Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

Půjdu létat na půl hodiny k Brandýsu, nebo koupím dětem botičky?

Pilotka Radka Máchová patří mezi světové osobnosti letecké akrobacie. Třináct let vedla proslulou skupinu Flying Bulls. V seriálu Ženy za kniplem se k jejímu pozoruhodnému životu pilotky vracíme z trochu jiného pohledu. Jak těžké bylo pro matku dvou dětí získat a udržet si pilotní licenci, létat v reprezentaci a nakonec se dostat na vrchol?

Příběh pilotky Radky Máchové je příběhem o někdy až neuvěřitelné touze po létání a o velkém leteckém talentu. Dnes stále aktivní pilotka získala pilotní průkaz právě před padesáti lety, v roce 1971, a je to pětačtyřicet let, kdy začala s leteckou akrobacií. 

Aby jako žena vůbec dosáhla k motorovému létání, rozhodla se pro studium vysoké školy, která měla pilotní výcvik v osnovách. Do letecké akrobacie se mohla pustit až v okamžiku, kdy se, podle jejích vzpomínek, klukům dělalo špatně a uvolnilo se tak místo.  

Radka Máchová ve svém novém stroji Fokker E III jako válečný německý pilot

Radka Máchová

Absolvovala Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, specializaci letectví a letecká doprava, kde v roce 1971 získala pilotní licenci a v roce 1976 začala s leteckou akrobacií. Několik let byla s Jiřím Sallerem členkou Československého národního družstva letecké akrobacie.  Ve své profesi managera letecké dopravy získala zkušenosti s provozem letadel, a to jak dopravních, tak i Business, a s řízením letecké společnosti. 

Od roku 2001 trénovala spolu s týmem Flying Bulls Aerobatic Team a koncem roku 2002 převzala po Jiřím Tlustém pozici vedoucího skupiny. Celkem Flying Bulls létala třináct let. S Flying Bulls získala pětkrát zlatou medaili FAI World Grand Prix.

Od roku 2015 létá s ultralehkou replikou historického letounu Fokker E-III v letecké skupině Pterodactyl Flight, kterou vede její synovec Petr Svoboda.  

Radka Máchová vedla elitní akrobatický tým Flying Bulls dlouhých 13 let na...

A nelehké to měla i později v aeroklubu, neboť vzhledem k výchově dětí nebylo možné vykonávat povinné brigády výměnou za létání. A mateřství bylo i příčinou, proč musela, jak sama říká, „vrátit reprezentační tepláky“. Přesto se později stala světově uznávanou vedoucí skupiny leteckých akrobatů Flying Bulls.

Flying Bulls Aerobatics Team

Původně čtyřčlenný akrobatický tým Flying Bulls Acrobatics Team byl pod vedením Radky Máchové (mezi lety 2002-2014) proslulý svou ladností a těsnou slítaností ve formacích. Čtyři letadla Zlín 50 působila na obloze jako jeden jediný dokonalý celek, jako jediné letadlo. 

Flying Bulls předváděli ve vzduchu neuvěřitelné kousky.

Skupinu tvořili:

Vedoucí pilot: Radka Máchová 
Levé křídlo: Jiří Saller 
Pravé křídlo: Miroslav Krejčí 
Slot (ocas): Jiří Vepřek 

Letadla týmu: ZLIN 50 LX - max. rychlost 337 km/h
Nejtěžší prvek: prvky s negativním násobkem – v letu na zádech, zrcadlový let, obrácený přemet, Appache roll
Maximální přetížení působící na piloty při vystoupení: +6G/- 5G
Délka vystoupení: cca 20 min.
Největší úspěch: pětkrát zlatá medaile FAI World Grand Prix

Od roku 2014 létá nový tým Flying Bulls na nových výkonných strojích německé výroby XA 42.

Po odchodu z Flying Bulls využila nabídky svého synovce Petra Svobody, který se zabývá stavbou ultralehkých replik bojových letounů z období první světové války. V jeho leteckém uskupení Pterodactyl Flight se posadila do kokpitu „Fokkerova koštěte“ neboli letounu Fokker E-III. 

Radka Máchová jako německý pilot

Radka Máchová jako německý pilot

Fokker E-III

jednomístný, stíhací letoun

Fokkerovy stíhačky série E z první světové války patřily mezi první jednoplošná, skutečně bojová letadla, která svou výzbrojí a taktikou používanou jejich piloty přispěla k posunu v technologii tehdy nově vzniklé, ale rychle se rozvíjející metodiky vzdušného boje.

Původní E-I byly zařazeny do služby v létě 1915. Jejich význam spočíval především v zástavbě synchronizovaného kulometu, který mohl díky přerušovacímu zařízení bezpečně střílet skrz okruh vrtule. Po nich následovalo několik vylepšených modelů včetně nejznámějšího E-III, který byl nasazen v letech 1915 – 1916. Toto letadlo bylo jednou z vůbec prvních opravdových stíhaček a pomohlo Německu získat na přelomu let 1915 – 1916 masivní vzdušnou nadvládu. 

Britové je nazývali „Fokkerovo koště“ neboť v těchto letech doslova vymetlo spojenecké letectvo z oblohy. Piloti Fokkerů série E, přezdívaných „Eindecker“, včetně známých německých es Maxe Immelmanna a Oswalda Bölckeho, byli autory několika vůbec prvních bojových manévrů používaných ve vzdušných soubojích.

Celkem asi 150 kusů vyrobených E-III přineslo svým pilotům nehynoucí slávu, ale pak je stále se zrychlující vývoj bojových letounů odsunul do pozadí. Přesto letadla série E-III pomohla ustanovit několik pravidel vzdušného boje a navždy změnit válečnou strategii. Od té doby měla letadla hrát stále důležitější roli v průběhu válečných konfliktů a způsobu jejich vedení.

Rozpětí: 10 m

Délka: 7,2 m

Max. rychlost: 140 km/h na hladině moře

Vytrvalost: 2h 45 minut

Motor: Rotační devítiválcový motor Oberursel UI

Výkon motoru: 100 hp

Výzbroj: Synchronizovaný kulomet Spandau MG8 ráže 7,92mm

Letoun Fokker E-III, se kterým nyní létá ukázky leteckých soubojů Radka Máchová.

Radka Máchová létá na ULL replice tohoto letounu, která má tyto parametry:

Ocelovými lany ztužený středoplošník, zmenšený na 75% velikosti předlohy. Na rozdíl od originálu je křídlo dřevěné s profilem Göttingen 396.modif. Stroj je místo překrucováním řízen klasickými křidélky. Trup je svařovaná příhradovina obdobného typu.

Stroj s nápisem na krytu motoru „FRECHDACHS“ patřil k letce Jasta 5 a byl pilotován německým stíhacím esem Karl Hanz Müllerem.

Zahájení stavby: duben 2005

Zálet: říjen 2010

Motor: ROTAX 912

Výzbroj: Sa vz.58 ráže 7,62x39 na cvičné střelivo


Tento text je převzatý z webu skupiny Pterodactyl Flight.

Létání s Fokkerem E-III je v porovnání s akrobatickým letounem ZLIN 50 LX opravdu „nebe a dudy“. Kvůli „ptačímu“ profilu křídel má Fokker minimální klouzavost. Jeho ocasní plocha nemá kýl, a má plovoucí výškovku, při letu je tedy nutné, letoun neustále korigovat. 

Stroj nemá brzdy ani řiditelnou ostruhu. Na zemi je tak pilot odkázaný pouze na tah motoru a směrovku, a tím výčet „perliček“ nekončí. Kokpit je kapitola sama pro sebe. Především je ale prý potřeba pilotovat s maximální jemností a pokorou.

I přes řadu nevýhod létání se strojem z počátků letectví hovoří Radka Máchová o této etapě své kariéry s neutuchajícím nadšením. Každý let je dobrodružstvím, z každého letu si odnáší nová poznání. S Fokkerem neváhá v rámci Pterodactyl Flight dělat dlouhé přelety na letecké show po celé Evropě. 

Soutěžní kvíz s ženami za kniplem. Vyhrajte Žhavé nebe nad Československem

Noční čarodějnice

Ženy se za řízením letadel začaly objevovat již v dobách průkopnických. Jak šel čas, přestávaly být...

Je nás méně než astronautek, říká kapitánka vzducholodi Zeppelin NT

Katherine Board, pilotka vzducholodi Zeppelin NT

VIDEO Exkluzivně Vzducholodě stále patří do kategorie letadel, kvůli kterým rozhodně stojí za to zastavit se a...

Neklesej, křičel na pilotku těsně před tragédií. Černý červen 1954

Zbrusu nová vojenská C-5, ještě bez plukovního označení

Jestliže první polovina padesátých let byla u československého letectva na nehody bohatá, pak...

Dívka na stíhačce. Bílá lilie ze Stalingradu se stala stíhacím esem

Lidija Litvjaková

Bojů druhé světové války se zúčastnila řada sovětských pilotek. Některé létaly na stíhačkách, jiné...

Kariéru letce si nevolíte, když nevíte, co se životem, říká pilotka

Pilotka Boeingu 737 Sandra Sandtnerová

Na pilotní výcvik dopravního letadla si deset let vydělávala jako letuška. Když konečně začala...

  • Nejčtenější

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...

Útok na Pearl Harbor: Taktické vítězství a strategický průšvih Japonska

Při posuzování vojenských akcí se vždy zohledňuje několik hledisek. Minimálně taktické, operační a strategické. V řadě...

Maličké hi-fi do maličkých bytů. Vyzkoušeli jsme česko-britskou kombinaci

Moderní, elegantní a velmi dobře hrající. Vyzkoušeli jsme maličký streamer se zesilovačem Arcam Solo Uno a regálové...

Když začínaly ČSD s elektrikou, nasadily i lokomotivy „na baterky“

Již na počátku dvacátých let začali uvažovat progresivní činitelé o zavádění elektrické trakce na hlavních tratích ČSD....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pomalý vývoj motoru Raptor stál místo významného inženýra SpaceX

Elon Musk není spokojen s rychlostí vývoje motorů Raptor a to byl patrně důvod, proč společnost opustil inženýr, který...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Král 3D tisku z Holešovic má nový model, nadchne jednoduchostí i možnostmi

Holešovický Průša Research představil nový model „XL“. Je to největší model výrobce, poprvé nabídne modulární heatbed,...

VIDEO: Co stojí za robotem, který zaujal internet napodobováním lidí

Na největším světovém veletrhu IT, spotřební elektroniky a techniky CES 2022 bude oficiálně představen nový robot,...

Velký průvodce muzikou na internetu. Užijte si hudbu naplno

Premium Desítky milionů hudebních skladeb ve výborné kvalitě uspořádané v katalozích, kterými můžete procházet a prohledávat...

Soutěžní kvíz o knihu Žhavé nebe nad Československem skončil. Kdo vyhrál?

Ženy se za řízením letadel začaly objevovat již v dobách průkopnických. Jak šel čas, přestávaly být pilotky výjimečným...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...