Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

R28a80d69e25k 25Č91e82r85n70ý 8128273130114

Ono to z článku vyplývá, ale zde ještě cituji odjinud podrobněji situaci ohledně SOS...

"Kdyby byl ihned po vynoření K 278 vyslán signál SOS na mezinárodních kmitočtech, byla by na seznamu obětí pouze jména 4 námořníků, kteří zahynuli při prvním požáru. Přestože byla v roce 1989 perestrojka v plném proudu, známé sovětské tajnůstkářství opět zabodovalo na plné čáře.

Podle Olafa Senderlanda,ředitele hlavního střediska pro poskytování pomoci v norském Bodø, zde existovala možnost norského zásahu: „Námořníky jsme mohli zachránit. Měli jsme k dispozici několik vrtulníků typu Seaking u 330. vyhledávací a záchranné letky. Kromě toho křižovala v té době jižně od Medvědího ostrova loď norské pobřežní stráže.“ Je zřejmé, že zmíněné vrtulníky byly ideálním prostředkem k záchranně osob. Na rozdíl od sovětských IL-38, které shodily záchranné prostředky 300 metrů od trosečníků, jsou vrtulníky schopné spustit nafukovací čluny s přesností 5 metrů. Námořníci by však mohli být přímo vzati na palubu vrtulníku, kam by se jich vešlo 18 až 19."

+102/−1
doporučit
7.4.2019 7:54

J36a20n 40Ř93e56z40n20í19č37e55k 3251761853780

Díky za perfektní článek. O této události jsem doteď nevěděl.

+55/0
doporučit
7.4.2019 9:18

J23o91s15e18f 33T78h12e36u40e45r 3701850462829

No jejda smutné ale čtivé, ...pěkný článek...technet rulezz. Škoda že není takový zbytek idnesu snad ještě kromě pana Srby ;-D

+64/−1
doporučit
7.4.2019 1:23

K44a10r44l 41R47i27e30g71e54l 4814892358536

Byl jsem v te dobe na navsteve v SSSR a cetl o tom pripadu v moskevskych novinach, cluny shazovane z letadla z velke vysky se pry po dopadu rozbily o hladinu, na velitelskem stanovisti odhalili pozar az po nekolika hodinach. Posadka nemela nacvicene zachranne postupy vcetne namorniku, kteri se zachranili v kapsli, kterym se pri skokovem poklesu tlaku po chybnem postupu s oteviranim poklopu - roztrhly plice. Celkove za Gorbacevovy perestrojky clanek koncil stiznostmi na neskutecny neporadek a nedodelky na kazde atomove ponorce, jejichz dostavba byla vzdy uspechana aby pracovnici lodenice dostaly odmeny a rady a tak se pozary na sovetskych atomovych ponorkach staly beznou zalezitosti...az vyvinuli "automaticky hasici system s inertni atmosferou" a trvale noseni kyslikovych pristroju posadkami..presto se pak zase pri pozarech udusili hasicim plynem. Osudy tech sovetskych plovoucich vraku zpravidla se dvema nezavislymi reaktorovymi systemy, to aby se byli schopni v cizich vodach bez pomoci pri poruse dovlect sami na zakladnu a raketami na silne vznetlive TEKUTE !!! pohonne hmoty precerpavane pri simulovanych pripravach na start - budou na dlouhy serial. Obri kazdorocni naklady na zbrojeni nesmyslneho mnozstvi typove roztristenych celkem 200 atomovych ponorek (rozumej na neustale opravy a udrzbu) vedly k ekonomickemu padu SSSR...na vecne dno.

+48/0
doporučit
7.4.2019 10:03

J48o38z22e72f 45B58e18v13i20l95a27q86u61a 9915309101731

Výborný článok - opäť!R^

Popisované situácie dokazujú, že výber posádok ponoriek bol tradične prísny - tí chlapi preukázali ohromné morálne kvality...škoda ich.

+69/−3
doporučit
7.4.2019 8:04
Foto

P47a51v18e41l 42M85a44r77t13i93n72e51k 9475325271963

Dekuji. Tuhle tragedii jsem opravdu nezachytil.

+46/−2
doporučit
7.4.2019 1:16

M63i96k28u72l35á36š 37M79i33c13k26o 6541854345100

Co tak napsat aspoň něco z oficiální vyšetřovací zprávy?

Ta sice vyzvedla statečnost posádky při zdolávaní požáru a celé havárii na druhou stranu jednoznačně upozornila na nedostatečnou vycvičeno posádky a několik zásadních chyb kterých se dopustila a které v konečném důsledku vedly ke ztrátě plavidla. Nejzásadnější chybou bylo nevypnutí přívodu kyslíku v systémech procházejících zasaženou sekci i když to správný havarijní postup nařizoval. Nedostatečná vycvičenost posádky šla na vrub velitelství divize pod kterou ponorka spadla. Kritizovány byly celkové poměry v sovětském námořnictvu té doby, které vedli k tomu, že u dané divize se během 4 let vystřídali tři náčelníci štábu a v 18 měších před tragédii byli vyměněni všichni admirálové sovětského námořnictva zodpovědní za výcvik posádek bojových plavidel.

+39/−2
doporučit
7.4.2019 10:48

R71a79d44e48k 27Č22e15r51n77ý 8938413640454

Pěkný článek. Zde krásné foto té kapsle asi při instalaci na ponorku:

https://1url.cz/lMVfK

+33/−2
doporučit
7.4.2019 7:37

J73a10n 88U36l38r33i81c11h 8228243796611

Děkuji za hezky článek. Mam námět na příští článek, výbuch SLBM pri testovacím odpálení na palubě Typhoonu v roce 1991. Nikde jsem k tomu nenašel moc podrobnosti.

+29/−3
doporučit
7.4.2019 9:26
Foto

P19a81v27e33l 27M68a72c78h66a87č78e79k 5221572543

Nebýt to taková tragedie, byla by to povedená komedie s typickými ruskými prvky.

+39/−6
doporučit
7.4.2019 9:16

T49o78m92á71š 91T27a59t39í26č64e58k 5950762890788

Tak jsem si položil otázku, proč se Plavnik vyrobil jen v jednom exempláři - jestli kvůli nastávající kapitulaci Svazu, nebo právě kvůli této nehodě. Odpověď jsem hledal na německé Wikipedii a možná našel:

"Kritika

Mnohé detaily zničení jsou stále ještě nejasné, ale vychází se z konstrukčních chyb. Je například těžko pochopitelné, že se posádce nepodařilo vyprázdnit systém stlačeného vzduchu, aby zabránila přístupu kyslíku do ohnisek požáru. Další pochybnosti vznikají kvůli selhání bezpečnostních systémů, šíření požárů přes kabelové kanály a výpadku hlavního reaktoru.

Kromě toho se prokázalo , že plášť Komsomolce není odolný proti korozi. Zaplavení záchranné kapsle vodou, její zaplnění toxickými plyny, selhání systémů hašení požáru, vznícení oleje na horké ploše a neúspěch posádky v boji proti požáru poukazují na chybnou konstrukci."

+17/0
doporučit
7.4.2019 15:29

M31i34r46o59s95l68a59v 69T24ů94m72a 9829158859309

Ono je už v oceánech a mořích víc potopených jaderných ponorek, a jaderných ztracených bomb. Takže nebezpečí číhá všude. Každopádně je ůspěch alespoň těch několik zachráněných.

+16/0
doporučit
7.4.2019 16:38

L19u24k80á77š 41K32m28e51n87t 5439587524110

Bohužel jediné co bývá na ruských strojích kvalitní je posádka. A za svou odhodlanost často zaplatí cenu nejvyšší, protože člověk je to jediné, na čem v Rusku nikdy nezáleželo.

+72/−17
doporučit
7.4.2019 8:21

M94a88r87t65i54n 42K61r60e84b89s 4189779750280

Dobrej techno thriller! Pan Radek Folprecht má znalosti a spisovatelský talent.

+19/−1
doporučit
7.4.2019 17:56

Z54b53y94š55e43k 24V97l58č56e12k 6817587269474

Dovedete si představit, kdyby tyto detailní informace napsal někdo v roce 1989 kamkoliv?!?!? Co by se asi dělo?!? Kontráši by se mohli podělat.....

+14/0
doporučit
9.4.2019 20:31

R26i57c11h56a32r76d 92A26u29b75r75e62c29h91t 1502231506740

Drobná poznámka - Sověti sice své továrny kvůli utajení číslovali, ale to ve 40. letech, po válce se to několikrát měnilo a od 60. let měla naprostá většina i "civilní" jméno. Severodvinský závod nesl od roku 1966 vojenské krycí označení p/ja G-4572 (počtovyj jaščik, poštovní schránka), brzy nato také civilní Severní strojírenský podnik, dnes PO Sevmaš a.s. Hlavně kvůli obdobím, kdy dotyčné závody měly jméno pouze krycí, nebo jich naopak měly více, nebo prostě proto že to je mizerně dohledatelné historici z obou stran raději používají zjednodušená jména ze 40. let. Hodně zjednodušená, protože čemu říkají např. závod 482 se mohlo v praxi jmenovat Státní svazový závod Řádu Lenina č. 482 a o půl roku později Státní svazový závod Řádu Lenina a Řádu rudého praporu práce č. 482. A tak dál.

+13/0
doporučit
7.4.2019 10:28

A98n15t22o33n57í96n 39N41e62b71u83ž45e22l68s41k17ý 7315539506500

Díky, dobré..

+11/0
doporučit
7.4.2019 12:41

V37i33t 29S79u80c94h16o17d42o61l 3165891270434

Rusky slendrian v praxi.....Vysledkem jsou mrtvi chlapi.

+7/0
doporučit
11.4.2019 20:05

V27l52a87s32t73i79m63i84l 66H13n90í27k 6166322181167

Údajně leží 1500m hluboko. To není zase tak moc, alespoň na průzkum. Titanic leží asi 4000m hluboko.

+10/−3
doporučit
7.4.2019 7:44

M28a31t27o56u75š 74B85á42r52t62a 2895314974

Sami námořníci dali ponorce kvůli nákladům na stavbu jméno "Zlatá rybka"

+4/0
doporučit
8.4.2019 16:24

J11a65n 93M27a78l51ý 1885289984798

Tohle je jeden z případů paradoxu jaderných reaktorů. Když se uvažuje o JE, probíhá nespočet analýz (a to je v pořádku) o bezpečnosti daného místa atd. Na druhou stranu se to montuje do vojenských plavidel, která se ze své podstaty stávají stávají cílem protivníka a riziko poškození reaktoru tu tak je mnohonásobně vyšší. Jenže ono je to tak lákavý doplňovat palivo jednou za x měsíců, takže nějaké zamoření radioaktivitou jde na druhou kolej.

+3/0
doporučit
8.4.2019 8:56

R70a86d51e66k 25D87o62l87e82ž98a36l 2439843710690

Jinak pamatuju, že tehdy už o tom psali i v novinách v ČSSR. Což byla docela novinka. I když bez podrobností.

+2/0
doporučit
7.4.2019 23:27

K51a66t55e78ř21i88n41a 86V64ý46b96o98r37n80á 6280879289

Tak jen věcné připomínky: Komsomolec nebyl první z nové třídy Mike, ale experimentální ponorka pro ověřování nových technologií, primárně pro ponorkové operace ve velkých hloubkách, která byla vyrobena jako jediná.

Pokud jde o technická data, tak autor by měl používat standardní jednotky a neudávat výkon v koních. Tato jednotka se nepoužívá od roku 1980 a nemá ani stejnou hodnotu, jako americký HP, odkud byl článek zřejmě špatně opsán. Pokud by totiž autor použil výkon ve Wattech, byl by zřejmě i jemu nápadný rozdíl mezi tepelným výkonem reaktoru a výkonem "hlavní parní turbíny určené k pohonu ponorky", který v jeho podání činí 6/1, ačkoli běžně je cca 3/1. Ve skutečnosti ponorka totiž neměla turbínu jednu, ale dvě. Což v praxi znamená, že výkon ponorky nebyl 450 Fabií, ale rovných 900 a zabraly by dvojnásobnou plochu na fotbalových hřištích.

V článku také chybí, že ponorka je lokalizována v hloubce 1700 metrů, opakovaně kontrolována a trup ošetřen proti úniku radiace. Obecně si myslím, že tyhle politické agitky, tvářící se jako technicky popisné články, by měly být více ozdrojované, aby se člověk dopracoval k seriózním informacím.

+26/−71
doporučit
7.4.2019 8:57

K50a56r69l 33R18i69e54g88e73l 4164322718666

Jaderne hlavice jsou ve dvou torpedech v pridi.

+1/0
doporučit
7.4.2019 10:15

K80a31r57l 20R10i32e71g29e68l 4804552648116

Ponorka se tusim celym jmenem nazyvala "Leninskij komsomoljec".

+1/−2
doporučit
7.4.2019 10:42

Najdete na iDNES.cz