Jak funguje systém, který ví o fotbalistech všechno. Poprvé v ČR

aktualizováno 
V exkluzivní reportáži se dozvíte, jak funguje systém Tracab, který v reálném čase monitoruje a vyhodnocuje fotbalisty během utkání. Byli jsme při tom, když Tracab montovali na střechu strahovského stadionu pro včerejší derby Sparta-Slavie. Uvnitř fotogalerie.

Tracab | foto: www.tracab.com

Pohyb hráčů na hřišti, aktuální rychlosti hráčů, uběhnuté vzdálenosti a další data umožňuje sledovat nejen pro televizní účely technologie švédské společnosti TRACAB.

Poprvé byl Tracab v České republice nasazen na včerejší derby pražských S v Praze na Strahově. Systém se ve fotbale běžně používá ve Francii, Německu a Švédsku. Výstupy z něj jsou k vidění i v Lize mistů.

Jak Tracab funguje

Systém pro vyhodnocování děje na ploše hřiště funguje podobně jako lidské oko a mozek. Jeden pár  kamer snímá obraz z určitého místa hřiště. Speciálně vyvinutý program pak vyhodnocuje prostorový obraz a převádí jej na data. Je nutné podotknout, že takto získané údaje jsou zbožím, ze které se platí.

Systém provádí kompletní analýzu hry jednotlivce i celého týmu a vypíše údaje do grafické podoby, kterou zajišťuje brněnská společnost AKI Sport s.r.o v rámci přenosů z některých fotbalových utkáni Gambrinus ligy.

Tracab - Profil hráče
Díky Tracabu se diváci ČT mohli dovědět, kolik toho Pavel Horváth během prvního poločasu naběhal, jaké dosáhl průměrné a maximální rychlosti a kde na hřišti nejčastěji působil. Počet uběhnutých kilometrů se měnil přímo před zraky diváků. (fotografie - zdroj ČT)

Tracab odhalí, který hráč více běhá, jakou rychlostí a také změří uběhlou vzdálenost. Nemilosrdně prozradí chůzi hráče a také změří její parametry. Dokáže vyhodnotit přesnost a parametry přihrávek.

Tracab - srovnání rychlostí
Pomocí Tracabu lze stanovit nejaktivnějšího hráče i největšího lenocha. (fotografie - zdroj ČT)

Tracab - Aktuální rychlost a uběhnutá vzdálenost
Kdykoliv během přímého přenosu zápasu jsou k dispozici on-line data ke každému hráči. (fotografie - zdroj ČT)

Nejen diváci u obrazovek České televize, ale také trenéři obdrží neocenitelné údaje o kvalitě hry. Bohužel se Tracab nedá uplatnit na všech stadionech Gambrinus ligy. Některé totiž nemají dostatečnou výšku pohledu  pro kamery systému TRACAB.

Za vším hledej armádu

„Ve vojenské části švédského komplexu Saab vyvíjí řadu let systém pro sledování pozemních cílů pro letadla. Poté se naskytla možnost využít systém rozpoznávání objektů z obrazu i pro jiné než vojenské účely.

Pro využití technologie pro fotbal byla založena společnost TRACAB“, řekl Technetu Tomáš Baštinec, ředitel brněnské firmy AKI Sport, která se zabývá produkcí televizní grafiky a díky majetkovému propojení se spoluzakladateli TRACABu - společností HEGO, mají její operátoři možnost vyzkoušet si během derby, co tato „hračka“ dovede.

Jak se Tracab instaloval na stadionu Slavie

Technologie se používá v celé Evropě a proto se přepravuje letecky ve třech hliníkových bednách.

Tracab

Tracab
V bedně je umístěno devět kamer s příslušenstvím. Dohromady tvoří jeden Swith, napájecí zdroj a příslušné kabely. Na fotografii je pouze osm kamer, protože jednu již vytáhl švédský inženýr.

Tracab

Tracab

Tracab

Tracab
Všech 18 kamer, napájecí a síťové kabely jsou odolné dešti (konektor RJ45), Swithe je již zapojeno. Standardním síťovým kabelem, jaký nejspíš máte i vy u svého počítače zapojeného do sítě, se připojí notebook. Pro monitorování zápasu se používá šestnáct kamer zapojených do počítačové sítě. Dvě kamery slouží jako rezerva. To hlavní pro systém Tracab je software, na kterém pracovala kromě Švédů také zmíněná brněnská firma. Na monitoru notebooku (spodní fotografie) je zobrazen pohled osmi kamer, které zatím snímají pouze zeď v zákulisí stadiónu E. Rošického. V dolní části obrazovky vidíte instruktážní obrázky pro nastavení kamer. Instalace systému se prováděla den před zápasem. 

Tracab
Po ověření funkčnosti se vše rozpojilo a na kamery se přišroubovala část stativu. Poté se všechno opět vložilo do transportních beden. Ověřený systém švédové přenesli na střechu stadiónu E. Rošického na pražském Strahově. Muž v tmavém tričku je vedoucí projektu Tracab Soren Kjellin.

Tracab
Pro upevnění kamer se používají hlavy fotografických stativů, které se přišroubují na dutý, skládací nosný rám. Šrouby jsou krátké (asi 3cm) a upevňují se zevnitř.

Tracab
Fixace nosného rámu se prováděla dvěma zámky.

Tracab

Tracab

Tracab

Tracab
Na střeše stadionu se nachází mohutný rám pro osvětlení. Technici připevnili pomocí stolařských svorek sestavu Tracabu právě na něj. Vše bylo nutné pečlivě proměřit, protože kamery musí snímat celou plochu hřiště prostorově a nosné rámy jsou od sebe vzdáleny asi šest metrů.

 Tracab

Tracab

Tracab

Tracab

Tracab

Tracab
Na závěr museli technici provést kalibraci systému. Nejprve se z pozice pravých kamer vyfotografovala plocha hřiště. Pak se údaje přenesly do notebooku a zadaly se rozměry hřiště. Způsob kalibrace je know-how společnosti Tracab, která ho činí jedinečným na celém světě a z pochopitelných důvodů jej tedy přesně nemůžeme uvést.

Použitá technika:

Česká televize:

  • 11 kamer na hřišti a 2 ve studiu, z toho je jedna kamera SSM (Super Slow Motion), která snímá obraz trojnásobnou rychlostí ve srovnání s běžnou kamerou, takže když se její obraz „promítá“ standardní rychlostí, divák vidí vysoce kvalitní zpomalený obraz
  • 3 přenosové vozy

Aki Sport:

  • 18 kamer systému Tracab (z toho 2 rezervní)
  • 2 přenosové vozy

Na stadionu přebírá kompletní obrazový a zvukový signál společnost Telefonica O2, která ho dopraví do České televize, kde se dál odbaví standardním postupem (viz například tento článek na Technetu)

 

Nejčtenější

Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař

Allen Sides v pražském poslechovém studiu VOIX

Pracoval na skoro tisícovce alb, postavil osmnáct nahrávacích studií a jeho reprosoustavy hrají i ve studiích George...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Další z rubriky

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Podívejte se na českou tramvaj pro Německo. Řidiči testují i polohu koštěte

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová...

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová tramvaj pro Německo. Předvedla dřevěný model...

Sbohem Bratislavo! Skončila nejstarší linka Českých aerolinií

Nádherný pohled na zem i oblohu při západu Slunce přes roztočenou šestilistou...

V pátek 11. ledna 2019 vypravily České aerolinie avizovaný poslední let na lince Praha – Bratislava – Košice a zpět. Na...

Najdete na iDNES.cz