřeba přizpůsobit tomuto komunikačnímu, informačnímu, ale i prodejnímu kanálu prostředky CRM. Stále více potenciálních a stávajících zákazníků používá aktivně internet. Ten se stává nástrojem, pomocí něhož lze získat informace o požadovaném produktu od různých výrobců a následně s těmito výrobci komunikovat a porovnávat jejich nabídky. Zákazník tak získává možnost velice rychle upřesnit svůj požadavek a zjistit, kdo mu nabídne produkt nejlevněji, jak rychle a jakým způsobem. V neposlední řadě může získat více či méně nezávislé informace o produktu, který se chystá koupit.

CRM systémy, které podporují i oblast internetu, jsou někdy označovány jako eRM (Electronic Relationship Management) či e-CRM.

Lidé a CRM

Nová strategie klade důraz na nejen na systémy, ale i na pracovníky. Jejich proškolení nemůže skončit u pouhého ovládání případného nového software, ale je potřeba je také naučit novým přístupům k zákazníkovi. Je to důležité proto, aby každý pracovník cítil svou odpovědnost směrem k zákazníkovi. A aby strategie podniku zaměřená na zákazníka nebyla jen přáním mangementu.

 

Autor: Petra Všetečková

Témata: logistika, software
  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 18 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 3 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 7 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Proklatě krátkou lanovku v Záhřebu museli zpočátku cestující občas i tlačit

v diskusi jsou 2 příspěvky

16. května 2024

V Záhřebu najdeme pozemní lanovku, která patří mezi nejkratší zařízení svého druhu na světě. Délka...

Google chce měnit vyhledávání a také ukázal asistenta, který slyší a vidí

v diskusi je 12 příspěvků

15. května 2024  7:53

Společnost Google na výroční konferenci tradičně nazvané I/O, představila řadu novinek. Všechny se...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 7 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Do Evropy konečně přichází významný konkurent ChatGPT. AI se jménem Claude

v diskusi jsou 4 příspěvky

14. května 2024  15:39

Už i v Česku si budou moct uživatelé vyzkoušet generativní umělou inteligenci vyvinutou startupem...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...