Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V metru přes víkend vyměnili obří výhybku. Sloužila bez problémů 35 let

  12:14
Před třiceti pěti lety přes ni přejely první vlaky z trasy C na trasu A. Nejsložitější a zároveň největší výhybku v tunelu metra mezi Náměstím Míru a Muzeem museli o víkendu vyměnit. Dopředu plánovaná výměna byla obtížná. Materiál bylo možné dopravovat pouze během noční výluky podzemky.
Pracovní vláček za stanicí Náměstí Míru

Pracovní vláček za stanicí Náměstí Míru | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Výhybky se vyrábí na míru

Výhybky v metru se vyrábí na míru podle tvaru kolejiště v tunelu.

Výroba trvá zhruba dva měsíce.

Mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeem jsou dvě vůbec největší výhybky pražského metra. Jsou dlouhé více než padesát metrů. Vlaky metra se po nich v počátcích provozu dostaly na trasu A z depa Kačerov, tedy z kolejí "céčka".

Díky dobré údržbě se první výhybka z tohoto páru musela vyměnit až nyní po 35 letech intenzivního provozu. Pracovníci metra a společnosti Skanska měli na náročnou operaci pouze prodloužený víkend. 

Největší nesnází při jakékoliv podobné práci v metru je omezená doprava materiálu. Ten bylo z pochopitelných důvodů možné navážet a odvážet pouze během nočních výluk metra. Výměna výhybky pak probíhala za částečně omezeného provozu pro cestující mezi Hostivaří a Náměstím Míru.

Další záludností jsou stísněné prostory tunelu, který za dva týdny přípravných prací přeplnily navezené součásti a další materiál. Mnoho operací se musí vykonávat ručně, protože jeřáb se do tunelu nevejde.

Materiál se dopravoval ze dvou dep metra: z "domovské" Hostivaře a z Kačerova. Z Hostivaře jezdily pracovní vlaky po obou kolejích: buď přímo, nebo přes stanici Dejvická, ve které se obracely. Z Kačerova lze jet na místo přímo. Nebo také přes Náměstí Míru a Dejvickou.

Posledním problémem je fakt, že výměnou prošla vůbec nejsložitější výhybka v podzemí metra.

Dieselelektrická lokomotiva ve stanici Nám. Míru. Vede pracovní vlak s pěti...

Množství vezeného materiálu je omezené. Pracovní vlak čítající pětici vozíků táhne dieselelektrická lokomotiva neboli lokotraktor. Na jeden vagonek se může naložit maximálně 12 tun materiálu.

Kolejiště stanice Náměstí Míru

Tunel ze stanice Náměstí Míru do stanice I. P. Pavlova. V kolejišti je pár vodičů vlakového zabezpečovače SOP2 (LZA).

Jak probíhá výměna největší výhybky v metru

Výhybka je na spojce mezi trasami "áčka" a "céčka". Její začátek (jazyky) se nachází asi 150 metrů za stanicí Náměstí Míru, směrem na Muzeum.

V prvním vozíku jsou připravené podložky pod podkladnice, samotné podkladnice, vrtule, příložky a podložky pod vrtule.

Do dalšího vagonu se ukládají vytěžené kusy kolejnic. Mají délku do metru a půl a hmotnost kolem 70 kg.

V posledním vozíku jsou vytěžené pražce.

Celá akce (kompletní sanace výhybky na stanici Náměstí Míru) obnáší mimo jiné odpojení celého zabezpečovacího systému a snesení celé výhybky včetně dřevěných pražců a přívodní kolejnice, která napájí soupravy metra. 

"Zároveň s výhybkou byla snesena i přechodová kolejová pole před a za výhybkou a při akci bylo vytěženo celkem 170 tun štěrkového lože," upřesnila redakci Aneta Řehková z tiskového oddělení DP Praha. Po vytěžení starého kolejového lože se musí dno tunelu ošetřit speciálním impregnačním nátěrem. Na vyčištění také čekal zanesený odvodňovací kanál.  

Na uvolněné vozíky rypadlo ukládá štěrk vytěžený z kolejiště.

Druhý pracovní vlak dovezl na místo štěrk. Nakolejené dvoucestné rypadlo nejprve z vozíku vytěží nový štěrk, který umístí na uvolněné místo v kolejišti.

Rypadlo, které dělníkům bourací práce zásadně usnadňovalo, se v tunelu metra pohybuje po kolejích díky speciálnímu nakolejovacímu podvozku. Na místo práce dorazilo z depa rychlostí 15 km/h. Nakládalo do vozíků starý štěrk z kolejiště a naopak vykládalo nový materiál na místo. Při této operaci se vozíky pracovního vlaku a rypadlo pohybují vedle sebe nečekaně svižně. Doslova spolu tancují. Připomíná to balet. Těžkotonážní balet.

Částečně odtěžená výhybka umožňuje pohyb techniky v tunelu.

Dělníci výhybku naporcovali na kousky. Stejně tak předem rozřezali i přilehlé kolejnice na asi 120cm kusy s hmotností kolem 70 kilogramů.

Dvoucestné rypadlo sype na podkladní beton nový štěrk.

Rypadlo na místo doveze nový štěrk, který sype co nejdál od sebe na hromadu.

Pokud byl v místě těžby pražec, dělníci ho vytáhli v čase, ve kterém rypadlo jelo vysypat odtěžený štěrk a nabrat nový. Pokud byl moc dlouhý, rozřezali ho a odnesli do vozíku druhého vlaku.

Ještě týden budou jezdit přes novou výhybku vlaky nižší rychlostí. Dokud si pražce a štěrk nesednou. 

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 131 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 7 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 7 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Jakou výzbroj má země, jejíž historie je protkána bojem o vlastní existenci

v diskusi je 25 příspěvků

12. května 2024

Izraelské obranné síly byly oficiálně ustanoveny 26. května 1948, krátce po vzniku novodobého...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...