Stavba tunelu na pražském okruhu (18. června 2008)

Stavba tunelu na pražském okruhu (18. června 2008) - Zbývá prorazit 200 metrů. Pod Točnou prochází dva tunely. V jižním se proti sobě pracující party razičů setkaly letos v březnu. Severní roura bude proražena v srpnu. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Podívejte se, jak se staví tunel na silničním okruhu kolem Prahy

  • 55
Z dálky stavba dálničního tunelu mezi Komořany a Točnou vypadá spíš jako dětská stavebnice. Ze tmy tunelů budoucího obchvatu Prahy vyjíždějí žlutá nákladní autíčka i stroje roztodivných tvarů, které jsou k vidění právě jen při důlních stavbách. Zblízka je ale všechno až děsivě veliké.

Tak veliké, že šest set dělníků v reflexních vestách a žlutých přilbách, kteří na tunelu každý den pracují, se na stavbě úplně ztratí.

"Je to největší stavební jáma v Česku," přejíždí pohledem po staveništi manažer projektu Karel Fulík. Stavebníci na úpatí kopce nad Komořany vytěžili 280 tisíc kubíků zeminy.

Terénní auto s ředitelem stavby Antonem Petkem je proti lomozícím kolosům na pásech či velkých pneumatikách jako "angličák". Přesto stroje uctivě uhýbají z cesty. Jejich řidiči vědí, kdo v terénním voze sedí.

Stavba tunelu na pražském okruhu (18. června 2008)

Kužely reflektorů poskakují po betonových stěnách a stropě tunelu – cesta je hrbolatá, člověk musí na sedačce v kabině vozu zatínat všechny svaly, aby sebou legračně nemlátil ze strany na stranu.

Z temnoty před přední kapotou se ozývá příšerný rámus. Řev motorů, skřípání pásů, rachocení padající skály. Občas lomoz techniky přehluší pískot. To se dělníci dorozumívají mezi sebou.

Před autem se už objevuje čelo tunelu. Mezi Komořany a Točnou povedou dva tunely. Jeden již dělníci prorazili v celé délce, ve druhém proti sobě postupují dvě čety. Dělí je od sebe ještě zhruba dvě stě metrů skály. Spojí se prý na začátku srpna.

Stavba tunelu na pražském okruhu (18. června 2008)

Po stranách tunelu stojí zaparkované velké náklaďáky s otočnými nápravami, aby v úzkém prostoru lépe manévrovaly. Čekají na náklad vyrubané břidlice a pískovce.

Proti skále na čele tunelu stojí dva bagry. Úzkými lžícemi se snaží narušit skálu, která se po centimetrech hroutí. "Skálu trháme náložemi. To děláme jen přes den," popisuje Petko s tím, že pyrotechnici zvládnou dva odstřely za den.

Stavba tunelu na pražském okruhu (18. června 2008)

V tunelu je horko, ale díky vzduchotechnice sem proudí čerstvý vzduch. "Teplota je tu pořád stejná. V zimě i v létě," tvrdí Petko, když obrací auto na zpáteční cestu.

V dálce je vidět denní světlo. Když auto vyjede ven, naskytne se posádce impozantní výhled do údolí Vltavy a Berounky. Napříč údolím až k Radotínu se táhne staveniště budoucí dálnice. Tudy budou za dva roky jezdit auta po novém silničním okruhu Prahy.

Stavba tunelu na pražském okruhu (18. června 2008)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video