S notebookem do letadla: pohoda nebo nehoda?

  • 2
Jak se cestuje s notebookem v letadle? Co se může přihodit? Co očekávat za servis a služby. A na co spíše nespoléhat? Co je potřeba pro cestování s notebookem a jeho napájení v letadle? Co nabízí aerolinie - a co ne? A v kterých třídách? Nabízíme Vám stručný přehled možností mobilní práce v oblacích.

Jak pochodíte s notebookem v letadle?

Internet sice dobývá každou domácnost a notebooky slaví téměř podobné úspěchy. Paradoxně ale právě nejmobilnější z dopravních odvětví klade oběma fenoménům překážky. Nebo snad ne? Zkusme dnes prozkoumat fenomén létající elektronické mobility zblízka.

Internet na palubě?

Sice se mnohé známé společnosti předhánějí v oznámeních, která z nich bude mít pro své cestující-uživatele dříve k dispozici mobilní Internet a interaktivní zábavu. Nicméně ve skutečnosti se většinou jedná o zavádění na jednotlivých linkách - a po většinou zatím ve zkušebním provozu.

Není divu, náklady s modernizací a elektronickým "oživením" letadel jsou značné - a získaná konkurenční výhoda ne právě úplně viditelná. Zvláště pak v našich zeměpisných šířkách narazit na letadlo s palubním Internetem je věc vzácná, ale ne nemožná - viz společnost Lufthansa.

Daleko spíše společnosti zavádí palubní elektronické systémy, které nabízí na individuálním displeji každého sedadla možnosti několika kanálů televize, podle společnosti pak často i s promítáním třeba premiérových filmů jako například Trója či Shrek II, které často sotva stačily v ČR nastoupit do kin. A samozřejmě pak i placené části jako různé hry, přístup k dalším informacím, případně i SMS ze vzduchu, apod. Tyto systémy osloví všechny pasažéry a snáze se na nich vydělává, případně odlišují aerolinku od ostatních.

Notebook v letadle

Zůstaňme však při zemi s očekáváními. Dokonce ani používání notebooku není zcela bez problémů. Národní ČSA se často chová k notebookům přímo macešsky, ale ani jiné společnosti na tom často nebývají lépe.

Ideálním případem bývá zpravidla - pokud tedy vůbec - letenka do business třídy, která má alespoň napájení pro notebook pomocí speciálního konektoru. U dobře vybavených aerolinek si lze adaptér zapůjčit, u vstřícných dokonce zadarmo. Zcela výjimečně vybavené aerolinie pak nabízí i kabelový "data port" či bezdrátové WiFi pokrytí pro připojení k palubní síti a zprostředkovaně na Internet.

Většinou cestujících však bere za vděk spíše nižší třídou nežli první a business. Pak už záleží často na vyjednávacích schopnostech pasažéra. U některých aerolinií, na některých linkách zakáží notebook úplně. Jinde naštěstí už věk absolutní ignorace potřeb moderního člověka odezněl a tak lze notebook relativně bez omezení používat.

Napájení z letadla

Nicméně především na dlouhých letech většinou akumulátor notebooku odejde ještě dlouho před koncem letu. Pak nezbývá než doufat v napájení z letadla. Pro ten je však potřeba speciální adaptér. Zde přichází v úvahu jen dvě varianty - buď takový, který převádí napájení letadla na napětí 230 Voltů a těmi zásobuje adaptér notebooku. Nebo varianta druhá, napájecí adaptér přímo pro notebook, který může využívat zdroje letadla. Tedy namísto autoadaptéru jakýsi letadlo-adaptér. I takové existují a jsou většinou univerzální, či alespoň použitelné s vícero typy notebooků.

Mít však adaptér pro napájení z letadla je jen část problému. Najít sedadlo s vhodným napájením je ta druhá část. A především pak v nižší třídě. Sice už i v economy se zavádí napájení - a někde i zmíněné data porty či pokrytí WiFi - ale je to spíše sporadický jev, rozhodně ne každé sedadlo má toto napájení.

Pak nezbývá než doufat - nebo jednat. Často má část sedadel v economy třídě toto napájení. Proto je vhodné si při objednávání místa toto zjistit a zajistit - a nebo pak spoléhat přímo v letadle na možnost sednout si na jiné, takto vybavené místo.

Praktické záludnosti

Vyjednat si vhodné místo však může kolidovat s jinými preferencemi: místo u okénka, ne nad křídlem a s napájením bude pravděpodobně skutečně téměř nemožné dostat... Takže nezbývá než si držet palce - nebo slevit alespoň z některého požadavku: například místo do uličky a napájecí konektor už může být daleko reálnější.

Navíc se rozmáhá nepříjemný nešvar na levných letech. Aerolinie nemusí respektovat Vaše místo vybrané při koupi letenky a mohou Vás přesadit úplně jinam, případně Vám zcela smazat zamluvené místo. A to i opakovaně - pokud letíte za levno, je tento případ pravděpodobnější nežli když platíte například plnou economy cenu (namísto restricted economy). Pak se může i dobře vybrané místo v době nasednutí do letadla ukázat jako naprosto nevhodné - třeba na ocase letadla rovnou u záchodků uprostřed tří sedadel.

Tady pomáhá jen jedna malá berlička. Být včas před odletem u přepážky a nechat si vystavit místo dříve než ostatní. Pokud už držíte v ruce palubenku s číslem místa, těžko Vás někdo bude stěhovat (ačkoliv věříme, že i to je možné. Ale alespoň méně pravděpodobné.)

Bezpečnostní dodatek

I vstřícné aerolinie varují, že z napájení v letadle nelze dobíjet či že se pro dobíjení jakýchkoliv akumulátorů nehodí - a opak může vést až k explozi akumulátorů. Nevíme, co je na tom pravdy. Pokud byste tedy věděli více, zda se jedná o marketingový tah či jaký má toto omezení důvod, podělte se s námi v diskusi pod článkem. Stejně tak rádi přivítáme jakékoliv zkušenosti z používání notebooku a Internetu v letadle.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit