Diskuze

Bulhaři v Praze po letišti honili zajíce a stříleli mezi letadla s lidmi

Prvním hlavním cílem okupačních vojsk se v srpnu 1968 stalo letiště v Ruzyni. Jejich přítomnost se podepsala nejen na tamním vybavení, ale především na provozu letiště a celého československého letectví. A někdy nešlo jen o špinavé záchody či uřezané mikrofony, ale i lidské životy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Kdo to byl, ten Špaček, co dělal v sídle komunistické strany? Proč ho okupanti odvezli společně s Dubčekem, Smrkovským, Krieglem?

Ze sídla komunistické strany na nábřeží pak byli ve třech transportérech BTR-50 P na ruzyňské letiště převezeni Dubček, Smrkovský, Kriegel, Špaček.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/srpen-1968-obsazeni-ruzyne-0hj-/vojenstvi.aspx?c=A180828_120018_vojenstvi_kuz

0 0
možnosti
VP

Ti zaměstnanci OPK, co pomáhali aktivně okupantům, bručí za vlastizradu?

0 0
možnosti
ZV

Okupanti a navíc primitivní, děsivá kombinace.

11 0
možnosti
VB

Poprosil bych opravit ten titulek, v této podobě nedává smysl. Díky

0 0
možnosti
MP

Luxusní článek...

7 0
možnosti
LP

Díky Technetu za obsažný článek plný zajímavých podrobností. Ale tu úvodní propagandistickou masáž jste si mohli odpustit:

1) Nejedná se o ruskou okupaci ani o okupaci pod vedením Ruska. Jedná se o okupaci států Varšavské smlouvy pod vedením Sovětského svazu. Je to rozdíl, milí zlatí.

2) Srovnání s 39. rokem, když k nám vtrhl Wehrmacht, opravdu není na místě. Německo si podřídilo celé ČSR (zpočátku bez Slovenska) bezvýhradně jak politicky, tak i ekonomicky. Okupanti z r. 1968 možná ledacos rozkradli, ledacos poničili, ale rozhodně ani zdaleka v takové míře. Nepřestavovali nám města, nepřeorganizovávali průmyslovou výrobu, nevyrabovali veškeré vojenské sklady. Vojáci sovětských a dalších okupantů neměli oficiálně povoleno kohokoli zatýkat, mučit či střílet rovnou na ulici. Pokud vím, tak se neděly hromadné popravy či exekuce celých vesnic. Ano, pár vražd bylo - mluví se o 64 lidech - ale většina z nich byla nějak potrestána. Němci mají na svědomí snad 300 000 čs občanů a pokud vím, žádný německý soud za to vojáky nepotrestal a to ani symbolicky.

Já jsem jako kluk sovětské okupanty zažil a určitě to neodpovídalo tomu, co mi povídala babička o německé okupaci. První dva měsíce to asi s těmi Sověty a dalšími cizáky nebyla sranda, ale pak se to zklidnilo. Spíš než okupaci to připomínalo vynucenou přítomnost sovětských vojsk, něco jako třeba US přítomnost v Japonsku. Tam nejspíš v prvopočátcích při obsazování taky asi pár lidí zařvalo, není liž pravda?

Zdůrazňuji, že tím nechci sovětskou (pro zkrácení píšu sovětskou, platí, že se účastnily i jiné státy) okupaci omlouvat. Byla neomluvitelná. Ale rozhodně ne tak drsná, jako okupace německá.

4 29
možnosti
MM

Udernicke žvásty.

18 2
možnosti
MM

Moc dekuji, pane redaktore Jindro za obsazny clanek. Jsem pametnik tech dni a v pripade CSA pasazer a jako takovy bych chtel dodat par poznatku.

1)Moji mamu a bratrance zastihla okupace na dovolene v oblasti Dubrovnika. Meli puvodne nastoupit zpatecni cestu 22/8, ale ze znamych duvodu tam uvazli.

Srbske vedeni stanoveho tabora Ferijalcu( jugoslavskeho odvetvi mezinarodni hostelove organizace YHA) je pozvalo, at zustanou jejich hosty az do doby, kdy se budou moci bezpecne vratit domu. Chovali se k nim skvele a prave tak chorvatsti zamestnanci tabora i Chorvate v mistnich turisticke kancelari. Diky nasim jugoslavskym pratelum.R^

mama a bratranec se vraceli po tydnu, kdyz ceskoslovenske hranice do Rakouska a NSR byly znovu otevreny. Leteli do Vidne, ale mam dojem ze specialem od JAT, ne jednim z tech 3 letadel CSA. Odtud autobusem do Prahy.

21 0
možnosti
MM

2)"Pronajaté IL-62 CCCP – 8666, které bylo na cestě ze Singapuru do Prahy, skončilo svůj let v Bejrútu, kde byl sovětskou stranou vznesen striktní požadavek na jeho vrácení do SSSR."

S Il-62 jsem letel zacatkem ledna 1969 s CSA do Singapore, v prvni casti cesty na Papuu Novou Guineu a do Australie na navstevu k pribuznym, kteri tam zili od 1951.

Let CSA byl s letadlem v livreji Aeroflotu se sovetskou vlajkou. Vedle ceske s nim povinne musela letet i plna sovetska posadka. Do Singapore se tenkrat letalo z Prahy jen kazdou stredu se zastavkami v Athenach, Kahire a Bombaji. Prilet ve ctvrtek navecer v Singapore. Kazda posadka tam vzdy stravila tyden nez vystridala dalsi prichozi posadku a vratila se do Prahy.

Kapitan naseho letu byl pan Kostik, ale uz si nepamatuji jmena dalsich clenu posadky.

V Singapore jsem musel cekat od ctvrtka vecera do soboty rana na dalsi spojeni s MSA (predchudce Malaysia a Singapore Airlines) do HongKongu, protoze se ani tam neletalo kazdodenne. Priletova aerolinka se tehdy musela postarat o pasazera, ktery nemel navazovaci spojeni ten samy den: ubytovani a stravu v hotelu podle vyberu aerolinky, taxi z/na na letiste. O hrazeni techto vydaju se delily priletova a odletova aerolinka.

CSA me ubytovala ve stejnem hotelu jako obe posadky letadla. Vetsinu casu v Singapore jsem stravil ve spolecnosti ceske posadky. Obe posadky se v hotelu shromazdovaly jako dve oddelene jinojazycne skupiny, ale nepanovala mezi nimi nepratelska atmosfera.

Kapitan Kostik mi rekl, ze jeho sovetsky kolega je slusny clovek. Leteli spolu v Il-62 "nekolik dni po invazi" a rusky kolega kapitan se mu omluvil.

Personal CSA se zacal na Il-62 zaucovat v 1968 na letadlech se sovetskymi insigniemi pod dozorem sovetskych posadek. Nevim kolik letadel Il-62 v te dobe meli k vycviku zapujcene od sovetu. Nevim, zda to byl prave kapitan Kostik ve zminenem spoji ze Singapore, ktery zustal po invazi docasne v Bejrutu jak je zmineno v clanku, ale rozhodne v tech dnech s Il-62 letel.

14 0
možnosti
VK

to vyseli myslíte vážně?

1 1
možnosti
JH

bohuzel nejen to,letovy dispeceri, to je sila, to je preci zakladni skola jako vzor mlady, mladi... prvni osoba pluralu, zdravi dispecer, clanek perfektni, dekuji, ale prosim neprznete tolik nas krasny matersky jazyk

0 0
možnosti