- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Normálně si čtu články na Technetu celé a často i s komentáři, které bývají také dost přínosné, ale to vedro mě ubíjí. už mám příliš velkou prokrastinaci, že nezvládám ani prokrastinovat pořádně ale četlo se to hezky. Tak jen tak dál a snad se příště dostavím v lepší kondici
V článku čtu:
Toxická paliva jsou problém. Kromě lodí Sojuz se dodnes spalují v motorech čínských raket CZ-2F a v minulosti je používaly rakety Titan II
Tak to slyším poprvé, že Sojuz používá toxické palivo. Nepletete si to s Protonem?
Koroljov prý nechtěl o toxickém palivu pro Sojuzy slyšet, když měl vynášet lidi.
Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Sojuz_%28nosn%C3%A1_raketa%29
Všechny stupně používaji RP-1/LOX, neboli letecký petrolej a kapalný kyslík.
Technet jako obvykle za odbornost, zajímavost a nestrannost. Kde jinde se na IDNES dočtete, že se Rusům či Sovětům občas něco povede, Američanům se občas něco nepovede a že i Rusové/Sověti myslí na bezpečnost lidí a občas se jim dokonce povede někoho zachránit živého?
A samozřejmě vše platí i vice versa, aby mě někdo nezačal obviňovat z neobjektivity.
Škoda, že na své astronauty nemysleli Američané v raketoplánech. Mohlo to zachránit nemálo životů a nemuseli je dnes do vesmíru dopravovat Rusové.
To by byla tragédie především pro podfinancovaný ruský vesmírný program, který má z plateb za vynášení 25 procent příjmů
Ze záchranného systému Starlineru který Boeing ani nehodlá z finančních důvodů testovat za letu vytekl hydrazin. To jistě naplní astronauty důvěrou. Představte si automobilku která odmítne crashtest protože by se jim to auto zničilo.
Klasickym raketam (zejmena vynasejicim lidskou posadku) je konec...diky proziravym investicim v Anglii odejdou na srotiste jako parni pohon...vynalezeny tamtez. Viz blizsi informace na you tube (Skylon, Sabre engine) a "horizontal launch" HOTOL/SKYLONE
Teprve bude konec až tahle technologie bude uvedena do praxe a navíc to není tak úplně pravda, například při startu z těles bez atmosféry či v atmosféře bez kyslíku to není moc dobře použitelné.
Nejlepší je prevence - posádku na raketě vůbec nemít.
Ono v době, kdy nám některé firmy lakují budoucnost lidstva na Marsu to asi není moc zřejmé, ale dlouhodobě je takový trend - dnes děláme ve vesmíru mnohem víc než před lety a víc lidí na to není potřeba. Jasně, je tu stále ISS, kde ale i tam velkou část operací provádí pozemní týmy na dálku.
Tohle je takový dlouholetý spor, který se vede napříkald i uvnitř NASA.
Na jednu stranu posílat roboty, družice a drony je levné a bezpečné, ale na druhou stranu posílat lidskou posádku dokáže mnohem víc zaujmout veřejnost a získat pro vesmírné lety víc peněz. Plus je to ten argument, že potřebujeme lidi dostat i na jiné planety kvůli větší šanci zachování lidstva v případě nějaké obř katastrofy.
Takový trochu zmatený úvod článku. Míchají se dohromady nosné rakety s pohonem kosmické lodi. Soyuz coby nosná raketa používá ve všech stupních palivo kerosin a tekutý kyslík. Umdh se používá v servisním modulu samotné lodi. Proton používá toxické palivo ale nikdy na něm neletěla loď s posádkou. I když několikrát odstartoval s prázdnou lodi TKS. Je třeba důsledně rozlišovat co je kosmická loď a co je nosná raketa.