Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý autobus Družba pro Střední skupinu vojsk navrhla Karosa

V bohatém portfoliu autobusů zrozených ve Vysokém Mýtě se krčí i jeden výtvor krásou příliš neoplývající. Je jím speciální autobus zkonstruovaný na podvozku sovětského náklaďáku GAZ-66 pro Střední skupinu vojsk. „Sériová výroba“ těchto autobusů potom běžela ve vojenských dílnách v Olomouci.
Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66 | foto: archiv Iveco Czech Republic

Na úvod zde máme dobrou zprávu pro čtenáře, na jejichž kondici se negativně podepsala doba covidová. Vzhledem ke zdrojům skoupým na informace o tomto autobuse nebude článek příliš dlouhý, spíše naopak. Informační chudoba v tomto směru se týká i jinak obecně bohatého archivu společnosti Iveco Czech Republic, která je nástupkyní vysokomýtské Karosy.

Úkol zkonstruovat malý autobus na podvozku GAZ-66 dostal národní podnik Karosa v polovině 70. let. Do práce se pustila skupina konstruktérů pod vedením pana Karla Váchy. V článkové galerii je výkres návrhu karoserie s datem 9. března 1976. Na první pohled zaujmou velká okna, především v přední sekci a na zadním čele. To bylo zcela něco jiného, než na vojenských autobusech sovětské výroby, a sovětští cestující to dokázali náležitě ocenit.

Ještě zajímavější je potom pozdější výkres rozmístění sedadel z 27. srpna 1976. Při porovnání s výkresem návrhu karoserie, kde jsou sedadla též vyznačena, vidíme změnu vnitřní dispozice a navýšení počtu sedadel cestujících na konečných devatenáct kusů. Kromě řidiče tak mohl autobus přepravovat až devatenáct sedících cestujících. Se stojícími cestujícími konstruktéři ve svém návrhu snad ani nepočítali, ostatně „divoký“ autobus by jim nemohl poskytnout vhodné podmínky k udržení stability.

Návrh autobusové karoserie z Karosy Vysoké Mýto na podvozku sovětského užitkového automobilu GAZ-66

Výkres rozmístění sedadel autobusu Karosa / GAZ-66

O divokosti autobusů, která je dána právě původem v automobilu GAZ-66, se vyskytují i názory na ruských internetových fórech pamětníků – bývalých příslušníků Střední skupiny vojsk. Relativně vysoká stavba (vzhledem k malé délce) a výše položené těžiště ( vzhledem k nákladním verzím původního typu GAZ-66) nepředstavovaly vhodné počáteční podmínky pro jízdu se zbrklým řidičem. Autobus dosahoval maximální rychlosti až 95 km/h.

Ve Vysokém Mýtě postavili prototyp tohoto autobusu v roce 1976. Menší „sériová výroba“, dá-li se to tak nazvat, potom probíhala ve vojenských opravárenských dílnách v Olomouci. Nejmenší odhady hovoří o 46 zhotovených exemplářích. V Karose nebyla tato výroba evidována, ostatně z tohoto důvodu o sériové výrobě podnikový archiv nic neví (na druhou stranu, jak již bylo naznačeno v úvodu, ani k prototypu toho moc není). Také se uvádí, že výroba těchto armádních autobusů podléhala utajení, čemuž není důvod v podmínkách Východního bloku nevěřit.

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Do snímku z 1. září 1979, který zachycuje primárně příchod dětí na vysokomýtské náměstí při zahájení nového školního roku, se čirou náhodou přichomýtl také autobus Karosa na podvozku GAZ-66.

A alespoň jedna zajímavá informace: na samotné výrobě v Olomouci se podíleli jako pracovní síly sovětští vojáci. Měl to být způsob platby za tuto „zakázku“, jak uvádí druhý díl Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů. Ale pokud protiplnění zůstalo pouze v této rovině, tak bylo evidentně nedostatečné.

Autobus je znám pod jménem Družba, rusky Дружба.

Východní legenda GAZ-66

Lehký užitkový automobil GAZ-66, jehož prototypy vznikly v roce 1962, můžeme bez ostychu označit přívlastkem legendární. Sériová výroba typové řady GAZ-66 běžela v letech 1964 až 1999 v celkovém počtu téměř 966 tisíc kusů.

GAZ-66 je dvounápravový vůz s pohonem 4x4 (s přední nápravou vypínatelnou), vyznačuje se dobrou průchodivostí terénem. Užitečná hmotnost činí 2 tuny. Standardní pohonnou jednotkou je benzínový osmiválec o zdvihovém objemu 4,25 litru a výkonu 115 koní (později vyráběné vozy dostaly motor s výkonem zvýšeným na 120 koní). V devadesátých letech se objevila i verze s dieselovým motorem, za čímž samozřejmě stála snaha o snížení relativně vysoké spotřeby (počty dieselových GAZ-66 jsou však v poměru k celkovému objemu výroby marginální).

Vozy GAZ-66 sloužily v hojných počtech v armádě i v civilu. V Sovětském svazu a následně v nástupnických státech se staly prakticky všudypřítomnými. A snad jen fyzikální limity „mají na svědomí“, že i počet verzí GAZ-66 je konečný. Vojáci měli i speciální provedení uzpůsobené pro shoz na padácích z výsadkových letadel.

Nákladní automobil GAZ-66

Malý vojenský autobus typu 38AS sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

Malý autobus APP-66 sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

GAZ-66 v provedení s „autobusovou“ skříní

V souvislosti s použitím podvozku GAZ-66 pro autobus navržený ve vysokomýtské Karose a vyráběný v olomouckých vojenských dílnách si minimalisticky připomeňme už pouze některé známé „autobusové“ verze GAZ-66 vzniklé v zemi původu tohoto automobilu.

Armádní autobus typu 38AS (v originále 38АС) na podvozku GAZ-66. Číslo v typovém označení odkazuje na jeho stvořitele, kterým byl vojenský 38. pokusný závod. A primárně vznikal jako autobus sanitní/sanitární, odtud písmena AS.

Modernějším autobusem na podvozku GAZ-66 se stal APP-66 (АПП-66, автобус повышенной проходимости – česky terénní autobus). A dále se objevily i „autobusové“ skříně na vozech GAZ-66, v takovém případě už se tedy jednalo o speciální skříňové verze těchto automobilů, jejichž návrh nestál tolik úsilí a hlavně jednodušší výroba vyšla levněji.

OBRAZEM: Zajímavá technika Sovětské armády. Měla horší raketomety než ČSLA

Obojživelné vozidlo LuAZ-967 bylo vyvinuté na požadavek výsadkových sil, pro...

Zbraně dělostřelecké, protiletadlové a ženijní si prohlédneme ve druhém dílu fotogalerie věnované...

OBRAZEM: Sovětská okupační technika v ČSSR, kterou naše armáda neměla

ZSU-57-2 byl protiletadlový tank, který ČSLA nezavedla do výzbroje, protože byl...

Během invaze do Československa v srpnu 1968 a v období pobytu Střední skupiny vojsk se na našem...

Sovětské balistické rakety šly z ČSSR domů už před velkým odsunem

Odpalovací zařízení 9P120 s raketou 9M76. Na boku jsou složené mřížové...

Nejvýkonnějším zbraňovým systémem Střední skupiny vojsk byly od roku 1983 operačně taktické...

Když odcházeli sovětští vojáci, na jižní Moravě jim chtěli dát dárkové balíčky

Odchod sovětských vojsk z Československa v letech 1990 a 1991.

Přesně před 27 lety, 27. června 1991, opustil československé území poslední sovětský voják, generál...

NÁZOR: Běž domů, Ivane, aneb teď máme suverenitu?

Kosygin a Černík při podpisu Smlouvy o pobytu vojsk

Běž domů, Ivane, čeká tě Nataša, běž domů, Ivane, tady tě holky nemilujou. Běž domů, Ivane, čeká tě...

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi nejsou příspěvky

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...