OTÁZKA:
Dobrý den. Kdo jezdí do Itálie, Švýcarska, Francie, Belgie, vidí že takřka vše 4-pruhové je dálnicí s limitem 130kmh, přitom jejich některé dálnice se poloměry a šířkami nedají srovnávat ani s našimi R. Totéž tunely, u nás luxusní s omezením na 80kmh, u nich úzké s limitem 130kmh.
1/ Nevidím důvod, proč by stávající R neměly být z 95ti procent povýšeny na D, s lokálním omezením na 110 kmh v místech nebezpečných nájezdů či úseků. Například R48 nebude D48, přitom je připravená v šířce 25,5m, proč? Výsledekem ponižování rychlostí na stávajících R bude, že řidiči stejně nebudou nový limit dodržovat, někteří budou, důsledkem nakonec nebude vyšší bezpečnost, ale víc zmatku a havárií. S vaší logikou stejně tak můžete převést celé úseky D1 na R1.
2/ Na Hradubické silnici bude předmětem bližšího zkoumání, zda se tu bude například zvyšovat či snižovat nehodovost. No dnes na té silnici již teď všichni jezdí 120kmh a to bez problémů, protože má lepší parametry, než mnohde D1.
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, děkuji čtenářům za zaslané dotazy, pokusím se na otázky odpovědět a vysvětlit základní principy nového pojetí.
Nyní k dotazu:
1/ Rychlost 110 km/h na rychlostních silnicích je myšlena jako základní rychlost stanovená zákonem. Uvedené silnice by měly projít bezpečnostním posouzením, které prokáže dle parametrů komunikací jaká rychlost je na těchto komunikacích vhodná. Převedení do dálnic se předpokládá pouze u těch, které mají požadovaný mezinárodní dopravní význam, mají příslušné technické parametry, případně je tím určena i priorita pro nápravu případných nedostatků. To nevylučuje však skutečnost, že i na některých silnicích první třídy může dojít k navýšení rychlosti až na 130 km/h, pouze nebudou značeny jako dálnice.
2/ Na silnici Hradec Králové - Pardubice je prováděno toto zkoumání z toho důvodu, aby mohl být vyhodnocen a porovnán stav před a po zavedení vyšší rychlosti. Dnes je tam limit 90 km/h, který není dlouhodobě dodržován a přitom to významný vliv na bezpečnost nemá, i proto se snažíme o tyto změny, tzn. aby došlo ke stanovení rychlostí podle technických parametrů komunikace a souvisejících úprav bezpečnostních prvků.
14.8.2012 11:42