NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

  8:51aktualizováno  8:51
Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Ilustrace nového prototypu elektrického letounu NASA | foto: NASA

Ke konci minulého týden představila NASA nový projekt, kterým chce podpořit rozvoj elektricky poháněných letadel. Vedle kódového označení X-57 nese také přezdívku „Maxwell“, podle slavného fyzika Jamese Clerka Maxwella, který se mimo jiné zabýval elektromagnetickým polem.

NASA není první organizace, která koketuje s elektrickým pohonem letadel. Například Airbus již pracuje na druhé generaci svého prototypu E-Fan, což je malé dvoumístné sportovní letadlo. Zajímavý je také projekt Solar Impulse 2, který využívá k získání elektrické energie pro pohon solární panely a nyní je na cestě kolem světa.

Rozvoj elektropohonu v letectví

NASA však chce přijít s trochu větším letadlem, které vychází ze čtyřmístného italského stroje Tecnam P2006T. Hlavní změnou na něm budou křídla, která budou delší a užší a především budou osazena sedmi motory na každé straně.

Fotogalerie

Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW.

Právě tato sestava motorů má ověřit teorii, že distribuce elektrické energie do motorů integrovaných v letadle tímto způsobem bude mít za následek až pětinásobné snížení nároků na energii potřebnou pro soukromé letadlo při letu rychlostí 280 km/h.

Podle New York Times se díky této konfiguraci motorů může zmenšit křídlo, které je větší kvůli bezpečnému vzletu a přistání. Právě 12 slabších motorů totiž dokáže přivést vzduch tak, aby se vytvořil dostatečný vztlak.

NASA dokonce předpokládá, že celkové náklady na provoz malého letadla by mohly při použití testovaných technologií klesnout až o 40 procent. Další benefity by mohly spočívat ve snížení doby letu. V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat. Elektrický pohon je navíc tišší.

„Stroje jako X-57 mají demonstrovat pokročilé technologie, které snižují spotřebu paliva, emisí a hluku, a urychlit tak jejich uvádění na trh,“ vysvětluje NASA důvody, proč s takovým podobným projektem přichází.

Podle vesmíné agentury nebude trvat příliš dlouho, než se objeví první malá letadla, která by tyto nové technologie využívala. Samotná NASA chce začít s testy plně funkčního prototypu za dva až tři roky. Nejdříve ale vyzkouší výměnu původního motoru za elektrický.

Prototyp dostane baterie o hmotnosti více než 360 kg, které přijdou na místo dvou zadních sedadel a udrží teoreticky stroj ve vzduchu asi hodinu. Vedle pilota pak bude místo pro další vybavení, takže se do původně čtyřmístného stroje vejde jen pilot.

Elektrický Airbus

Zatímco NASA svůj prototyp teprve připravuje, Airbus již se svým E-Fanem přeletěl kanál La Manche. Ten je sice ještě menší a určený pro instruktora a žáka, ale firma již plánuje jeho novou generaci.

První komerční E-Fan 2.0 by přitom měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Česko hledá moderní kutily a vynálezce. Přihlaste se na Maker Faire 2019

Jak se asi cítí při běhu v kole křečci, si můžete zkusit ještě před pavilonem.

Předposlední červnový víkend v Praze proběhne festival moderních kutilů Maker Faire 2019. Přihlásit se se svým...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

ROZHODNUTO: Obědy zdarma budou jen pro některé děti
ROZHODNUTO: Obědy zdarma budou jen pro některé děti

Několikaměsíční dohady jsou u konce. Vláda rozhodla, že obědy ve školách zdarma se nebudou týkat každého. Kdo na ně dosáhne a kolik to bude stát?

Najdete na iDNES.cz