Izraelské letectvo je zpravidla klasifikováno jako nejefektivnější vzdušná síla našeho světa. Například poměr vlastních ztrát k dosaženým sestřelům nepřátelských letadel při vzdušných soubojích za celou jeho dosavadní historii činí 1 ku 27,5. Podívejme se, jakými letadly izraelské letectvo disponuje v současné době.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Uvedené počty letadel jsou převzaty z publikace Flight International – World Air Forces 2023, které je ze série vydávané s roční periodicitou, vždy počátkem daného roku. Aktuální stavy potom nemusí přesně odpovídat uvedeným počtům. Pokud pomineme, že se v publikovaných datech může vyskytnout malá nepřesnost už při jejich „sběru“, tak především během roku mohou stávající letadla ubývat (například plánovaně při vyřazování a neplánovaně při nehodách) a na druhou stranu dodávkami objednaných přibývat letadla nová.
Major Ofer / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Izrael se samozřejmě nemůže s některými velkými státy, jako jsou USA, Rusko, Čína nebo Indie, vůbec srovnávat v počtu vojenských letadel. Má jich i méně – byť zde jsou ty diference o poznání menší – než třeba Egypt, Jižní Korea, Pákistán, Japonsko nebo Saúdská Arábie. V první desítce států z pohledu kvantity vojenských letadel tedy Izrael nenajdeme. Ale izraelské letectvo vyniká kvalitou, a to jak kvalitou technického vybavení, tak ještě více kvalitou výcviku personálu.
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Většina letounů a vrtulníků izraelského letectva je původem ze Spojených států. Jsou to především bojové letouny F-35, F-16, F-15 (viz foto), transportní letouny C-130 nebo vrtulníky AH-64. UH-60, CH-53.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Izraelské letectvo podle World Air Forces 2023 disponuje (resp. počátkem roku disponovalo) celkem 604 pilotovanými letadly, z toho je 460 letounů a 144 vrtulníků.
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Ze 460 letounů je 273 bojových (F-35I, F-16I, F-16C, F-15I, F-15C a F-15A) a 67 bojových-cvičných (F-16D, F-15D a F-15B). Uvedené cvičné typy jako modifikace čistě bojových (například dvoumístná F-15D vychází z jednomístné F-15C apod.) jsou v boji prakticky plnohodnotné.
Major Ofer / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Nejsofistikovanějším strojem izraelského letectva je víceúčelový bojový letoun páté generace F-35I Adir. Z objednaných 50 kusů, které zahrnovaly i jeden kus experimentální (není určen ke klasické operační službě a boji), jich do roku 2023 dodáno minimálně 33.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Jak již typové označení prozrazuje, F-35I Adir patří do typové řady letounů F-35 Lightning II. Přesněji je F-35I modifikací typu F-35A, ale výrobcem upravenou pro osazení některými izraelskými elektronickými systémy. Zkrátka „I“ za typovým číslem některých amerických letadel značí verzi určenou pro Izrael.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
F-35I Adir
Amit Agronov / Israeli Air Force, CC BY-SA 3.0
Experimentální exemplář F-35I používá Středisko leteckého výzkumu izraelského letectva. V případě potřeby lze experimentální F-35I upravit do plně operační konfigurace bojového stroje.
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Víceúčelových bojových letounů F-16I Sufa a F-16C má izraelské letectvo celkem 175 kusů. Na fotografii vidíme F-16I Sufa.
Celia Garion / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Dvoumístný bojový letoun F-16I Sufa (Bouře) je verzí určenou pro Izrael, opět s některými izraelskými systémy. F-16I vychází z bojové-cvičné verze F-16D, konkrétně Block 52+, a proto na ní také můžeme vidět tzv. konformní palivové nádrže (CFT, Conformal Fuel Tank). Na fotografii jsou tyto nádrže nápadné, resp. ta na pravém boku, přimknutá k trupu nad křídlem. CFT je druhem přídavné nádrže, ale na rozdíl od té klasické nesené na závěsníku pod křídlem či trupem nelze za letu odhodit.
Mike Yudin / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Ještě jednou snímek F-16I Sufa. Zde vidíme stroj bez konformních palivových nádrží.
Gui Ashash / Israeli Air Force, CC BY 4.0
A zde je již klasická šestnáctka, jednomístná F-16C.
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Snímek stíhačky F-16C z vojenského cvičení, kdy „hrála“ za stranu „rudých“.
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Dvoumístný bojový-cvičný letoun F-16D, v současnosti jich má Izrael ve službě 49.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Patnáctek má dnes izraelské letectvo už jen 66 kusů. Zahrnuje to verze F-15I, F-15C i nejstarší F-15A. Nejzajímavější je opět „izraelská“ dvoumístná verze F-15I Ra’am, která je ekvivalentem „bombardovací“ verze F-15E Strike Eagle primárně vyvinuté pro dálkové mise proti pozemním cílům v hloubce nepřátelského území, na které by se mohla vydávat bez stíhacího doprovodu.
Cpl. Eden Briand / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Jednomístná klasická stíhačka F-15C. U izraelského letectva ještě dosluhuje i starší verze F-15A.
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Dvoumístný bojový-cvičný letoun F-15D, kterého mají Izraelci i se starší verzí F-15B ještě celkem 18 kusů. Všimli jsme si, že stejně jako letoun na předchozím snímku má na hřbetě vysunutý aerodynamický brzdící štít, takže je zvěčněn při přistávacím manévru.
Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Zajímavou kapitolou jsou izraelská jména letadel lišící se od originálních ze země původu, která bývají zpravidla používána i zahraničními uživateli. Ne tak Izraelem, u předchozích fotek již zazněla jména u verzí letadel vyráběných přímo podle izraelských požadavků F-35I Adir, F-16I Sufa a F-15I Ra’am. Podívejme se na některá další hebrejská jména letadel.
Místo Fighting Falcon se F-16C/D jmenují Barak (Blesk).
Místo Eagle se F-15A/B a F-15C/D jmenují Baz (Sokol).
U letounů C-130 se místo jména Hercules používá jméno Karnaf (Nosorožec) a Super Hercules by měl být Shimshon (Samson).
Místo Apache se AH-64A jmenuje Peten (Hroznýš) a místo Longbow Apache se AH-64D jmenuje Saraf (Had) a takto bychom museli pokračovat prakticky celým portfoliem.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Ze 144 vrtulníků izraelského letectva jsou nejpočetnějšími tyto: bitevní AH-64 se 48 exempláři, ve stejném počtu to jsou „černí jestřábi“ – víceúčelový vrtulník UH-60 (viz foto) a na třetím místě následuje těžký transportní/výsadkový CH-53 v počtu 22 kusů (dalších 18 je objednaných). Déle to je 18 vrtulníků OH-58, které jsou zařazeny jako cvičné. Počty doplňují po čtyřech exemplářích stroje Bell 206 a Eurocopter AS565.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Bitevní vrtulník AH-64D v izraelských službách, vedle něho by měla dosluhovat ještě starší verze AH-64A (tyto stroje jsou zahrnuty v již uvedeném celkovém počtu).
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Bitevní vrtulníky řady AH-64 se uplatňují na výbornou.
Nehemia Gershuni-Aylho www.ngphoto.biz, CC BY-SA 3.0
Víceúčelový vrtulník UH-60A s modrou Davidovou hvězdou na trupu
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Víceúčelový vrtulník UH-60A
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Vrtulníky UH-60 se používají i pro evakuaci raněných.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Formace těžkých transportních vrtulníků CH-53
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Těžký transportní vrtulník CH-53 disponuje „sosákem“ pro přijímání paliva za letu.
Nevo Levin / IDF Spokesperson's Unit / CC BY-SA 3.0
Bitevní vrtulník AH-64D a těžký transportní vrtulník CH-53 izraelského letectva
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Eurocopter AS565 v izraelských barvách přistál na americkém plavidlu nedaleko izraelského pobřeží.
public domain
Bell 206
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Transportních letounů má izraelské letectvo celkem 13 (plus dva objednané), a to dvě tři verze známého typu C-130. Do kategorie dopravní můžeme připočítat i dva kusy menších dvoumotorových strojů King Air 200, určených primárně k dopravě osob.
Ronnie Macdonald, CC BY 2.0
Super Hercules, konkrétně C-130J, se u izraelského letectva nachází v sedmi exemplářích a další dva kusy už jsou objednané.
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
V celkem šesti exemplářích ještě dosluhují staré Herculesy verzí C-130H a C-130E.
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Vzhledem k početní síle není izraelské letectvo rozhodně chudé na létající tankery. Má jich celkem 11, a to 7 kusů Boeing 707 (viz foto) a 4 kusy „herkulesáckýho“ KC-130H. A objednány jsou čtyři kusy KC-46A (na platformě Boeingu 767).
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Transportní C-130E doplňuje palivo z létajícího tankeru Boeing 707.
Izraelci před mnoha lety nakoupili olétané dopravní Boeingy 707 v zahraničí a domácí firma je přestavěla na létající tankery. A to vratně, kdy v případě potřeby lze takový stroj opět konvertovat na nějaký čas na dopravní/transportní, aby se po splnění úkolů opět vrátil do podoby létajícího tankeru.
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
3x F-15I a létající tanker Boeing 707
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
3x F-16I a létající tanker Boeing 707
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Do kategorie letounů pro speciální mise patří dva stroje Gulfstream G550 modifikace AEW (letoun včasné výstrahy), tři stroje Gulfstream V modifikace SIGINT (signálové zpravodajství) a 18 strojů King Air 200 modifikace Recce (průzkumné).
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Gulfstream G550 v modifikaci AEW (Airborne Early Warning / letoun včasné výstrahy)
Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Průzkumný letoun King Air 200 (Recce) izraelského letectva
Capt. Sapir / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Veřejností (minimálně tedy nepilotující veřejností) trochu přehlíženou, ale velice důležitou kategorií jsou letadla cvičná. Pokud nepočítáme již uvedené bojové-cvičné stroje, tak těch „neškodných“ cvičných letounů pro vojáky má Izrael celkem 68, z čehož je 30 proudových Alenia Aermacchi M-346 Master (viz foto), 20 turbovrtulových T-6 Texan II a k tomu ještě 18 lehčích turbovrtulových Grob G 120.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
T-6 Texan II (v Izraeli dostal Texan II jméno Efroni)
Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Na strojích T-6 Texan II létá v současnosti i akrobatická skupina izraelského letectva.
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
A na závěr galerie ještě jeden F-35 Adir
IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0