Diskuse k článku

Není třeba ničit auta při crashtestech, stačí simulace v počítači

Vyzkoušeli jsme si virtuální simulaci nárazu automobilu. Profesionální zařízení se speciálním monitorem, polarizačními brýlemi a speciálním perem umožnilo náhled z mnoha úhlů a za různých podmínek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65a29v49e19l 62S42e35v63e17r70a 2671510897813

To je dalsi krok k tomu aby test byl jeste vetsi fraska...

0/0
25.1.2017 7:37

M48a65r84t66i38n 95F23r41a36n67t12i50š42e93k 7895150523485

Auto se simulovanými crashtesty bych pustil pouze do virtuálního provozu.

0/0
17.12.2016 10:00

J67a18n 20T50a42r83a73b50a 4896426809469

By mě zajímalo, jak ten simulátor nasimuluje chybu programátora svářecího robota, který blbě svařoval u první série Audi Q7 levý sloupek. přišlo se na to při crash testu a hned to v SW opravili. Se simulátorem by napřed pár desítek lidí zabili, než by se na ten kiks přišlo. Takže simulovat mohou simulanti ale realita je jinde.

+2/−1
12.12.2016 23:09

J28i68ř77í 39K85o71m94á50r26e51k 1943748248954

Pokud by simulace crash-testu probíhaly stejně poctivě jako výpočet spotřeby paliva/emisí tak potěš.

+3/0
12.12.2016 7:58

J69a94n 34T25a22r74a86b92a 4106106499669

no asi tak.R^

0/0
12.12.2016 23:09

J28a65n 96P59a66v36e68l40k26a 3847981474281

Může to být dobré k pochopení, co se děje při nehodě pod kapotou, v průřezu. Crash testy to ale nenahradí. Je to vždy jen model, který nemusí přesně odpovídat realitě.

+4/0
11.12.2016 19:20

F75r18a81n53t42i91š96e75k 55S89c73h49l50i75c62h80t31s 9195212121265

Jo. Elektromobily?

Naprostá pitomost!

Jenom představa, že by si všichni Pražáci naráz chtěli dobít baterky!

Cha, a cesta po republice, mnoho, mnoho, mnoho dní! Natož např. po Evropě. Odjedete do práce a vrátíte se za týden, aniž jste se do práce vůbec dostali. Tedy, pokud se nevrátíte pěšky, protože všechny nabíjecí stanice byly obsazeny zoufalci snažícími se hodiny dobíjet svého miláška. Nebo proto, že ulice jsou ucpány vozidly "řízenými" elektronickým "mozkem". Mezitím vypukne hladomor, protože elektrokamiony nebyly schopny dovézt jídlo. Fabriky sice vyráběj, kupí se hromady hotových výrobků. Pak však dojdou suroviny. Atd.

Zmatek, chaos, konec civilizace. Zkrátka, naprostý úpadek!

PS Již před 120 lety dosáhl elektromobil rychlosti 200 kmsec-1. Ale od nikud nikam. Slepá ulička vývoje.

0/−4
11.12.2016 0:29

T40o78m65á27š 13J75a98n15d24a 8266613426270

Nejsem sice odborník v elektromobilitě, ale z toho mála, co vím (nebo si alespoň směle myslím, že vím)...

Všichni Pražáci naráz dobít baterky? - Pokud by všichni měli elektromobily, potom by tomu zákonitě odpovídal i počet nabíjecích stanic. Nikdo by si nekoupil elektromobil, pokud by věděl, že nebude mít šanci si ho nabít. A zároveň při takové poptávce po elektromobilech by se našel zaručeně i někdo, kdo by vytvořil nabídku nabíjecích stanic, protože by se z toho stal rázem velmi lukrativní byznys.

Jediné, co současnou elektromobilitu opravdu vážně svazuje, nejsou elektromotory (jejichž účinnost může dosahovat až okolo 95%, zatímco naftový motor běžně nepřesáhne ani 40% a životnost elektromotoru vyjma ložisek je prakticky neomezená), ale baterie, které kapacitně nedostačují (resp. když dostačují, vezete si pod kapotou slušnou potenciální bombu). Opět - s vysokým počtem nabíjecích stanic se toto minus neutralizuje.

Samořídící automobily nejsou vůbec na škodu. V momentě, kdy takových aut by byla většina, doprava by byla daleko efektivnější (už jen kvůli samotné komunikaci vůz-vůz) a bezpečnější. Aktuálně se takové dopravní prostředky mohou zdát jako nevýhoda (chyby v software apod.), ale který velký projekt nebyl na počátku vývoje nedotažený a nedokonalý?

Elektrokamiony a jídlo? Na tuto část snad ani nemám slov. Zase platí - pokud elektrokamiony nahradí stávající, bude to proto, že budou výhodnější (což z velké části implikuje i lepší).

O elektromobilu před 120 lety a jeho rychlosti nevím, nemůžu posoudit. Na druhou stranu můžu zmínit, že Japonci minulý rok zvládli sedmivagonový plně obsazený vlak Maglev (magnetická levitace, viz supravodivost) rozjet na 600 km/h a v případě vybudování (ačkoliv neskutečně nákladného) vakuového tunelu se může rychlost zvýšit až na neuvěřitelných 3500 km/h. Ono už jen krásou elektromobility je to, že když obyčejná tramvaj brzdí, tak si vytváří nejen vytápění, ale i elektrickou energii použitelnou jako pohon samotné tramvaje...

+1/0
11.12.2016 3:30

H45o29n95z29a 59T59a72r 3149472434862

Že už tu byly elektromobily před více jak 100lety.Vždyť Je to pořád to samé jen Akumulátor a Elektromotor?

Ty první elektromobily měly stejnosměrný motor s uhlíky a olověné akumulátory. Regulace výkonu probíhala přes odporový dělič, to představovalo znatelné ztráty. El. energie se měnila v teplo .

Dnešní elektromobily mají motor na střídavý proud, který nepotřebuje uhlíky a má vyšší účinnost. Při stejné váze je také el.motor mnohem výkonnější.Současné Akumulátory mají několika násobně vyšší kapacitu k poměru k váze Než ty trakční olověné . Vysoká kapacita akumulátorů mnohem lépe snáší velké proudy které přes ně tečou Proto je poskytována 8letá záruka .

Pro buzení el. motoru jsou použity výkonné polovodiče, které dokáží přenášet velmi vysoké proudy .

Rychlo nabíjecí stanice za 30min až 270km

Elektromobil rychlostní rekord>>>

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+land+speed+record

http://www.playtvak.cz/nejrychlejsi-auto-sveta-tesla-ceskeho-umelce-fnw-/ukaz-karu.aspx?c=A161026_125843_ukazkaru_dlou

+1/0
11.12.2016 18:08

F48r63a19n38t61i60š66e95k 71S29c70h93l65i90c10h73t60s 9565582691235

Hmmmm, není je tedy třeba ani vyrábět.

Stačí poskakovat na gauči před noťasem.

0/0
11.12.2016 0:14

P89e76t71r 24M46i43c69h56a92l 2870784271972

Trochu mi to připomíná tu vizitu v nemocnici:

Doktor: "Pane Nováku, tak jsme vám po tě nehodě udělali rentgen a zjistili jsme, že máte na snímku zlomené tři hrudní a dva krční obratle. ... Ne ne, nebojte se, už jsme to ve Photoshopu opravili."

+3/0
10.12.2016 19:25

P31a41v56e38l 20Ř57a34p61e67k 7662886699355

Ve 21. století bych pokládal za pokrok, kdyby se dopravní nehody tohoto typu téměř nestávaly. Tohle je jen křečovité řešení následku místo příčiny, a doklad toho, že masový automobilismus je beznadějně zastaralý. Vždyť se od svého vzniku před 150 lety prakticky nezměnil.

0/0
10.12.2016 19:03

M16a69r82t11i88n 10B98a27r91t70e30k 5587431621453

Počkejte 10 let a nebudete se stačit divit. Autonomní elektromobily jsou budoucnost. Doprava už nebude nikdy jako dříve.

+1/0
10.12.2016 21:08

P89a59v45e40l 39Ř41a17p71e86k 7332636529175

Nejsem takový optimista.

+1/0
11.12.2016 9:38

M59a93r12t46i71n 62F62r17a29n73t61i82š49e17k 7985900233785

Průměrný věk aut na českých silnicích je 17 let. Nepředpokládám, že za deset let bude většina aut schopna autonomního provozu.

0/0
17.12.2016 10:03

J10a77r47o57m21i85r 28F44a19r81e22k 4682493607

Nezlobte se na mě, ale tento článek by měl být označen jako komerční sdělení. Neříká totiž vůbec nic, jen je uvedeno jméno firmy a jméno dodavatele vybavení. Autor si zkusil pohýbat s autíčkem bez hlubšího pochopení, co je dál za tím.

Na Technet je toto neuvěřitelně slabý článek, za mě Rv

+5/0
10.12.2016 17:06
Foto

M10i89r98o55s17l61a64v 75S69t84e79i26n65e64r 2826290670546

Simulaci si jistě ověřili i na skutečném crash testu. Já bych viděl velké pole použitelnosti zejména při analýze skutečných nehod, kde se z deformace známého vozu dá vypočítat skutečná rychlost nárazu. Současní soudní "znalci" jsou z velké části vědou nepolíbení ochotníci, posudky zpravidla vyhovují zadávající straně.

+9/0
10.12.2016 10:11

J91i55ř82í 85K47o47c35u61r84e70k 6725624615218

Kluci od Dassultu jsou jinačí machři. Oni dokázali spočítat, jak se deformují (nejen) křídla letadla při zatížení na navrhnou to všecko tak, aby to deformace vydrželo a fungovalo. A to vše na počítačích, které grafické rozhraní neměly.

Nakonec ani jeden Concorde nespadl pro konstrukční závadu na draku.

+2/0
10.12.2016 12:12

S22t96a16n79i31s28l74a56v 24N26ý58v78l13t 2284405453

pravda. Ale spotřebovali několikanásobně víc "člověkohodin" na stenjý výsledek.

+1/0
10.12.2016 13:54

S58t71a43n 86N17o64v88á37k 5377475445944

Vždyť to není žádná novinka. Automobilky už ve vývojí už dávno používají počítače, včetně simulací všeho možného, ale rozhodující pro stanovení bezpečnosti automobilu je hodnocení NCAP, které tříská skutečnými auty do (víceméně) skutečných překážek, takže nějaký "crashgate" nehrozí.

A aby NCAP ekonomicky přežila, závisí na politicích. A politici zase úpěnlivě hlídají nálady voličů (sice jen jednou za určitou dobu, ale to věc jiná), takže pokud si veřejnost bude přát skutečný šrot a ne jen modelované výpočty, tak ti závisláci na předvolebních průzkumech NCAP od zdrojů neodstřihnou.

+2/0
10.12.2016 9:11

R63a57d95e48k 65H15o68d51a47ň 9346497641363

Po virtuální spotřebě a virtuálně ekologickém voze budeme mít virtuálně bezpečný vůz :D

+6/0
10.12.2016 9:08

P61e19t33r 24A13g59u27l96á94r 4437458250274

;-D

0/0
10.12.2016 9:27

J25i57ř49í 20J41u64ř22i15c14a 2758913191

No já v GTA a Mafii boural mnohokrát a nikdy se mi nic nestalo, takže bezpečnost virtuálních vozů je vysoká již v základu. :)

0/0
10.12.2016 16:49

F24r75a66n30t21i44š67e83k 68D19r68o55z91e21n 5304283469

Celý systém crash testů je trochu deziluze. Čelní test při rychlosti 64 km/h, boční 50 km/h, boční do sloupu 29 km/h, srážka s chodcem 40 km/h. Stejně i při těchto relativně nízkých rychlostech dojde k masivnímu poškození automobilů. Každý ví, že kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti a stačí přidat opravdu několik km navíc a výsledky testů dopadnou katastrofálně.

Automobily a jejich bezpečnost se dělá přesně na rychlosti, které se testují v crash testu. Nic víc. Při numerické simulaci můžete vyzkoušet věci, které v NCAP nejste schopni zjistit.

Cena crash testu jednoho automobilu se pohybuje v řádech milionů. To nejlevnější je bohužel testovaný automobil a to nejdražší je samotný test. Jedna figurína vyjde na 1 milion Kč, ale klidně i 12 milionů Kč. A stejně data, která dostanete jsou zprostředkovaná pomocí desítek senzorů. Takže také nejde vlastně o reálný test, ale jde o plnohodnotnou simulaci. V brzké době stejně všechny automobilky "najedou" na numerické simulace v důsledku úspory financí.

0/0
10.12.2016 9:04

S24t47a64n 82N53o10v64á75k 5557245355874

Není to tak úplná deziluze. Samozřejmě vám to přesně neurčí jak přesně dopadne vaše havárka, ale vcelku přesně odhadne, které auto dopadne líp a které hůř. A na pořadí v čemkoli automobilky slyší, stále se trumfují která je v čem lepší...

+2/0
10.12.2016 9:16

F68r41a97n88t55i28š89e18k 38D48r50o33z94e98n 5784433129

Rozhodně souhlasím, že crash test neukáže, jak naše havárie dopadne. Je to průměrný případ v průměrné rychlosti, průměrné posádky při průměrné autonehodě. Ony výše zmíněné numerické simulace mohou dosti napomoci při jiných než průměrných autonehodách. Rozhodně se však auto do provozu stejně nepodívá bez "reálného" testu.

0/0
10.12.2016 16:40
Foto

M55i57r21o22s50l38a29v 76S82t35e17i35n32e31r 2886490920606

Hloubka deformace však klesá s třetí mocninou, energii nárazu absorbuje stále víc materiálu ve třech dimenzích.

Pokud jsou u zkoumaného vraku k dispozici stavební plány, t.j. síla, kvalita a rozložení materiálu, pak ta simulace může být velmi reálná.

+1/0
10.12.2016 10:15

F80r29a15n68t26i30š48e13k 22D90r16o70z40e59n 5354553789

Jistěže je hlavní, aby čas ke zpomalení po kolizi byl co nejdelší. Mimochodem, taková bomba to není, jelikož Škodovka využívá simulace PAM-CRASH od roku 1996.

http://www.esi.com.au/Software/PAM-CRASH.html

+1/0
10.12.2016 16:53

J41i10ř80í 43K18o75c10u15r34e39k 6375184435818

TO auto se zdeformuje proto, aby se kinetická energie někam odvedla. Zde do deformačních zón. Proč? Potřebujete náraz nějak tlumit, netlumený náraz vám roztrá orgány v těle. Naco je nepoškozené auto, když ti uvnitř vypadají, jako by je někdo shodil z Nuseláku.

+1/0
10.12.2016 12:15

T16o73m59á74š 30Ž20i48t85n79ý 6621240821501

To se používá pro vývojáře. Aby nemuseli zbourat 100 aut na dílčích pokusech.

Když pak software ukáže ze je to ok, zboura se to v reálu a overi se tak správnost výpočtu.

Crash test se pro homologaci porat dela a dělat musi

+14/0
10.12.2016 9:00

J45i82ř53í 72J26u55ř31i82c24a 2638323711

Předpokládám, že by nesouhlas mezi virtuálním a fyzickým testem mohl poukázat na závažný problém běžně neodhalitelný jako např. záměna materiálu a pod.

+1/0
10.12.2016 16:55

L84a33d61i52s70l73a81v 11H52a29š90k77a 4443526141420

Každá simulace v počítači je kvalitní pouze do té miry, jako data do ní vložená

+13/0
10.12.2016 9:00

M57i55r18o27s62l54a27v 90S70l16á64m32a 1201293635125

Při virtuální srážce virtuálně přežijete ;-) ...

+1/0
10.12.2016 8:47

J84i91ř29í 67K29o94c12u27r70e77k 6175864375458

Budete se divit, ale bez pevnostních výpočtů by se nedalo nic pořádného postavit. I Petr Parléř používal modely pro ověření konstrukce, než začal stavět v měřítku 1:1 dle zadání. Nic směšného na tom není.

Mimochodem, skutečnou pevnost mostu můžete ověřit jediným způsobem: Přetížíte ho až spadne. Problé je, že druhý stejný most nepostavíte. Například bude jiné kamenivo v betonu, protože v lomu už lámou o kus vedle. A i pevnost ocele do výztuje je statistická veličina - průměr z mnoha vzorků, příčemž 95 % vzorků musí dosáhnout zamýšlené pevnosti => skutečná pevnost je o 30 % větší než udávaná.

+1/0
10.12.2016 12:22

O55l62d10ř13i90c53h 57Ř67e48z74n13í96k 7495852814628

Petr Parléř používal modely? a to máte odkud? ;-D

0/0
10.12.2016 23:57

P43e33t34r 87A59g73u74l95á55r 4307198620634

Jenže aby to fungovalo, musela by všechna navstupovaná data být reálná. A problém je v tom, že většinou nejsou. Nehledě ke všemu, že simulační program bude mít určitě dobře zmáknuté fyzikální principy, ale chemii určitě ne. Takže se při simulaci určitě něpřijde na to, že ten karoserií střižený kabel vlastně způsobil jiskru, která zapálila chladivo z prasklého výparníku klimatizace a od něj začal hořet přívod paliva.

+3/−1
10.12.2016 8:43

G61a51b35r47i22e48l 26H57o17r32t24e26n 9121389843444

To řešení není náhradou crashtestů, je jejich doplňkem, který umožňuje například prvotní testování nových nápadů.

+1/0
10.12.2016 8:59

P33e82t53r 77A98g38u27l46á16r 4767928430874

Doufejme.

0/0
10.12.2016 9:21

J12i36ř70í 62K12o73c81u16r13e96k 6345894365498

Mylíte, že nedokážou nasimulovat postupné hoření směsi benzínu ve válci? Ale dokážou...

Mimochodem, vy máte jaké zkušenosti s programy Dassault Systémes, že víte, co nedokáží?

0/0
10.12.2016 12:25

V90á42c58l59a84v 15K76o69n44í75č12e46k 1739643891225

uz dnes ti top matematici z top skol konci mimo jine ve skodovce kde teoreticky pocitaji deformace pri crash testech. tento nastroj neni nic, cim by prumysl uz davno nedisponoval. neni treba roztriskat tisic aut. staci par aby se potvrdily teoreticke vypocty. to jen tak na okraj pro ty diskutujici co zapomneli, ze jsme v 21 stoleti

0/0
10.12.2016 8:19

A38n97t84o94n46í36n 21Z25e11l40e40n90ý 2894333921916

Můžete ty diskutující co zapomněli označit jmenovitě?

0/0
10.12.2016 8:24

J92a60r56o11m39i73r 55F69a33r21e24k 4412633277

Na to nepotřebujete top matematiky. Na to stačí normální inženýr s vystudovaným příbuzným oborem. Matematici položili základy výpočtových metod a dále je rozvíjejí.

0/0
10.12.2016 17:22

J78i45ř79í 91N80e33d58b94a57l 1106198655672

Už si to predstavuji - simulace ukázala, jak je vůz bezpečný a tedy se vesele prodává. Někomu v něm havaruje a zahyne někdo blízký a když se budou pozůstalí ptát u výrobce, jak je to možné, že přeci je vůz bezpečný a ti budou kroutit nevěřícně hlavou a říkat, že to není možný, že v počítači to vypadalo skvěle...

A nebo už nechtějí obětovat pár vozů na crash testy a tyto nechají dělat veřejnost?

+4/−2
10.12.2016 6:46

M91a54r30t68i14n 11K56u76ř50í52t75k79a 6737806168595

Výrobní nálady na nová auta jsou překvapině nízké. Těch pár zničených aut je pro automobilku jako kapka v moři. Navíc v crash testech jsou kolikrát skoro holé skelety.

+2/0
10.12.2016 8:10

M66i44c39h90a51l 44S82n89o80p67e35k 7101488395877

funguje to takhle u ostatních dopravních prostředků (vlaky, letadla, lodě..), tak proč ne i u aut..

0/0
10.12.2016 3:28

M95a38r27t78i29n 79Č45a43p66e82k 6210291777454

Jenže i u nich se používají zkoušky naživo. Vezme se skříň, či jiná část (např. podvozek) a umístí do zkušebního stavu. Udělá se předepsaná zkouška a pak se součást přeměří. A pokud to nevyjde, tak nedojde ke schválení a musí se začít znova.

0/0
10.12.2016 19:57

P88e81t23r 22M66a29r50š39o66u53n 5245428716756

Takze se pak objeví software upravující výsledky hodnocení crash testu? Nebo automobilkou dodána specialni data pro zadání "auta" do softu? Takový crashgate? :)))

+4/−1
10.12.2016 1:16

J83a77n 56N69o17v41á22k 7900685866806

Problém obdobných simulací je zakopaný v big data computingu a hlavně v zadání veškerých proměnných. Chápu jejich nadšení, ale ještě bych s tím vyčkal. Je to v plenkách a chvíli potrvá než bude možné akceptovat výsledky pro určité typy náročnějších simulací :-)

0/0
10.12.2016 0:32

J30a81r50o19m37i32r 26F70a39r37e67k 4562333967

Jen podotknu, že první (nebo alespoň nejznámější z prvních) analýz byla 2d analýza křídla Concordu v 1967. Od 70. let se simulace rozšiřují i do automobilového průmyslu a do dalších odvětví. Ale ano bylo to výrazně jednodušší než to, co se běžně počítá dnes.

A u některých zařízení musíte výsledky simulací akceptovat. Protože některá zařízení si před vlastním zahájením provozu těžko vyzkoušíte. Na druhou stranu, to první spuštění krásně ukáže, jak moc se veškeré simulace mýlily.

Ale o plenkách bych rozhodně nemluvil.

0/0
10.12.2016 17:34

A25n29t53o49n31í58n 72S13c30h75i23n34d47l56e62r 8203797535899

neznám programátora, který by neudělal chybu. A tady následkem toho - díky chybnému simulátoru - mohou umírat lidé...

0/−3
10.12.2016 0:16

Najdete na iDNES.cz