Tragédie stíhací jaderné ponorky: Komsomolec leží na dně už třicet let

Jedním z černých dnů sovětského námořnictva se stal 7. duben 1989. Tehdy došlo ke katastrofě jaderné ponorky K-278 Komsomolec, kromě ztrát na životech spočívá tragédie události i v potopeném radioaktivním materiálu.
Fotogalerie4

Ponorka K-278 Komsomolec na výtvarném díle | foto: public domain

Ponorka K-278 s jaderným pohonem byla prvním, chcete-li prototypovým plavidlem nové třídy sovětských stíhacích ponorek (podle sovětského značení Projekt 685 Plavnik a podle kódu NATO třída Mike, další ponorka této třídy se potom už nestavěla). Přízvisko stíhací, také můžeme použít útočná, znamená, že byla určena k boji s nepřátelskými plavidly včetně ponorek, tedy se jednalo o jinou kategorii než ponorky strategické sloužící jako nosiče jaderných balistických střel a podobných ďábelských vynálezů.

Moderně řešenou ponorku (ale technicky ne příliš vyzrálou) vyrobili v severodvinských loděnicích (závod 402; pro větší utajení Sověti značili své zbrojní závody čísly). Severodvinsk je město ležící na pobřeží Dvinského zálivu, asi pětatřicet kilometrů západně od pro našince mnohem známějšího Archangelsku.

Ponorka K-278 měla dvojitý trup, jako hlavní konstrukční materiál se zde uplatnila titanová slitina. Kovový plášť pokrýval kaučukový potah, který měl nepříteli znesnadnit detekci ponorky sonarem. Pevnost trupu dovolovala plavbu v hloubce až tisíc metrů pod hladinou, v tomto parametru markantně překonávala ponorky americké. K-278 dokonce drží světový rekord v hloubce ponoru, který dosáhla 6. srpna 1984 metou 1027 metrů. Byl to samozřejmě rekord v dané kategorii podvodních lodí, tedy vojenských ozbrojených ponorek, speciální výzkumné ponorky a batyskafy dosahovaly hloubek nesrovnatelně větších.

Ve velké velitelské věži se navíc nacházela záchranná kapsle určená k opuštění ponorky v případě havárie a nemožnosti vynoření. Po uvolnění uzavíracího krytu, který byl součástí opláštění ponorky, měla zamířit kapsle vzhůru k hladině. Její kapacita postačovala na záchranu všech členů posádky.

Ponorka K-278 Komsomolec. Zakrytování záchranné kapsle ve věži je patrné (je nad ní volný prostor bez antén atd.).

Srdcem ponorky byl tlakovodní jaderný reaktor OK-650B-3 s maximálním tepelným výkonem 190 MW (pokud by se tedy „neutrhl ze řetězu“). Výkon hlavní parní turbíny určené k pohonu ponorky byl 43 tisíc koní. Dva turbogenerátory určené k zásobování ponorky elektrickou energií měly výkon po dvou megawattech. Jako záložní zdroje energie sloužily dva dieselgenerátory po pěti stech kilowattech.

Výzbroj tvořilo šest torpédometů. Vedle klasických torpéd se z nich daly odpalovat například protiponorkové střely Vodopad apod., a to i s jadernými hlavicemi.

Základní data zrození ponorky K-278 jsou: 22. dubna 1978 položení kýlu, 9. května 1983 (někdy se uvádí 6. června) spuštění na vodu, 20. října 1983 uvedení do služby a v červnu 1987 se završil zkušební provoz a ponorka vstoupila do běžného provozu. Dne 31. ledna 1989 obdržela ponorka K-278 čestné jméno Komsomolec.

Ponorka K-278 Komsomolec

Osudný den Komsomolce

Na svou třetí několikaměsíční bojovou hlídku vyplul Komsomolec 28. února 1989. Byla to druhá hlídková plavba v běžném provozu, první se konala už v provozu zkušebním.

Dne 7. dubna 1989, krátce po jedenácté hodině dopolední, se na pultu dozorčího technika spustil výstražný signál od teplotního čidla umístěného v sedmé ponorkové sekci. Znamenalo to, že teplota v měřeném místě překročila hodnotu 70 °C. Kapitán Jevgenij Vanin vyhlásil poplach. Tou dobou si to ponorka pokojně šinula Norským mořem rychlostí pouhých osmi uzlů v hloubce téměř 400 metrů.

Mnozí si možná řeknou, co je to nějakých 70 °C, ale za takovým zvýšením teploty stojí zpravidla požár. Bylo tomu tak i v tomto případě.

Důvod vzniku požáru je zahalen tajemstvím. Pravděpodobně vypukl na závadě v olejovém hospodářství, kde mohlo dojít k elektrickému zkratu. Když následně došlo v zasažené oblasti k roztržení vysokotlakého vzduchového potrubí od systému balastních (vyrovnávacích) nádrží, dostala tragédie nový rozměr. Velké množství prýštícího vzduchu, konkrétně tedy jeho kyslíkové složky, požár umocnilo.

Mezitím se z velitelského můstku snažili spojit s námořníkem ze sedmé sekce, žádná reakce se nedostavila.

Ponorku se podařilo dostat na hladinu. Požár živený tlakovým vzduchem však rychle postupoval, na řadě byla sekce číslo šest s turbínami. Požár se šířil už i některými kabelovými trasami. Námořníci bojovali s ohněm ze všech sil. Nastal čas na odstavení jaderného reaktoru nacházejícího se ve čtvrté sekci, proto byly nadoraz spuštěny regulační tyče.

Posádka přísně utajované ponorky nemohla použít mezinárodní tísňové volání o pomoc SOS. Použila pro takové případy nařízené kódové volání o pomoc na sovětských vojenských frekvencích. Trvalo dlouho, než se jim dostalo nějaké odezvy.

Ve čtrnáct hodin a čtyřicet minut se nad ponorkou objevil čtyřmotorový námořní průzkumný letoun Il-38. Z ponorky putovala na letoun radiová zpráva, že je situace pod kontrolou, s požárem se bojuje a daří se uzavírat zasažené sekce. Opačným směrem zase putovalo ujištění, že už se blíží po moři záchrana.

Později se ozvalo ze zadní části ponorky pár explozí. Situace začínala být kritickou, voda se dostávala do dalších sekcí a ponor lodě se zvětšoval. V 17 hodin začala rychlá evakuace a za několik minut zmizel Komsomolec pod hladinou. Uvnitř zůstal pouze kapitán a pět nejvěrnějších. Poslední prchající námořník ještě za sebou stačil zavřít poklop, aby jim tam nenatekla další voda. Těch šest mělo opustit potápějící se vrak v záchranné kapsli.

Většině z členů posádky se tedy podařilo bezpečně opustit loď. Nebezpečenství však skýtalo prostředí kolem, ledové moře, ze kterého není úniku. Ze dvou záchranných člunů s automatickým nafukovacím systémem zafungoval pouze jeden, druhý zmizel v hlubinách. Tři další menší čluny sice shodil na hladinu letoun Il-38, ale ty dopadly ve vzdálenosti asi půl kilometru od místa neštěstí, nikomu nepomhly.

Jediný člun s tabulkovou kapacitou dvaceti osob nemohl pro všechny stačit, a to ani při přetížení v krajní nouzi. Ti méně šťastní, co zůstali ve vodě, se snažili držet člunu rukama. Netrvalo dlouho a studená voda je začala přemáhat. Síla v rukou klesala, palubní lékař radil držet se zuby a tato rada částečně pomohla. Řada námořníků se však pomoci nedočkala, vzalo si je chladné moře.

Ale vraťme se zpět do ponorky. Jestliže předtím to tam šlo od desíti k pěti, tak teď už se to řítilo od pěti k nule. Kapitán se čtyřmi společníky nastoupil do záchranné kapsle. Šestý muž, Anatolij Ispenkov, snažící se do poslední chvíle zprovoznit jeden dieselgenerátor, zůstal v ponorce. Ale ani ti v záchranném modulu neměli zdaleka vyhráno. Kapsli se nedařilo od klesajícího plavidla odpoutat, až když cosi v ponorce v hloubce kolem šesti set metrů explodovalo, došlo k uvolnění a kapsle „vystřelila“ vzhůru k hladině.

Na hladině se okamžitě utrhl výstupní poklop. Dva nešťastníky působící síly vymrštily ven z kapsle a zbylí tři, včetně kapitána, zůstali uvnitř. Kapsle se začala okamžitě plnit vodou a klesla s nimi ke dnu. Ty dva vymrštěné se podařilo z vody vytáhnout, přežil však pouze jeden.

Po šesté hodině večerní dorazila na místo loď Alexej Chlobystov, jinak tzv. plovoucí základna sloužící k operativní podpoře ponorek a menších vojenských hladinových plavidel na moři. Na svou palubu vytáhla třicet trosečníků, ale během plavby do přístavu tři z nich zemřeli. Z devětašedesáti členů posádky Komsomolce si tragédie vyžádala celkem dvaačtyřicet obětí, čtyři zahynuli přímo při požáru a osmatřicet jich utonulo nebo zemřelo na následky podchlazení.

A navíc na dně Norského moře, v hloubce 1658 metrů, dodnes leží mimo jiné ponorka, která ve svých útrobách skrývá odstavený jaderný reaktor a dvě jaderné hlavice, které jsou součástí zbraňových systémů.

PODCAST: Čtyři muži ve člunu. Jak se hledá ponorka, o které nikdo neví

Posádka se podle mapy snaží najít cestu skrze nebezpečné mělčiny.

VIDEO Ve svátečním vydání Technet podcastu se vrátíme do Atlantiku, kde letos v září český tým neúnavně...

Atlantik opustili s mrazením v zádech. Možná objevili ztracenou ponorku

Podvodní záběry zatím neidentifikovaných trosek, který by ovšem mohly být...

VIDEO Exkluzivně Čtvrtým rokem pátrají muzejníci z Liberce a Bílého Potoka po osudech potopené ponorky U-206...

Pátrání po ponorce U-206 přináší nové informace o ztroskotaných letcích RAF

Ztroskotaní letci RAF nastupují na palubu ponorky U-206. (26. srpna 1941)

Vedle fyzického pátrání po vraku německé ponorky U-206 Reichenberg na vlnách Biskajského zálivu...

Čím ulovit ponorku? Z archivů vedla cesta do dílny, a pak už Atlantik

Dokončovací práce na magnetometru v motorářské dílně Jizerskohorského...

Na projektu U-206 je pozoruhodná jedna zásadní věc. Od samého začátku se počítalo s tím, že po...

Obří japonská ponorka měla dopravit sebevražedné bombardéry k USA

Schéma umístění hangáru pro tři letouny na trupu ponorky I-400

VIDEO Sebevražední piloti kamikaze měli startovat ze speciálně upravených ponorek. Japonsko takto chtělo...

Nejčtenější

Prahu srovnejte se zemí! Rudá armáda u Drážďan, Němci v centru Prahy

Konec války přinesl řadu paradoxních situací. Zatímco německá armáda oficiálně kapitulovala, řada jednotek se s tím nehodlala smířit, nebo se k nim tato zpráva nedostala. A například Praha měla být...

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

Ruce pryč. Osm věcí, které byste nikdy na pracovním počítači neměli dělat

Premium

Trávíte-li na pracovním počítači osm i více hodin denně, je těžké odolat pokušení a nevyužít ho i k osobním potřebám. Brouzdat na internetu, vyřizovat soukromé e-maily, nakupovat, procházet sociální...

Pentagon plánuje ekranoplán pro Pacifik. Jestli vznikne, se teprve uvidí

Projekt netradičního dopravního prostředku má na starosti proslulá agentura DARPA. Oproti starším strojům vesměs sovětské provenience by mělo jít o hybrid zvládající i let ve větších výškách jako...

Zapomenutá bestie a Liberec, který se připravoval na boj v ulicích

Konec druhé světové války znamenal pro oblast Sudet a zejména pro Liberecko období zásadních dějinných zvratů. Rudá armáda se hrnula ze severovýchodu a i do metropole říšské župy Sudety Reichenbergu...

Ženy a děti na ponorce, zoufalý boj i ztráty. Konec války na moři byl divoký

Události konce druhé světové války na pevnině jsou širší české veřejnosti poměrně dobře známé. O námořních bojích se toho naopak ví poněkud méně. Stručně se dá říct, že na jednotlivá, geograficky...

17. května 2025

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

16. května 2025  13:45,  aktualizováno  15:35

Na novinku Sony se čekalo tři roky, teď rozdělí posluchače na dva tábory

Ještě před uvedením na trh a pod přísnou dohodou o mlčenlivosti se nám do rukou dostala nová špičková sluchátka Sony WH-1000XM6. Od uvedení páté generace v roce 2022 uplynulo hodně času, dlouho...

16. května 2025

Ruce pryč. Osm věcí, které byste nikdy na pracovním počítači neměli dělat

Premium

Trávíte-li na pracovním počítači osm i více hodin denně, je těžké odolat pokušení a nevyužít ho i k osobním potřebám. Brouzdat na internetu, vyřizovat soukromé e-maily, nakupovat, procházet sociální...

15. května 2025

Velký obraz, popcorn, grilování. Skvělé mini kino postavíte za pár minut

Podívat se s přáteli pod širým nebem na film, chroupat u toho čerstvě vypukaný popcorn, popíjet právě překapanou kávu, ugrilovat klobásky… Výběr kafe a klobásek necháme na vás, ale zjednodušíme tu...

15. května 2025

Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Osobnost vědce Františka Běhounka u širší veřejnosti spojena s tragédií vzducholodi Italia 25. května 1928 a jeho knihou Trosečníci polárního moře. V našem seriálu Poklady z depozitáře se však...

14. května 2025

KVÍZ: K čemu byla Enigma? Vyzkoušejte si, jak znáte vynálezy 2. světové války

Znáte technologické průlomy, které změnily podobu druhé světové války? Otestujte své znalosti o vynálezech, které ovlivnily nejen výsledek války, ale i svět po ní. Soutěžit o vouchery můžete do 21....

vydáno 14. května 2025

Televizní vysílání přes anténu poběží dál. Neskončí ani v roce 2030

Před necelými pěti lety jsme přešli na druhou generaci pozemního televizního digitálního vysílání. Tento digitální formát nám ještě nějakou dobu vydrží, stejně jako samotné šíření televizního signálu...

13. května 2025  18:02

Google mění ikonické G. Oficiálně ho možná uvede příští týden

Společnost Google po mnoha letech mění své hlavní logo, které její produkty provází zhruba dekádu. Změnu možná nepoznáte, ale má ukázat, jak se firma mění v souvislosti s umělou inteligencí.

13. května 2025  12:49

Lidé místo Googlu používají AI. A firmy jim tam chtějí nabízet své výrobky

S nástupem generativní umělé inteligence ji stále víc lidí využívá namísto Googlu či jiného vyhledávače. A týká se to i různých rad pro nákup produktů nebo služeb. Řada firem proto způsoby, jak...

13. května 2025

Disneyland přinesl jednu technickou novinku, která vás v něm možná překvapí

Disneyland Monorail se stal první pravidelně provozovanou jednokolejnicovou dráhou systému ALWEG. Provoz byl zahájen v roce 1959 na okružní trase spojující daný areál zábavního parku se stejnojmenným...

13. května 2025

Zachrání při blackoutu, zpříjemní kempování. Otestovali jsme funkci V2L

Některé elektromobily se mohou proměnit v obří powerbanky na kolech, kterými lze napájet běžné elektrické spotřebiče. Ve spolupráci se specialistou z ČVUT jsme změřili, jak kvalitní výstup elektřiny...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.