OTÁZKA:
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je další strategie ČD v oblasti údržby kolejových vozidel. Pracuji v oblasti konstrukce a výroby KV, takže mám celkem solidní přehled o nepěkném stavu v této oblasti u ČD (nejsem zaměstnanec ČD). Před několika měsíci jste vyhlásil, že jediné rezervy vidíte právě v této oblasti. Jak bude potom vypadat údržba? V celé síti ČD není např. k dispozici jediný OPRAVDOVÝ podúrovňový soustruh, ty staré herky v Ústí, Nymburce apod. jsou již dávno za zenitem. Přitom kvalitní funkce pojezdů vozidel má zásadní vliv na provozní náklady. Po modernizovaných koridorech jezdí vozy s podvozky typu Görlitz V, jejichž čepové vedení vykazuje nadlimitní tolerance, to vše s drastickým dopadem na dynamické účinky vozidla na trať (rozkmitávání pojezdů v příčném směru). Na tyto skutečnosti je poukazováno již více než deset (!!!) let. Přesto se s tím stále setkáváme. Stále mluvíte o koupi moderních vozidel (to je samozřejmě nutné), ale nedokážete se postarat ani o ta, která momentálně máte... Proč např. nebyly jednotky 471 nebo 680 koupeny i s údržbou na 15-20let, jako je to dneska běžné? Mimochodem rachotící odpadkové koše ve vlajkových lodích ř. 471, to je taky ukázka toho, jak si ČD všímá stavu vozidel... :-(
Dusan Havlicek
ODPOVĚĎ:
Jsem si vědom nedostatků, které jsou spojeny s technickým stavem našeho vozového parku, a proto jsme připravili a postupně realizujeme několik programů na obnovu vozového parku. Jde například o obnovu vozového parku v regionální dopravě (roční investice cca 900 mil. Kč), o nákupy z prostředků z úvěrů EUROFIMA (850 mil. Kč ročně), o investice z vlastních zdrojů ve výši cca 1,5 mld Kč ročně a pro finanční období na roky 2008 - 2013 se připravují Regionální operační programy v celkové výši 16 miliard korun.
Co se týká údržby, zvýšili jsme meziročně finanční prostředky v této oblasti o 20%, od vzniku dceřiné společnosti DPOV, a.s., si zároveň slibujeme, že tato společnost provede nezbytné investice do moderního technického vybavení. Jsou to mimo jiné i technické prostředky o kterých se zmiňujete.
Není pravdou, že naše jediné rezervy jsou jen v technickém stavu vozidel, další rezervy vidíme i ve stavu osobních nádraží. Proto jsme už před dvěma lety zahájili program na jejich obnovu, tzv. Živá nádraží.
1.10.2007 10:16