- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Co vím, tak v Pardubicích byli pánové do létání blázni a šlo o plány dosti naivní. Celá slavná česká aviatika v Pardubicích skončila bankrotem. Je hezké připomínat úspěchy, ale ty zničené živnostníky a sebevraždy žádný článek nikdy nerozebírá.
Zrovna Eugen Čihák o tomhle ve své knize celkem píše, zmiňuje i leccos z těch smutnějších částí. V tomhle mi přijde dost objektivní, sporné jsou jen ty části, kde se dohaduje o prvenství a zásluhy s Janem Kašparem (jinak ale jeho osobu podle mne také popisuje celkem důvěryhodně a nejde o nějaký pohled "jen černá či bílá").
Jen tak mimochodem se dovídáme, že rotační motor za chodu kolem sebe vesele rozstřikoval olej, čímž trpěl zejména pilot
To je docela znamy fakt. Cihak take psal, ze se pouzival ricinovy olej (ten jsme ostatne pouzivali i do modelarskych motorku) a tak se pilot s oblicejem od oleje nesmel oliznout :-)
Nemá to krídlo opačný profil? Mne sa zdá, že typický profil "kvapky" s ostrou hranou je otočený - ostrá hrana je vpredu a zaoblená hrana "kvapky" je vzadu...
Ale možno len môj dojem...
Článok v každom prípade super...a vítané "oživenie" žánru
Je to profil klenutý (ptačí). Vyniká velkým prohnutím střední křivky a malou poměrnou tloušťkou. Ta tloušťka v odtokové části je optický klam, protože nevíte, jak takový profil vypadá ve skutečnosti.
Kdysi v detstvi jsem cetl Cihakovu knihu "Jak jsem letal a padal" a pak trpel predstavou, jak mu svet ublizoval a nedocenil ho ve srovnani s Kasparem :-)
Pravda je, ze jeho zacatky byly poznamenany zoufalou neznalosti aerodynamiky i konstrukce, zato prebytkem nadseni a sebevedomi. Byl to proste nadseny amater a jeho vytvory vic padaly, nez letaly. Kaspar si po prvnich neslavnych zkusenostech s jejich spolecnymi stroji koupil original Bleriota a letal. Cihak teprve z toho Kasparova Bleriota odkoukal, jak se vlastne letadlo ve vzduchu ovlada. A se studiem dalsich konstrukci se jeho znalosti zlepsovaly, takze Rapid uz bylo opravdu povedene letadlo (i kdyz pak take spadlo).
jj, také jsem ji četl. Vybavuji si, že tyto aviatické pokusy byly umožněny nějakou obří výhrou v loterii, otce E. Čiháka vyhrál něco jako jackpot v rámci celého Rakouska-Uherska, a snad i v té knize bylo něco o tom, že se jim pak nepodařilo zařadit se do vyšší společenské třídy, protože to, že ke svým penězům přišli výhrou v loterii bylo onou třídou vnímáno jako těžké mínus.
Ale ano, Rapid byl před WW1 v našich podmínkách docela zjevením. Průkopníků bylo více, ale buď užívali zahraniční stroje, třeba Blériot (typicky Jan Kašpar) nebo skončili u prvních pokusů s omezenými schopnostmi letu jako třeba Metoděj Vlach.
Čihák byl podle mne jediný, kdo zvládl plnohodnotnou pilotáž (míněno v kontextu tehdejší doby) a navíc létal s vlastním letadlem s dobrými vlastnostmi.
Asi se už nikdy na 100% nedozvíme, jak to bylo s úplně prvním letem českého pilota - to známé soupeření Kašpara a Čiháka je zahaleno nejasnostmi. Ale jako konstruktér a řekněme "komplexní osoba" je pro mne v období před WW1 jedničkou Eugen Čihák...
Tomáši, první let (českého aviatika) uskutečnil Ing. Kašpar 16. dubna 1910. Eugen Čihák s bratrem Hugem v té době teprve stavěl první vlastní aeroplán. Dokončili ho až na přelomu června a července 1910 a pokusy o let se nezdařily. Čihák postavil postupně řadu typů a dosáhl pěkných úspěchů...
.
Tak ta abych se s bratrem také o něco pokusil ?-)
Jen pozor, aby vám neopatrný divák taky nepodpálil apparát.