Falcon 9 v 1.1 na startovací rampě na mysu Canaveral 24. listopadu 2013

Falcon 9 v 1.1 na startovací rampě na mysu Canaveral 24. listopadu 2013 | foto: SpaceX

Maturita za tři miliardy. Výrobce raket se chystá na zásadní zkoušku

  • 8
Firma SpaceX chce prorazit do klubu tradičních raketových dopravců. Poprvé by měla podniknout tu nejnáročnější misi ve vesmírném "špeditérství", tedy dopravit satelit téměř stokrát dále, než obíhá Mezinárodní vesmírná stanice (ISS).

Nejznámějšího z nováčků v komerčním dobývání vesmíru, společnost SpaceX, čeká ve čtvrtek odložená "zkouška dospělosti". Firma se pokusí proniknout na lukrativní trh telekomunikačních satelitů.

Ve čtvrtek 28. listopadu chce se strojem Falcon 9 vůbec dostat náklad 36 tisíc kilometrů nad Zem, na geostacionární dráhu (tzv. GEO). Pro porovnání, stanice ISS, na kterou rakety Falcon už náklad dopravovaly, se pohybuje ve výškách kolem 400 kilometrů nad povrchem. Rozdíl je to opravdu veliký a lety na geostacionární dráhu jsou nejsložitější problematikou v komerční vesmírné přepravě.

Klopýtnutí první

Dravá americká firma SpaceX už má v tomto ohledu za sebou první malé selhání. Raketa Falcon 9 se o dopravu nákladu na GEO dráhu pokusila už 25. listopadu. Na start měla zhruba hodinu, pak už by satelit na palubě nedokázal s danou zásobou paliva dosáhnout svého cíle. Odpočítávání však bylo nejprve odloženo, pak dvakrát přerušeno a nakonec byl start zrušen.

Příčina přerušení byla pokaždé jiná. V prvním případě se objevil drobný problém při přepínání z externích zdrojů energie na systémy samotné rakety. Automatika byla zřejmě špatně nastavena a stačilo jen změnit jeho parametry. V druhém případě, který nakonec vedl k ukončení startu, byly potíže s tlakem v okruhu s kapalným kyslíkem v prvním stupni rakety. S ním měl Falcon problémy už během zkušebního zážehu 21. listopadu, kdy z rakety unikal doslova ve velkém.

SpaceX situaci nyní řeší a ke startu by mohlo dojít na Den díkuvzdání, tedy ve čtvrtek 28. listopadu po půl dvanácté v noci středoevropského času. Startovní okno se nabízí i v úterý i ve středu, ale nad Floridou bude před významným americkým svátkem rušný letecký provoz, a tak firma v těchto dnech nedostala povolení federálních úřadů ke startu.

Nezamrzne?

Až k němu dojde, půjde o hodně (i když určitě ne o rovnou o existenci SpaceX). Zaprvé telekomunikační trh je velmi výnosný, ceny za start se pohybují někde mezi 50 až 100 miliony dolarů, hlavně podle hmotnosti. Navíc se poměrně rychle rozvíjí a výrobci nosičů nemají o zakázky nouzi.

Také jde o teprve druhý let vylepšené rakety Falcon 9, takzvané verze 1.1 (o prvním jsme psali podrobněji zde), která by mohla snížit cenu letů do vesmíru. Cílem je vytvořit stroj, který by dokázal přistát zpět na Zemi. Koncept návratového prvního stupně už firma SpaceX zkouší delší dobu, ale při tomto startu využit v plné míře nebude, byť některé dílčí prvky se ověřovat budou.

Během prvního letu se také mimo jiné zkoušel systém vypnutí a opětovného zažehnutí raketového motoru druhého stupně na oběžné dráze. Bez této malé přestávky nelze náklad na tak vysokou oběžnou dráhu dopravit. Při plánovaném letu s družicí SES-8 se opětovný zážeh motoru nezdařil, protože zamrzlo palivo (což jsme při psaní našeho článku o startu nevěděli). SpaceX problém vyřešilo přidáním další izolační vrstvy a udělalo i další drobné úpravy.

Nyní musí konstruktéři doufat, že to bude stačit, protože zážeh druhého stupně je zcela klíčový. Boj proti gravitaci Země je tak těžký, že raketa nemíří jednoduše přímo vzhůru, ale náklad se nejprve (zhruba půl hodiny po startu) dopraví na dráhu připomínající velmi protáhlou elipsu kolem naší planety. Nejblíže povrchu naší planety bude zhruba 300 kilometrů, nejdále 85 tisíc kilometrů. Z ní družice už s pomocí svého raketového motoru přejde na konečnou dráhu.

Ale tento proces začne až hodiny po startu, kdy se družice dostane na výšku své konečné dráhy. A to už není práce pro motory Falconu a v této fázi už se problémy nepředpokládají, i když samozřejmě u takto delikátní operace mohou nastat vždy.

Připíchnutá k obloze

Příprava družice SES-8 na start

Družice bude pak obíhat Zemi téměř přesně 24 hodin, takže při pohledu ze Země bude "viset" na jednom místě, v tomto případě nad rychle rostoucím jihoasijským telekomunikačním trhem. V jiné výšce tento trik není možný, a proto je náročná doprava na geostacionární dráhu tak žádaná.

Samotný satelit SES-8 má hmotnost kolem 3 200 kilogramů, měl by mít životnost kolem 15 let a jeho cena se odhaduje na zhruba 100 milionů dolarů kolem dvou miliard korun). Protože SpaceX je v oboru dopravy na vysoké oběžné dráhy nováčkem, společnost SES dostala na první start výraznou slevu.

Zaplatila prý "výrazně méně" než 60 milionů dolarů (1,2 miliardy korun), což je odhadem zhruba čtvrtinová sleva oproti jiným přepravcům. Ale je to jen odhad, přesné ceny bývají v kosmické přepravě velmi dobře střežené tajemství.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit