Diskuse k článku

„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84i86r75k30a 46S65v80e16j71k54o76v59s96k29ý 2509376561863

Trošku oslí můstek, ale připomnělo mi to jinou nehodu.

Před několika lety projížděl nákladní vlak z Mostu do Teplic. U Želenic je dlouhá zatáčka. Jsou tu předzvěsti před dalším nádražím. Pro fíru platilo to vpravo. Uviděl zelenou, tak jel dál. Nedocvaklo mu, že místo třech světel vidí jenom dvě, to jeho bylo schované za kopcem, takže viděl to prostřední. Wapky se válely až v blízké zahrádkářské kolonii ...

0/0
15.7.2017 11:16

P12e55t45r 74B70r44e35j83c34h88a 6122189480

Nevím, nač jsou piloti zvyklí, ale mě se 30 m svisle a 8 m vodorovně nezdá nějak moc a rutinní záležitost.

0/0
15.7.2017 0:30

P17e54t72r 83T33y70č42k54a 6515402969762

To vypada, že od havárie je dělila tak 1s.

0/0
16.7.2017 7:42

M50i53k66u56l81á52š 31K29a77l87i95n76a 1382503105

Je to zajímavý článek :-)

0/0
14.7.2017 21:29
Foto

J59i12ř40í 96D81v82o51ř67á21k 5885749760528

Neznám systém provozu na letištích pro dopravní letadla.Ale u " amatérského " provozu bývalo (a asi je stále ) na začátku přistávací dráhy tzv. " T "éčko.

To určovalo počátek dráhy plus směr přistávání.

Samozřejmě přistávání IFR je něco jiného, ale pokud není mlha, silný déšť,... , je jenom tma ?

0/0
14.7.2017 19:02

M33a26r68e10k 92Š43i72m66o83n 2394677418298

Někdo to tu vysvětloval a pochopil jsem zhruba to, že na tohle letiště se v noci přibližuje v oblouku, aby se nehlučelo do blízkého města, takže ten klasický systém Tčkama a barevnýma světlama nelze použít a požívá se nějaká složitější metoda s přístrojema.

0/0
16.7.2017 1:39

J65o27s87e76f 83S86t55r42á91s54k91ý 5382653794678

Výborný článek. Pár dalších poznámek:

1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.

2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.

3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)

4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.

5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.

6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").

Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:

a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?

b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)

+5/0
14.7.2017 13:53

J69o24s87e70f 62S55t51r34á64s79k17ý 5382563664858

Dodávám, že informaci o zavřené dráze 28L piloti sice dostali, ale zřejmě několik hodin před přistáním. (Takže na to zapomněli...)

0/0
14.7.2017 13:56

R55o66b24e50r31t 12H92e11l96e91m65b76a83i 9764553114159

V nedelu letim z Viedne do Antalyie.

Dufam, ze tam maju prehladne pristavacie drahy a pilot bude viediet slusne po anglicky :-(

0/0
14.7.2017 13:51

M16i86k26u68l52á53š 58K12a70l45i51n29a 1172483135

;-D Snad jo ;-D

Ale bacha jestli jedete vlakem, doporučuji další článek o neexistujícím vlaku co jel dřív

0/0
14.7.2017 21:22

M44i87c16h92a20l 22C53h29a91l85u76p61a 6588580689873

tam bych se bal jinych veci nez pristani :-)

+1/0
15.7.2017 10:12

J95i40ř81í 55K60o78c57u39r96e70k 6965724105328

A ta uzavřená dráha 28L byla zhasnutá? Pak by "viděl" 28L v místě 28R a dráhu 28R by "viděl" v místě taxiway.

0/0
14.7.2017 12:28

R65o55m72a57n 37K79r42a67t93o22c95h74v71í49l 6596667806504

Popis situace s čínským A340 - ve videu vůbec A340 není, je tam nějakej dvoumotorák a B747.

0/0
14.7.2017 10:22

P22e86t82r 40F21e17i31g87l 5368363440792

Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...R^

+6/0
14.7.2017 10:16

M24i82c31h29a85l 54S95e13d84m20í59k 3269975246601

Vypadá to, že ani v letadle ani na věži neměli informaci o boční odchylce od přistávací trajektorie. Zřejmě byl vypnutý přistávací systém ILS (na zemi či v letadle). Signál z radaru letiště nejspíš odchylku od požadované dráhy nevyhodnocuje, jinak by to dispečer musel vědět ještě před uvedenou komunikací s pilotem.

Vzhledem k tomu, jak jsou přísné požadavky na spolehlivost letadla a jeho součástí, zdá se být organizace pohybu letadel o mnoho pater níž.

0/0
14.7.2017 10:11

P47e81t82r 67C57e20r39v90e59n20y 1773710415

na pilotnich diskuznich forech se to objevilo drive nez 11. Dle data asi smirujete pprune ale to prestalo byt pilotni diskuzni forum po obou letech MH, kdy jste vy novinari nepochopili o cem se pise a zacli vydavat nesmyslny clanky. Od ty doby tam nikdo soudny az na par nadsencu do rumors nic nepise a vsichni jsme jinde. Imho udelate lepe kdyz si zavolate do libovolneho aeroklubu kde najdete jednak nadsence do litani (proto jsou v aeroklubu) a pracujici v letecky doprave. Naprosta vetsina si s vama rada na tema letani popovida a bude to myslim lepsi vysledek nez tyto "myslime si ze to tak v letani funguje protoze jsme to cetli nekde na internetu" (podle pouzity terminologie pravdepodobne od nekoho kdo leta tak leda v pocitacovy hre)

0/0
14.7.2017 10:06

J46o30s57e53f 40R66i77c25h59t88e28r 9406805357543

Dovolím si pár upřesnění a spekulací, v mírném rozporu z článkem. Zásadní info jsou tyto

- přistání za tmy

- VISUAL approach (zřetelně slyšet na záznamu)

- dráha 28L uzavřena (nesvítí)

- TWY C napravo od 28R

V SFO nejsou "nezykle široké" RWYs. Jsou 60m, jako na mnoha jiných letištích, i když většina letišť má 45m. Co je nezvyklé, je MENŠÍ ROZESTUP mezi RWYs než je standardní, a stím spojený určitý specifika paralelního provozu. Dokážu si představit že ve tmě svítící RWY 28R a vedlejší TWY C vypadají "zhruba stejně daleko" a jako paralelní RWYs, zvlášť pokud tam někdo lítá rutinně dlouhý leta a po celodenní šichtě mu to necvaklo...

Další specifikum vizuálního přiblížení na 28R (tzv. quiet bridge airport) je, že pilot nalítává v mírně odlišným kurzu, laicky jakoby "šikmo z prava". Přiletí ze severu, točí doprava, ale ne do osy dráhy (kurz 281), ale šikmo kurz 275. To znamená že v tu chvíli je vlastně napravo i od TWY C. V tu chvíli mu asi muselo bliknout: viděl "2 čáry" a automaticky se vizálně rovnal na tu pravou, jako vžycky. Akorát mu nedošlo že 28L nesvítí a ta "čára vpravo" tudíž je TWY.

Hodně zjednodušeno a přeloženo do srozumitelštiny (snad). Je zřejmý že poněkud selhaly všechny možný kontrolní mechanismy, celou situaci zachránil až pilot na zemi, kterej si všiml že je srovnanej přímo proti němu.

+10/0
14.7.2017 9:52

J18o11s71e80f 94R19i16c36h87t53e61r 9226665717903

*quiet bridge approach, ne airport :-) (pokud to byl on)

0/0
14.7.2017 9:55

J37o36s44e27f 40S52t73r39á67s53k83ý 5932693664328

V článku je myslím napsáno, že TWY je nezvykle široká (nikoly RWY).

Našel jsem tuhle mapku: https://www.flysfo.com/community/noise-abatement/fly-quiet

Chápu to správně, že kvůli omezení hluku se nenalétá na dráhy 28 rovně (ILS straight approach considered marginal), nýbrž malým obloukem "vpravo" (considered good)? Tím se i TWY-C dostane vlevo od letadla a není těžké se na ni narovnat místo na RWY (pokud tedy pilot z nějakého důvodu neumí rozlišit světla na TWY a RWY). Nikdy nikoho nenapadlo, že je to nebezpečné? Btw. hlásí ATC pilotovi při přiblížení skutečnost, že 28L je zavřená (a tudíž zhasnutá)?

0/0
14.7.2017 11:49

J78o39s79e58f 64R14i11c76h10t60e51r 9206515267513

S tou šířkou TWY máte pravdu, špatně jsem to z článku pochopil.

To že se nenalétává "rovně" ale mírně zprava není kvůli hluku - v tuhle chvíli je už letadlo nad vodou. Někde jsem četl že to je právě kvůli tomu menšímu rozestupu RWYs. 28L se naliltává "odspodu" a 28R "odvrchu" a ten úhel je ta jako taková trochu rezerva. On to občas někdo přeletí a je jižněji než by měl.

0/0
14.7.2017 12:53

I22v25o 13J92a26n36á13č54e90k 8363773571972

Hezký článek já bych jen místo pilota psal o pilotech, protože tam jsou dva a mají se navzájem kontrolovat. No a další věc, asi bych nepsal TOGA, ale jen GA když tak, protože zde popisujete manévr a nikoliv nastavení plynových pák do pozice TOGA.

+2/0
14.7.2017 9:47

J50a36n 64P32a42v27e86l38k43a 3377911424711

Zajímavý článek. Jen detail: zemi nepokrýval permafrost (trvale zmrzlá půda), ten je asi 2m pod zemí.

+1/0
14.7.2017 9:44

J31i43ř49í 40K91o31k28o26š36k41a 5807549620390

Nevím jak to chodí v reálu, ale proč u 28L není třeba nějaká pojízdná cedule, kde by bylo 28L CLOSED, X, případně jakékoliv jiné řešení (červená dráhová světla) informující přistávající piloty, že tato dráha je zavřená?

Nebo je a pilot to neviděl?

+3/0
14.7.2017 9:17

J61o12s76e13f 73K77a32r28f11í20k 7242545286830

Tak když je ta dráha zhasnutá (28L), tak v podstatě z letadla nejde vidět, tak na ní ani nikdo nesedne. Navíc přistávací dráha je řádně osvětlená jasným bílým světlem včetně jako by šipek kudy přistávat a kde dosednout.

Ta pojezdová dráha vedle je osvětlena převážně modře a červeně. Navíc na ní stála 4 barevně osvětlená letadla včetně zábleskových majáků. Fakt nechápu, jak si tohle mohli splést...

0/0
14.7.2017 10:01

M33i34c85h69a64l 33C92h40a33l56u86p47a 6658750319203

rozka znel jasne :-)

zhasnuta draha neni videt, ale orientaci to asi moc neusnadni - jak pak maji poznat, jestli sviti ta leva nebo prava (pokud to treba zapomneli). Kdyby tam svitila cervena svetla, tak by se treba nespletli.

0/0
15.7.2017 10:19

J38o90s60e72f 34K98a80r34f25í38k 7962535206300

Jen mě udivuje, že to toho na věži netrklo, když se mu pilot opakovaně dotazuje na dráhu a ještě hlásí, že na dráze vidí "překáždu" navíc ty letadla na vzlet by měli mít zapnuté poziční světla a antikolizní majáky, to se fakt nedá splást z osvětlením dráhy...

+2/0
14.7.2017 8:49

D38a80v17i73d 96M52a17l55i67n92a 1730383180453

Tady je ta nahrávka a skutečně se pilot dotazoval na světla na dráze. https://youtu.be/aHINYrPoME0

0/0
14.7.2017 9:13

F79i26l90i84p 62H35r87b14e26k 2374320606100

Kdykoli si poslechnu nahrávku z komunikace pilotů a věže, mám z toho divný pocit - kolik životů závisí na zašuměném nekvalitním audiu, kde je snadné něco přeslechnout.

+3/0
14.7.2017 10:30

M86i88l40a17n 64R42a79b45a65s 4197835683578

Myslím, že na netu zaslechnete (někdy opravdu nekvalitní :-( ) nahrávky z aplikací typu Live ATC, z různých amaterských scannerů, umístěných poblíž letišť co feedují do internetu a z nich pak pořízené "přepisy" komunikace. Pokrytí, kvalita A3 modulace, se pravidelně kontroluje při záletech a denních kontrolách pozemních zařízení (vysílače, antény...). Když letadla "jedou přes sebe" / oba zaklíčují, není rozumět, zpráva se opakuje. Výhody AM modulace i po 100 letech v civ. letectví jsou popsány. Vojáci pak narrow FM.

0/0
14.7.2017 23:32

M23i84c82h15a15e41l 35K51o26n79e58č80n62ý 6352673129929

Díky za zajímavý článek. Špatné počáteční vyhodnocení situace se stává každému, je důležité že byl pilot všímavý a pohlídal si situaci.R^

+3/0
14.7.2017 8:43

P12e57t69r 29Ž56á55k 1798132435309

pilot byl opravdu všímavý - spletl si ranvej a pokud by jiný pilot neupozornil, možná by došlo k nejhoršímu...

0/0
14.7.2017 10:05

J53o12s98e79f 34K75a78r65f40í90k 7402535276540

Supr článek a příjemné počtejní k ranní kávičce:-)

Zejména když se vlastně "nic" nestalo;-)

+24/0
14.7.2017 7:48

D68a61n46i24e37l 15K61r27i20š96k16a 5908657100528

Skvely clanek s odbornym vykladem dane situace. Jen tak dal

+22/0
14.7.2017 7:42

J65o35z58e34f 37B90e31v71i76l58a10q37u59a 9885469621211

Dobrý článok aj s dobrým rozborom. Hlavne som sa prvý krát dočítal, že to bolo v noci!! V predchodzích článkoch to buď nebolo,alebo som to prehliadol(?) - ale vždy som som si položil otázku "čo nevideli tie štyri stroje na taxiway"? Jedine tma by to vysvetľovala....ale je rozdiel svetlá na TWY a navádzacie...:-/

+19/0
14.7.2017 7:29

D26a25v11i12d 86M28a66l29i91n47a 1500813690373

V tomto případě bylo dobré, že všichni mluvili Anglicky a dobře si v rádiu rozuměli. Nechci si ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby ta komunikace vypadala jako v případě China airlines 981 vs řídící věž JFK. https://youtu.be/ZWXyFe8_oE0

+9/0
14.7.2017 6:13

J69o86s10e40f 47K74a28r67f29í40k 7692255516600

Teda ten na věži měl fakt božskou trpělivost, já bych to letadlu už asi nechal odtáhnout do hangáru a dal mu zašpalkovat kola;-D

+1/0
14.7.2017 8:45

D55a61v89i60d 18M69a38l53i82n37a 1630333710163

Nevím ale poslat pilota s takovou znalostí letecké frazeologie s cca 200 lidma za zády na jedno z nejrušnějších letišť na světě, to už není ani odvaha. A to je ještě ten hovor sestřihaný! Nejlepší na původní verzi je, když se baví s ostatními piloty a přesvědčuje se, zda je jeho AJ v pořádku A jestli mu ostatní rozumí!? :-)

+1/0
14.7.2017 8:52
Foto

J70i71r38i 33B35i76l39i98n89a 5118450317

Prominte kanadskemu UL pilotovi hloupou otazku: jak si nekdo muze pri VFR splest runway a taxiway? Hlavne diky svetlum......

+1/0
14.7.2017 4:43

O73n51d96ř43e81j 55K57n50í76ž40e91k 7888917195294

To bude předmětem vyšetřování, ale v článku je to už naznačeno.

Piloti věděli, že 28R je druhá zleva a byli přesvědčeni, že jsou dobře. Neuvědomili si/nevěděli, že 28L je uzavřená a tedy zhasnutá. Naštěstí se neztratili zcela a byli přístupni tomu své rozhodnutí změnit.

+22/0
14.7.2017 5:08
Foto

J10i58ř55í 56B19i21l93í95k 4225682962854

Myslím si, že to je zásadní, když víte, že jdete na druhou dráhu zleva a oni vám první zhasnou, tak je problém. Je to jedna z drobností, o kterých by je měli varovat dispečéři. Ale nevím jak to je.

0/0
14.7.2017 8:13

J27o35s78e31f 89K70a16r33f16í78k 7412405296500

To je asi tak, když někam jezdíte autem 20 let a nejdnou tam dají změnu přednosti v jízdě. Sice na to opozorní několika vééélkými cedulemi, ale stejně se najdou šoféři co tam do někoho z vedlejší vlítnou;-)

+1/0
14.7.2017 8:33

R25o57m30a94n 96K41r46a84t30o79c88h51v89í74l 6636407126474

Jedná se přece jinak o běžnou věc, že jedna dráha zavřená, nějak se to musí řešit.

0/0
14.7.2017 10:29
Foto

J68i86r60i 64B59i15l23i67n11a 5478220757

Jiste, ale ten rozdil mezi active runway se vsemi svetly a taxiway?!

0/0
14.7.2017 7:40

P52e75t25r 78M90u52n79z64a48r 1125871859876

No to asi bude předmětem vyšetřování. Nyní vám to tu předpokládám nikdo odpoví (pokud nebude kecat).

0/0
14.7.2017 7:53

V92l10a20d80a 63D43o40l25e11z37a81l 6812386965

Pěkně vysvětleno, díky...

+29/0
14.7.2017 2:18

K64l45a91u28d78i82u82s 66V23y98s23o59u84š 6488591662145

Fajn článek. Jen poznámka, Harrison Ford nedělal GA ale opravdu na Twy přistál. Tam už to byl o ligu větší průser.

+8/0
14.7.2017 0:50

T48o58m75á72š 26S29o66u90k66u57p 4423215600230

Ford už přistával i na fairway, tak možná jen rozšiřoval sbírku.

+15/0
14.7.2017 1:42

O51n18d70ř51e67j 82K66n95í67ž19e20k 7278527675644

Han Solo si může přistát kdy a kam chce. Je to syn Darth Vadera!

+20/0
14.7.2017 5:15

O29n80d39ř61e76j 25K76n89í47ž87e71k 7748977215914

Pochopitelně není synem tohoto dareby, ale přítelem jeho syna.

Takhle po ránu bych si ty dráhy asi spletl i já ;-)

+9/0
14.7.2017 5:26

O25d18s79t86r61a45n43ě40n88ý 25U46ž64i91v79a15t17e19l

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
14.7.2017 7:05

Najdete na iDNES.cz