Diskuze

Nejlepší české letadlo před Velkou válkou byl Rapid bratří Čiháků

Jak vypadal a jaké vlastnosti měl elegantní český jednoplošník z roku 1913. To vám detailně přiblíží dobový článek od Pavla Beneše, budoucího spoluzakladatele továrny Avia a našeho slavného leteckého konstruktéra.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KD

K23a59r92e29l 40D96r86d53a

3. 12. 2018 10:48

Co vím, tak v Pardubicích byli pánové do létání blázni a šlo o plány dosti naivní. Celá slavná česká aviatika v Pardubicích skončila bankrotem. Je hezké připomínat úspěchy, ale ty zničené živnostníky a sebevraždy žádný článek nikdy nerozebírá.

2 0
možnosti
TH

Zrovna Eugen Čihák o tomhle ve své knize celkem píše, zmiňuje i leccos z těch smutnějších částí. V tomhle mi přijde dost objektivní, sporné jsou jen ty části, kde se dohaduje o prvenství a zásluhy s Janem Kašparem (jinak ale jeho osobu podle mne také popisuje celkem důvěryhodně a nejde o nějaký pohled "jen černá či bílá").

2 0
možnosti
MN

Jen tak mimochodem se dovídáme, že rotační motor za chodu kolem sebe vesele rozstřikoval olej, čímž trpěl zejména pilot

0 0
možnosti
EL

To je docela znamy fakt. Cihak take psal, ze se pouzival ricinovy olej (ten jsme ostatne pouzivali i do modelarskych motorku) a tak se pilot s oblicejem od oleje nesmel oliznout :-)

4 0
možnosti
JB

Nemá to krídlo opačný profil? Mne sa zdá, že typický profil "kvapky" s ostrou hranou je otočený - ostrá hrana je vpredu a zaoblená hrana "kvapky" je vzadu...

Ale možno len môj dojem...:-P

Článok v každom prípade superR^...a vítané "oživenie" žánru!:-)

0 0
možnosti
Foto

Je to profil klenutý (ptačí). Vyniká velkým prohnutím střední křivky a malou poměrnou tloušťkou. Ta tloušťka v odtokové části je optický klam, protože nevíte, jak takový profil vypadá ve skutečnosti.

0 0
možnosti
EL

Kdysi v detstvi jsem cetl Cihakovu knihu "Jak jsem letal a padal" a pak trpel predstavou, jak mu svet ublizoval a nedocenil ho ve srovnani s Kasparem :-)

Pravda je, ze jeho zacatky byly poznamenany zoufalou neznalosti aerodynamiky i konstrukce, zato prebytkem nadseni a sebevedomi. Byl to proste nadseny amater a jeho vytvory vic padaly, nez letaly. Kaspar si po prvnich neslavnych zkusenostech s jejich spolecnymi stroji koupil original Bleriota a letal. Cihak teprve z toho Kasparova Bleriota odkoukal, jak se vlastne letadlo ve vzduchu ovlada. A se studiem dalsich konstrukci se jeho znalosti zlepsovaly, takze Rapid uz bylo opravdu povedene letadlo (i kdyz pak take spadlo).

4 0
možnosti
LM

jj, také jsem ji četl. Vybavuji si, že tyto aviatické pokusy byly umožněny nějakou obří výhrou v loterii, otce E. Čiháka vyhrál něco jako jackpot v rámci celého Rakouska-Uherska, a snad i v té knize bylo něco o tom, že se jim pak nepodařilo zařadit se do vyšší společenské třídy, protože to, že ke svým penězům přišli výhrou v loterii bylo onou třídou vnímáno jako těžké mínus.

0 0
možnosti
TH

Ale ano, Rapid byl před WW1 v našich podmínkách docela zjevením. Průkopníků bylo více, ale buď užívali zahraniční stroje, třeba Blériot (typicky Jan Kašpar) nebo skončili u prvních pokusů s omezenými schopnostmi letu jako třeba Metoděj Vlach.

Čihák byl podle mne jediný, kdo zvládl plnohodnotnou pilotáž (míněno v kontextu tehdejší doby) a navíc létal s vlastním letadlem s dobrými vlastnostmi.

Asi se už nikdy na 100% nedozvíme, jak to bylo s úplně prvním letem českého pilota - to známé soupeření Kašpara a Čiháka je zahaleno nejasnostmi. Ale jako konstruktér a řekněme "komplexní osoba" je pro mne v období před WW1 jedničkou Eugen Čihák...

2 0
možnosti
PL

P42e40t45r 70L61u92k47e63š

4. 12. 2018 1:52

Tomáši, první let (českého aviatika) uskutečnil Ing. Kašpar 16. dubna 1910. Eugen Čihák s bratrem Hugem v té době teprve stavěl první vlastní aeroplán. Dokončili ho až na přelomu června a července 1910 a pokusy o let se nezdařily. Čihák postavil postupně řadu typů a dosáhl pěkných úspěchů...

.

0 0
možnosti
JC
Foto

Tak ta abych se s bratrem také o něco pokusil ?-)

9 0
možnosti

J45a76n 64Č49e25r98n63ý

3. 12. 2018 7:04

Jen pozor, aby vám neopatrný divák taky nepodpálil apparát.

7 0
možnosti