V letech 1959 až 1987 bylo vyrobeno více než 15 tisíc amerických tanků M60, mnoho těchto tanků bylo exportováno do 24 zemí celého světa. V době svého vzniku byl M60 s výkonným kanonem M68 ráže 105 mm a silným čelním pancířem považován za nejvýkonnější tank. Jeho hlavními arcirivaly byly sovětské tanky typové řady T-54/T-55, se kterými se mnohokrát střetl na Blízkém výhodě během izraelsko-arabských válek.
První křest v tankové bitvě M60 podstoupil v roce 1973 během Jomkipurské války. Během těchto operací Izraelci získali značné zkušenosti o bojových možnostech a slabinách tanků M60 – tyto znalosti nebyly nikdy poskytnuty arabským provozovatelům těchto tanků.
V současné době je stále zhruba polovina tanků M60 funkčních a tisíce jsou v aktivní službě. Největší aktivní flotily M60 provozují Egypt (cca 1 700 tanků), Turecko (932), Řecko (669), Saúdská Arábie (450) a Tchaj-wan (450). Obecně však platí, že jde o tabulkové hodnoty a velké množství M60 leží ve skladech v nejasném technickém stavu.
Zhruba 150 tanků M60 provozuje také Írán. Dávný spojenec USA část těchto tanků využil ke stavbě vlastního tanku Zulfikar, který využívá podvozek M60, má novou věž a ruský tankový kanon 2A46 ráže 125 mm.
V současné době tanky M60 používají v bojích Turecko, Egypt a Saúdská Arábie. Turecko Izraelem modernizované M60T nasazuje v Sýrii, ať už tam bojuje proti komukoliv. Podle webu Defense Update se zdá, že tanky M60T v bojích obstály lépe než také tureckou armádou provozované tanky Leopard 2A4. Avšak všechny tři země při nasazení přišly kvůli protitankovým zbraním protivníka (RPG, PTŘS) o mnoho tanků M60.
V každém případě tanky M60 zůstanou ve výzbroji mnohých armád ještě několik dekád, především na Středním východě. Stále se tak objevují nové modernizace M60 s cílem zlepšit palebnou sílu, ochranu, mobilitu a pracovní prostředí posádek, které musí operovat v horkých a prašných podmínkách Středního východu.
Jednu z prvních hloubkových modernizací M60 provedly izraelské obranné síly (IDF). Izrael v 90. let stovky M60 vylepšil na verze Magach 7 a Magach 8. Obě verze se vyznačovaly mimo jiné kompletním elektrickým pohonem hlavně a věže.
M60 Magach 7/8 sice zůstal u děla ráže 105 mm, ale nové systémy řízení palby a stabilizátor kanonu umožňovaly zkušeným posádkám vést přesnou palbu na dlouhé vzdálenosti a porážet méně zkušené posádky v modernějších tancích. IDF své tanky M60 vyřadily z aktivní služby v roce 2014 (zůstávají v rezervě) .
V roce 2002 Turecko začalo modernizovat své M60 právě na izraelský standard Magach. Turecko své Izraelem (resp. společností IMI Systems) modernizované tanky označuje jako M60T (viz zmínka o jejich nasazení výše).
Největším rozdílem u tureckých M60T je použití izraelského kanonu MG251 ráže 120 mm. Ten byl speciálně navržen jako náhrada za kanon ráže 105 mm. Větší kanon MG251 musel také dostat účinnější brzdu zpětného rázu. Všechny tyto úpravy ale zvedly hmotnost M60T o 12 tun, což si vyžádalo instalaci výkonnější pohonné jednotky o výkonu 750 kW (1000 koní).
Video: Vylepšený M60A3 nabízený firmou Raytheon
Díky velké dostupnosti tanků M60 a neustávajícím konfliktům na Středním východě firmy jako Raytheon, L-3 nebo Leonardo nabízejí Egyptu, Saúdské Arábii, Bahrajnu nebo Jordánsku modernizační sady pro M60.
Modernizace jednoho tanku M60 stojí průměrně třetinu toho, co zcela nový moderní tank. Všechny modernizace se soustředí na posílení pancéřování, nahrazení nebezpečné (riziko požáru) hydrauliky elektrickými pohony, odstranění archaické velitelské pozorovací věžičky, zavedení nových systémů řízení palby (SŘP), instalaci nových senzorů pro velitele a střelce, atd.
V roce 2016 firma Raytheon představila modernizační balíček M60A3 SLEP (Service Life Extension Program). Středobodem modernizace je nová pohonná jednotka o výkonu 700 kW (950 koní), ta nahrazuje původní motor o výkonu 560 kW (750 koní).
Další důležitou změnou je zmiňované nahrazení hydraulického ovládaní věže a kanónu za jednoduší, spolehlivější, tišší, kompaktnější, rychlejší a preciznější elektrické ovládaní. Původní kanón M68 americká firma vyměnila za německý kanon L44 ráže 120 mm z amerických tanků M1A1 Abrams.
M60A3 SLEP získal zcela nový digitální SŘP včetně nových termovizních zaměřovacích a pozorovacích přístrojů. Řidič má k dispozici digitální panoramatický výhled, který je součástí denního/nočního kamerového systému tanku s 360° pokrytím.
Holding L-3 nabízí pod obchodním názvem Destroyer podobnou modernizaci s tím rozdílem, že tank pohání výkonnější dieselový motor o výkonu 883 kW (1200 koní).
Video: Italská modernizace M60A3
Nejnovější modernizaci před týdnem ukázala italská firma Leonardo na vojenské výstavě BIDEC v Bahrajnu. Tank M60A3 využívá italské komponenty, například kanon ráže 120 mm (L45) s nízkým zpětným rázem, který je převzatý z italského kolového stíhače tanků Centauro 2. Italský M60 místo staré pozorovací věžičky získal dálkově ovládnou věžičku Hitrole s kulometem ráže 12,7 mm nebo 40mm granátometem.
Pohon zajišťuje nový motor o výkonu o 667 kW (908 koní), který má stejné rozměry jako původní jednotka. Tank získal nový modulární pancíř, nejnovější SŘP TURMS (převzatý z Centauro 2), denní/noční senzory umožňující celokruhový výhled nebo nejnovější termovizní pozorovací/zaměřovací přístroje. Nová termovize prodlužuje detekční a rozpoznávací dosah oproti původnímu M60A3 (verze z 80. let) na dvojnásobek.
Posádka získala zcela nové rozhraní člověk-stroj s LCD displeji a ovládacími pulty. Posádku také v případě požáru chrání výkonný hasicí systém s automatickým spuštěním.
Nový přídavný kompozitní klínový pancíř chrání čelo a přední části boků věže, tedy pracovní prostor posádky. Zadní část věže je vybavena SLAT mříží, která snižuje pravděpodobnost iniciace kumulativní hlavice RPG o 60 %.
Dodejme, že izraelská firma IMI System nabízí modernizovanou verzi tanku M60 i pro potřeby Armády České republiky.
Zdroj: Defense-Update
Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.