- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
A já si stále myslím, že nejlepším konceptem byly Space Shuttle.
To je už dávno vyvráceno. Nejhezčím asi ano, ale nikoliv nejlevnějším, což SpaceX také dokazuje. A pravděpodobně jste zapomněl, že raketoplány se nedostávaly nahoru pomocí svých motorů. Tady je článek o nosičích a vy mluvíte o vynášeném vozidle.
SpaceX mam desne moc rad a moc jim fandim, jedna vec me ale mrzi. Diky tomu jak SpaceX slape a jak jim to jde a predevsim diky tomu, ze NG nedosahl na posledni armadni zakazku to nejspis vypada, ze diky tomu skonci projekt OmegA na kterej jsem se osobne moc tesil pac svym zpusobem prelomovej...skoda, nezbejva nez doufat, ze to jsou jen famy a OmegA skutecne jednou poleti
Pokud je tabulka nákladů úplná vč. například započítaného vývoje, tak jsou ceny hodně zajímavé. 10 raket v nákladu 210 mil. USD = 4,6mld Kč. Na nízkou oběžnou dráhu (ISS) vynese maximálně 15.600Kg s přistáním 1. stupně, to je 30.000 Kč/kilogram.
Vypustit třeba cubesat za cenu staré Oktávky od AAA musí být pro konstruktéry a vědce prostě lákavé.
Tabulka neobsahuje náklady na vývoj, zahrnuje jen výrobu a následný provoz dané rakety. (Popisek chybně uvádí, že výroba není zahrnuta, to opravíme.)
Když chtěla NASA po kongresu zafinancovat vývoj raketoplánů, hlavním argumentem bylo, že poté díky opakovanému použití dosáhne mnohem nižší ceny vynesení nákladu, než tehdejší Saturn 5 v projektu Apollo. Realitou byl přesný opak, po celou dobu provozu Space Shuttle byla cena vynesení tuny materiálu výrazně výš, než u konvenčních raket. Jedním z hlavních důvodů bylo to, že se po návratu reketoplánu muselo vyměnit mnohem více dílů, než se původně předpokládalo. (některé zlé jazyky tvrdily, že obnovit raketoplán pro další let vyjde prakticky na stejné peníze, jako postavit nový)
Věřím, že se Muskovi povede být efektivnější, ale byl bych velmi opatrný s tvrzením, že opakovaně použitá raketa automaticky znamená nižší cenu.
I kdyz byl STS drahej na provoz tak svuj smysl a ucel splnil na jednicku, bez nej by lidstvo v kosmu nikdy nebylo tam kde je ted, nikdy by nevzniklo monstrum jako je ISS. Dle me tak trochu predbehl dobu, ale diky za to
Co se dobývání vesmíru týče, říkám jen houšť a větší kapky. Ale tady se začínám bát toho, že vyneseme tolik družic, že na orbitě nebude k hnutí. A až nastane pár srážek, můžeme si klidně na sto či dvěstě let (nevím, jak rychle padá družice z nízké oběžné dráhy, ale co jsem narychlo googloval, jsou to minimálně dlouhé desítky let) hodně znepříjemnit výpravy do vesmíru.
Nizka obezna draha je dost sirokej pojem a saha az do 2000km. Napriklad Starlink mel puvodne litat nekde na 1200km, ale tam se odhadovala pripadna deorbitace na az nekolik stoleti. Takze se draha snizila a pasivni deorbitace nefunkcniho satelitu na orbite 550km uz je jen 5 let...
Ale stejne, vesmir, i ten nam nejblizsi, je porad tak obrovskej ze k jeho zaplneni tak, ze tam nebude k hnuti jeste par desitek let rozhodne nehrozi a pak? To nikdo nevi...treba se tu budeme mlatit klackama nebo osidlovat slunecni soustavu
Super clanek, uz jsem sice cetl, ale
Každopádně už stačil SpaceX za poměrně krátkou dobu z trhu komerčních nosičů prakticky vymazat rusáka i s jeho Sojuzy a Progressy. Ti měli ještě před pár lety nadpoloviční většinu a dnes? Nějakých 8 procent, které už ani možná neplatí...
SpaceX zatím s posádkou letěl jednou na zkoušku, kdežto pravidelné lety stále zajištuje Sojuz ze 100%
Zatímco SpaceX měl za loňský rok 12 startů, včetně pokusných bez vynesení nákladu, ruské rakety jich měly 25
To, co dělá Musk je záslužné, a fandím mu, ale opravdu není třeba jeho úspěchy ještě zveličovat.
Muskovy twíty jsou jako vždy moc hezké, ale skutečné ceny za zakázky SpaceX nezveřejňuje a částky které známe z veřejných institucí jako NASA či armáda hovoří o úplně jiných číslech.
Neplest mezní naklady s prodejni cenou