Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

R17a57d31e52k 35Č36e86r75n12ý 8918363600694

Ono to z článku vyplývá, ale zde ještě cituji odjinud podrobněji situaci ohledně SOS...

"Kdyby byl ihned po vynoření K 278 vyslán signál SOS na mezinárodních kmitočtech, byla by na seznamu obětí pouze jména 4 námořníků, kteří zahynuli při prvním požáru. Přestože byla v roce 1989 perestrojka v plném proudu, známé sovětské tajnůstkářství opět zabodovalo na plné čáře.

Podle Olafa Senderlanda,ředitele hlavního střediska pro poskytování pomoci v norském Bodø, zde existovala možnost norského zásahu: „Námořníky jsme mohli zachránit. Měli jsme k dispozici několik vrtulníků typu Seaking u 330. vyhledávací a záchranné letky. Kromě toho křižovala v té době jižně od Medvědího ostrova loď norské pobřežní stráže.“ Je zřejmé, že zmíněné vrtulníky byly ideálním prostředkem k záchranně osob. Na rozdíl od sovětských IL-38, které shodily záchranné prostředky 300 metrů od trosečníků, jsou vrtulníky schopné spustit nafukovací čluny s přesností 5 metrů. Námořníci by však mohli být přímo vzati na palubu vrtulníku, kam by se jich vešlo 18 až 19."

+99/−1
doporučit
7.4.2019 7:54

J21o79s16e33f 45T69h42e31u68e11r 3891680252469

No jejda smutné ale čtivé, ...pěkný článek...technet rulezz. Škoda že není takový zbytek idnesu snad ještě kromě pana Srby ;-D

+62/−1
doporučit
7.4.2019 1:23

J74a43n 90Ř89e52z35n70í61č34e53k 3411371593100

Díky za perfektní článek. O této události jsem doteď nevěděl.

+50/0
doporučit
7.4.2019 9:18

K42a98r57l 31R16i95e28g12e58l 4354712398796

Byl jsem v te dobe na navsteve v SSSR a cetl o tom pripadu v moskevskych novinach, cluny shazovane z letadla z velke vysky se pry po dopadu rozbily o hladinu, na velitelskem stanovisti odhalili pozar az po nekolika hodinach. Posadka nemela nacvicene zachranne postupy vcetne namorniku, kteri se zachranili v kapsli, kterym se pri skokovem poklesu tlaku po chybnem postupu s oteviranim poklopu - roztrhly plice. Celkove za Gorbacevovy perestrojky clanek koncil stiznostmi na neskutecny neporadek a nedodelky na kazde atomove ponorce, jejichz dostavba byla vzdy uspechana aby pracovnici lodenice dostaly odmeny a rady a tak se pozary na sovetskych atomovych ponorkach staly beznou zalezitosti...az vyvinuli "automaticky hasici system s inertni atmosferou" a trvale noseni kyslikovych pristroju posadkami..presto se pak zase pri pozarech udusili hasicim plynem. Osudy tech sovetskych plovoucich vraku zpravidla se dvema nezavislymi reaktorovymi systemy, to aby se byli schopni v cizich vodach bez pomoci pri poruse dovlect sami na zakladnu a raketami na silne vznetlive TEKUTE !!! pohonne hmoty precerpavane pri simulovanych pripravach na start - budou na dlouhy serial. Obri kazdorocni naklady na zbrojeni nesmyslneho mnozstvi typove roztristenych celkem 200 atomovych ponorek (rozumej na neustale opravy a udrzbu) vedly k ekonomickemu padu SSSR...na vecne dno.

+43/0
doporučit
7.4.2019 10:03

J77o48z55e41f 82B20e89v22i42l21a11q83u34a 9975589541611

Výborný článok - opäť!R^

Popisované situácie dokazujú, že výber posádok ponoriek bol tradične prísny - tí chlapi preukázali ohromné morálne kvality...škoda ich.

+65/−3
doporučit
7.4.2019 8:04
Foto

P91a18v20e41l 87M69a52r67t62i29n27e71k 9835645281223

Dekuji. Tuhle tragedii jsem opravdu nezachytil.

+43/−2
doporučit
7.4.2019 1:16

M54i92k23u78l22á57š 26M69i86c10k86o 6561474805960

Co tak napsat aspoň něco z oficiální vyšetřovací zprávy?

Ta sice vyzvedla statečnost posádky při zdolávaní požáru a celé havárii na druhou stranu jednoznačně upozornila na nedostatečnou vycvičeno posádky a několik zásadních chyb kterých se dopustila a které v konečném důsledku vedly ke ztrátě plavidla. Nejzásadnější chybou bylo nevypnutí přívodu kyslíku v systémech procházejících zasaženou sekci i když to správný havarijní postup nařizoval. Nedostatečná vycvičenost posádky šla na vrub velitelství divize pod kterou ponorka spadla. Kritizovány byly celkové poměry v sovětském námořnictvu té doby, které vedli k tomu, že u dané divize se během 4 let vystřídali tři náčelníci štábu a v 18 měších před tragédii byli vyměněni všichni admirálové sovětského námořnictva zodpovědní za výcvik posádek bojových plavidel.

+37/−2
doporučit
7.4.2019 10:48

R69a57d96e43k 62Č28e48r88n77ý 8128723300904

Pěkný článek. Zde krásné foto té kapsle asi při instalaci na ponorku:

https://1url.cz/lMVfK

+32/−2
doporučit
7.4.2019 7:37

J71a49n 57U56l81r70i79c14h 8458753486441

Děkuji za hezky článek. Mam námět na příští článek, výbuch SLBM pri testovacím odpálení na palubě Typhoonu v roce 1991. Nikde jsem k tomu nenašel moc podrobnosti.

+27/−3
doporučit
7.4.2019 9:26
Foto

P90a50v54e87l 82M95a29c81h31a57č24e86k 5311652933

Nebýt to taková tragedie, byla by to povedená komedie s typickými ruskými prvky.

+37/−6
doporučit
7.4.2019 9:16

L16u14k44á75š 49K36m35e96n47t 5519407734760

Bohužel jediné co bývá na ruských strojích kvalitní je posádka. A za svou odhodlanost často zaplatí cenu nejvyšší, protože člověk je to jediné, na čem v Rusku nikdy nezáleželo.

+71/−17
doporučit
7.4.2019 8:21

T11o92m34á80š 58T98a70t76í92č11e94k 5160522480698

Tak jsem si položil otázku, proč se Plavnik vyrobil jen v jednom exempláři - jestli kvůli nastávající kapitulaci Svazu, nebo právě kvůli této nehodě. Odpověď jsem hledal na německé Wikipedii a možná našel:

"Kritika

Mnohé detaily zničení jsou stále ještě nejasné, ale vychází se z konstrukčních chyb. Je například těžko pochopitelné, že se posádce nepodařilo vyprázdnit systém stlačeného vzduchu, aby zabránila přístupu kyslíku do ohnisek požáru. Další pochybnosti vznikají kvůli selhání bezpečnostních systémů, šíření požárů přes kabelové kanály a výpadku hlavního reaktoru.

Kromě toho se prokázalo , že plášť Komsomolce není odolný proti korozi. Zaplavení záchranné kapsle vodou, její zaplnění toxickými plyny, selhání systémů hašení požáru, vznícení oleje na horké ploše a neúspěch posádky v boji proti požáru poukazují na chybnou konstrukci."

+14/0
doporučit
7.4.2019 15:29

M23a35r70t35i26n 75K72r10e10b98s 4979179650520

Dobrej techno thriller! Pan Radek Folprecht má znalosti a spisovatelský talent.

+16/−1
doporučit
7.4.2019 17:56

M17i45r51o32s52l79a37v 33T42ů38m31a 9939268229129

Ono je už v oceánech a mořích víc potopených jaderných ponorek, a jaderných ztracených bomb. Takže nebezpečí číhá všude. Každopádně je ůspěch alespoň těch několik zachráněných.

+12/0
doporučit
7.4.2019 16:38

R48i69c95h87a64r83d 21A80u15b56r10e37c92h33t 1802591916140

Drobná poznámka - Sověti sice své továrny kvůli utajení číslovali, ale to ve 40. letech, po válce se to několikrát měnilo a od 60. let měla naprostá většina i "civilní" jméno. Severodvinský závod nesl od roku 1966 vojenské krycí označení p/ja G-4572 (počtovyj jaščik, poštovní schránka), brzy nato také civilní Severní strojírenský podnik, dnes PO Sevmaš a.s. Hlavně kvůli obdobím, kdy dotyčné závody měly jméno pouze krycí, nebo jich naopak měly více, nebo prostě proto že to je mizerně dohledatelné historici z obou stran raději používají zjednodušená jména ze 40. let. Hodně zjednodušená, protože čemu říkají např. závod 482 se mohlo v praxi jmenovat Státní svazový závod Řádu Lenina č. 482 a o půl roku později Státní svazový závod Řádu Lenina a Řádu rudého praporu práce č. 482. A tak dál.

+11/0
doporučit
7.4.2019 10:28

A34n85t65o53n82í10n 67N41e89b91u42ž13e32l59s60k96ý 7605399126280

Díky, dobré..

+10/0
doporučit
7.4.2019 12:41

Z11b68y94š63e46k 74V51l52č44e98k 6607787399894

Dovedete si představit, kdyby tyto detailní informace napsal někdo v roce 1989 kamkoliv?!?!? Co by se asi dělo?!? Kontráši by se mohli podělat.....

+7/0
doporučit
9.4.2019 20:31

V91l35a46s94t85i94m29i33l 92H28n48í12k 6346502761947

Údajně leží 1500m hluboko. To není zase tak moc, alespoň na průzkum. Titanic leží asi 4000m hluboko.

+9/−3
doporučit
7.4.2019 7:44

V71i51t 56S72u13c64h90o11d16o18l 3585251950894

Rusky slendrian v praxi.....Vysledkem jsou mrtvi chlapi.

+4/0
doporučit
11.4.2019 20:05

M41a62t72o41u67š 34B60á65r52t16a 2975764744

Sami námořníci dali ponorce kvůli nákladům na stavbu jméno "Zlatá rybka"

+3/0
doporučit
8.4.2019 16:24

J75a25n 44M49a11l75ý 1495369184318

Tohle je jeden z případů paradoxu jaderných reaktorů. Když se uvažuje o JE, probíhá nespočet analýz (a to je v pořádku) o bezpečnosti daného místa atd. Na druhou stranu se to montuje do vojenských plavidel, která se ze své podstaty stávají stávají cílem protivníka a riziko poškození reaktoru tu tak je mnohonásobně vyšší. Jenže ono je to tak lákavý doplňovat palivo jednou za x měsíců, takže nějaké zamoření radioaktivitou jde na druhou kolej.

+2/0
doporučit
8.4.2019 8:56

R66a85d36e44k 44D87o77l46e14ž37a13l 2869843380910

Jinak pamatuju, že tehdy už o tom psali i v novinách v ČSSR. Což byla docela novinka. I když bez podrobností.

+2/0
doporučit
7.4.2019 23:27

K82a51t44e16ř97i49n74a 36V88ý24b85o71r67n57á 6480569639

Tak jen věcné připomínky: Komsomolec nebyl první z nové třídy Mike, ale experimentální ponorka pro ověřování nových technologií, primárně pro ponorkové operace ve velkých hloubkách, která byla vyrobena jako jediná.

Pokud jde o technická data, tak autor by měl používat standardní jednotky a neudávat výkon v koních. Tato jednotka se nepoužívá od roku 1980 a nemá ani stejnou hodnotu, jako americký HP, odkud byl článek zřejmě špatně opsán. Pokud by totiž autor použil výkon ve Wattech, byl by zřejmě i jemu nápadný rozdíl mezi tepelným výkonem reaktoru a výkonem "hlavní parní turbíny určené k pohonu ponorky", který v jeho podání činí 6/1, ačkoli běžně je cca 3/1. Ve skutečnosti ponorka totiž neměla turbínu jednu, ale dvě. Což v praxi znamená, že výkon ponorky nebyl 450 Fabií, ale rovných 900 a zabraly by dvojnásobnou plochu na fotbalových hřištích.

V článku také chybí, že ponorka je lokalizována v hloubce 1700 metrů, opakovaně kontrolována a trup ošetřen proti úniku radiace. Obecně si myslím, že tyhle politické agitky, tvářící se jako technicky popisné články, by měly být více ozdrojované, aby se člověk dopracoval k seriózním informacím.

+26/−71
doporučit
7.4.2019 8:57

K32a41r16l 55R40i89e25g76e74l 4684922488716

Jaderne hlavice jsou ve dvou torpedech v pridi.

+1/0
doporučit
7.4.2019 10:15

K88a39r15l 57R27i33e15g30e20l 4804902598476

Ponorka se tusim celym jmenem nazyvala "Leninskij komsomoljec".

+1/−2
doporučit
7.4.2019 10:42

Najdete na iDNES.cz