OTÁZKA:
Proč mnoho tzv. odborníku nedoporučuje dojíždění zimních kol, které mají méně než 4mm v léťě.
Viděl jsem několik výsledků testů které potvrzují že jízda s ojetými zimními pneumatikami v létním období na vodě, je bezpečnější než s letními ojetými pneumatikami (brzdná vzdálenost).
Dále mně zajímá tvrzení tzv odborníků, že zimní pneumatiky jsou z měkké směsi a proto na v létě jsou nebezpečné.
Možná pro chování v zatáčkách můžou mít horší jízdní vlastnosti, ale ne pří přímém brzdění. Přece tím že jsou měkké tak musí mít i vetší přilnavost. V této souvislosti bych i rád zmínil fakt, že každá pneumatika stářím a tedy vysycháním mění svoje vlastnosti, tedy většinou tvrdne. Ve spojitosti se stárnutím zimních pneumatik a tvrdšími letními pneumatikami se tak dostávají na podobné jízdní hodnoty.
Ano je nutná osvěta aby každý řidič vědět, že jízdní vlastnosti pneumatik a to NOVÝCH a je jedno jestli letních nebo zimních jsou a mají své nejlepší vlastnosti pokud jsou nové. Později se jejich schopnosti velmi mění a každý řidič by měl vědět, že musí přizpůsobit svou jízdu těmto vlastnostem pneumatik.
Jsem přesvědče že dojíždění pneumatik zimních v létě není nebezpečné tak jak se mnohdy uvádí a vzhledem k všeobecnému ekologickému trendu je vyhazováni nedojetých pneumatik rovněž neekologické..
S pozdravem Ševčík
Ševčík
David Kalaš:
Zimní pneumatiky se liší od letních více než je na první pohled zřejmé. Mají jiný profil kostry, neži letní pneumatiky. Mají jinou tuhost dezénových bloků díky konstrukci (hlavně je to ovlivněno lamelováním). Mají jiné nastavení dezénu, kvůli zvětšenému množství záběrových hran, které v létě nejsou třeba. Mají jinou směs, často je tvrzeno, že "měkčí", ale nejde to spojovat např. se závodními pneumatikami, které jsou také "měkké" (když ochladíte pod bod mrazu velmi měkkou závodní pneumatiku a bouchnete do ní, tak může i prasknout). Nastavení směsi tedy není o tom jak moc je měkká nebo tvrdá, ale v jakých poměrech a jaké materiály jsou použité při výrobě pneumatiky. Z tohoto hlediska nelze kalkulovat, že když mi za dobu XY zimní pneumatika ztvrdne na bod Z, tak se bude chovat jako letní pneumatika, tato kalkulace by fungovala asi jako sázka v loterii.
Co se týká použití zimních pneumatik pod 4mm v letních podmínkách jsme to dlouhodobě testovali a výsledek byl ten, že se u těchto pneumatik velmi těžko odhadoval výsledek, protože byly velice choulostivé na teplotní podmínky, nikdy tak s přesností nešlo říci jak se bude chovat a ve většině případů se chovaly hůře, než letní pneumatiky. Nejhorší případ pak byla dlouhotrvající dálniční jízda s náhlým brzděním v přímém směru z vyšších rychlostí a to jak na suchu tak na vodě. Proto rozhodně nedoporučuji dojíždění zimních pneu v létě.
26.1.2018 17:57