Úterý 20. dubna 2021, svátek má Marcela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. dubna 2021 Marcela

Diskuse k článku

Na Brusel i na Moskvu. Méně známé i zapomenuté československé autobusy

Ve velkých sériích vyráběné autobusy Škoda 706 RTO, Karosa Š 11 a další jsou všeobecně mezi lidem známé. Podívejme se na naše autobusy z dob budovatelských a normalizačních, které buď tak notoricky známé nejsou, nebo jsou něčím zajímavé. Galerie obsahuje především různé prototypy, zkušební série, případně netradiční sériová provedení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L55a61d57i92s17l61a90v 94P73o92l48á96k 7984405185814

Velmi zajímavé, ale bez těch politických doplňků by to nešlo?

0/0
5.1.2021 11:50
Foto

M94a40r64t76i39n 49N40e55b68e30s83k91ý 7786370777252

Pane Poláku, nešlo.

Protože některá rozhodnutí byla tak absurdní, že by to bez politických souvislostí nešlo současné generaci vysvětlit.

Třeba i to, proč se u nás nesměl dělat bus Karosa Avia a byl nahrazen busem Ikarus Avia, který byl horší, než ten od Karosy.

+3/0
6.1.2021 15:15
Foto

J51u54r95a80j 41M13i20k97l39a38s 5171147238831

Ale to ze sa nesmel su len bachorky. Rovnako ako tie ze sa nesmeli vyrabat klbove autobusy.

0/0
8.1.2021 8:30
Foto

J95o29s93e37f 47Š17á51t30a70v25a 2154871726339

K tomu kloubovému autobusu.Když se projektoval tak se s ním počítalo hlavně pro Prahu na MHD.Ale jeden pražský tehdejší radní prý prohlásil že pokud on bude ve funkci tak kloubové autobusy v Praze jezdit nebudou.Když ve funkci skončil tak už bylo na vývoj pozdě,to už měli maďaři rozjetou výrobu Ikarusů.

0/0
7.1.2021 21:21
Foto

P69e21t66r 95P76l96o52t 4124592767775

Jako deti jizda v RTO privesu, to bylo slavy, ale pruvodci nas tam nechtela moc poustet:)))

+5/0
4.1.2021 13:18
Foto

T83o41m35á47š 32Š44ť26a70s72t11n88ý 7647409303356

Na to si vzpomínám, ale hodně mlhavě, byl jsem tenkrát prcek.

0/0
5.1.2021 2:48
Foto

J93i80ř38í 90V91a67n79ě50r85e71k 1427391173709

To máte pravdu, v RTO přívěsu, to byl tenkrát pro nás děcka zážitek. Ty vleky jezdily ve větších městech, moc jsem se v nich bohužel nenajezdil. A ještě mě fascinovala motorová brzda u RTO a její zvuk. RTO byly hrozně pěkné autobusy.

+4/0
5.1.2021 8:28
Foto

A81l46e51š 26V53y15k81y13p96ě36l 2982440252706

Ta Karosa ŠD11, to je nadhera. Nadcasovej design na tu dobu. Nevite, zda by se dala nekde videt vcelku?

0/0
4.1.2021 11:46
Foto

T43o15m79á45š 70Š82ť26a24s21t67n18ý 7977429543626

Nejsem si jistej, ale myslím že jeden kousek jezdí na každoroční historický jízdě autobusů v okolí Prahy.

0/0
5.1.2021 2:56
Foto

M15a92r36t55i88n 35K58u72ř20í35t48k31a 6957536398565

1. Abyste si nemysleli, že při stavbě repliky vyhlídkového RTO přišla jeho střecha nazmar, tak ta byla použita při opravě návěsu NO80, který měl střechu v katastrofálním stavu.

2. Kloubová ŠM16,5 se žádná nedochovala, ale jeden nadšenec z Košic staví její repliku ze dvou ŠL11.

+6/0
3.1.2021 16:16
Foto

R96i45c45h16a36r70d 56K90r56á69l 4778437280203

Patřil by sem i slepenec nazvaný TatraBus, který vznikl spojením z Tatry 815 a Karosy?

+1/0
3.1.2021 13:17
Foto

M59a28r97t14i98n 52K54u88ř21í70t93k54a 6967486858715

O Tatrabusech je něco zde:

https://www.cs-dopravak.cz/tatrabus-skoda-14-tr/

0/0
3.1.2021 16:19
Foto

M83i64l90a20n 61C96h48a36l43u46p44a 7984286577253

No a pak přišel rok 1970, normalizace, povinný odběr dýchavičných a čmoudících Ikarusů a zašlápnutí všeho, co nebylo řízeno shora z nejvyššího vedení ÚV KSČ, resp. nařízeno přímo z Moskvy.

+17/−3
3.1.2021 11:31
Foto

M74i29l33a91n 54C85h11a85l84u73p50a 7604386327693

30 let po revoluci se nějak dostáváme do stejné situace. Co není schváleno vůdcem a posvěceno KSČM, je zadupáno do země.Rv[>-]

+7/−28
3.1.2021 11:32
Foto

M29i71k15u85l32á65š 22K21a91l64i66n63a 1532353415

Můžete uvést jeden příklad?

+1/−1
3.1.2021 14:18
Foto

J26u92r79a76j 24M92i27k97l62a15s 5341867568871

Napriklad v polnohospodarstve. Kolko dnes funguje v Cesku alebo na Slovensku cukovarov?

0/0
8.1.2021 8:32
Foto

M96i20k75u25l37á23š 70K91a87l86i63n37a 1682353895

A to zakázal Babiš nebo KSČ?

0/0
8.1.2021 11:39
Foto

P42a75v53e88l 57O56t80i61s17k 2766121737

No to asi těžko, nebo snad Babiš a KSČM rozhodují o výrobním programu firem např. Škodovky

+12/−2
3.1.2021 17:56
Foto

S51t80a96n78i65s32l94a53v 89K48r25e22j70c13a38r 2164260494555

Rádoby zbožné přání ! Nevím, jak měl Andrej Babiš dlouhé prsty do roku 2010. Ale spíše než Babiše by jste se měl ptát Václava Klause druhého muže po Václavu Havlovi v době přerodu ČSSR-ČSFR-ČR !!R^ Nevím, kdo z dnešních politiků může rozhodovat o výrobním programu zahraničních firem jako je ŠA IVECO,TOYOTA,HYUNDAI. ;-D

0/0
4.1.2021 12:55
Foto

J67i36n64d86ř60i45c39h 98Š17k44o12p98e23k 4625701880945

Ano, pravda. O výrobním programu se rozhoduje v Bruseli. A to direktivním nařizováním, co mají auta mít a za kolik mohou jezdit, jako kdyby PHM snad platil stát.

0/−1
5.1.2021 8:26
Foto

P19e31t40r 41H24o44l50e26c63e82k 1849287508630

Ale no tak...

+1/−1
3.1.2021 19:51
Foto

M21i61l18a74n 18V64o30l61e48k 5669253596509

A dnes můžete říct jaký typ aut bude vyrábět Škoda-auto v MB? Vždycky o tom někdo rozhoduje a může mít i objektivní důvody.

+3/−2
3.1.2021 11:59
Foto

M90i35l61a50n 80C18h29a83l85u17p40a 7334846477333

Jste nepochopil osli můstek. Narážím na nouzový stav, nákup zdravotnického materiálu a jiné aktivity kolem vedení státu.

0/−10
3.1.2021 12:10
Foto

V76á59c20l57a52v 33P50o89u47s54t16k68a 3420691642

Úplně mimo mísu. ;-D

+10/0
3.1.2021 20:03
Foto

P24e81t73r 52T25á63b22o11r76s98k66ý 6770146301847

Dnes rozhoduje majitel. Jenže za dob RVHP majitel nerozhodoval. Rozhodovala Moskva.

+7/−3
3.1.2021 15:35
Foto

M88i70r41e52k 12H38o18d72a36r 1107119863179

A to měli jako Maďaři jenom pěstovat melouny? My jsme vyžrali výrobu tramvají, nakláďáků Tatrovek, Škodovek, cvičných letounů L29 a L39 pro celé RVHP, takže je jasné, že něco jsme zase museli my pustit jiným.

+3/−10
3.1.2021 19:11
Foto

J44i22n74d58ř29i70c35h 66L79n69ě82n20i75č81k20a 5903731299

Problém nebyli Maďaři, problém byla celá ta zvrácená koncepce mezinárodního plánovaného hospodářství, co zlikvidovala konkurenční tlaky, což přímo vedlo k zaostávání.

V ideálním světě by nikdo nic nikomu pouštět nemusel a Karosa by si s Ikarem normálně konkurovala.

+16/−1
3.1.2021 20:20
Foto

Z30d14e57n82ě74k 26W40e40r55n50h54a72r51t 6377555772888

Ono takových šílených rozdělení bylo víc. Třeba přesné rozdělení, jaké typy osobních aut se budou kde vyrábět. Takže třeba Tatra 603 vznikla fakticky tajně, proti vůli Moskvy. A proto se taky nikdy neexportovaly.

+8/−2
3.1.2021 20:51
Foto

J11u50r46a16j 77M62i15k29l86a30s 5761297288261

No pokial by o ne bol zaujem, tak by sa urcite exportovali... ale ako by sa presadili v konkurencii?

0/−1
4.1.2021 10:50
Foto

J98i17n78d95ř38i34c69h 94L44n27ě72n30i79č93k38a 5413371429

Zájem rozhodně byl. Dokonce se po kusech vyvážely do "spřátelených zemí" jako vozy pro papaláše, Fidel Castro takhle dokonce získal unikátní kus s klimatizací.

A zájem o 603 byl i na Západě. Jenže tehdejší režim (právě kvůli RVHP) ignoroval možnost zvýšení kapacit ve výrobě, takže na export, nebo prodej soukromým osobám kapacita nikdy nebyla. Prostě osobáky Tatře nechali "z milosti" a jen pro sebe, byť by se minimálně T603 rozhodně prosadila. Už jen kvůli neokoukanému designu a skvělému motoru.

+4/0
4.1.2021 12:29
Foto

J85u80r69a54j 66M50i67k98l38a95s 5531497218221

Takže z toho, že sa nejaké kusy darovali odvodzujete exportný potenciál? :-DDD A preco myslíte, že o také auto bol na západe záujem? Koľko sa za prvej republiky exportovalo osobných aut Tatra? Kolko aut s takou koncepciou sa presadilo na trhu a aká bola v tej triede konkurancia? Ako dopadol Tucker 48 napríklad? Nenechajte sa falošným patriotizmom zaslepiť.

0/−1
4.1.2021 16:08
Foto

J38i51n47d93ř54i98c31h 18L93n65ě32n72i85č96k68a 5753871599

Potenciál odvozuju od toho, že to auto mělo úspěch na výstavách a bylo fakt dobře udělané a zároveň neokoukané. Jinak koncepce "vzduchem chlazený motor vzadu, pohon zadních kol a aerodynamický tvar karoserie" v podstatě stála za úspěchem Porsche.

Jinak Tucker je jiný (smutný) příběh, který položily příliš ambiciózní plány, nesystematičnost, několik nešťastných náhod a spekuluje se i o tlaku ze strany tehdejších velkých amerických automobilek. Se zavedenou automobilkou jako byla Tatra se to srovnat nedá.

Jinak třeba přes polovina výroby Škody 1000 MB šla na export a velká část právě do západních zemí (kvůli valutám).

+1/0
4.1.2021 16:33
Foto

J86u90r47a57j 71M41i65k21l96a10s 5371257558321

Viete kolko aut dostalo ceny na sutaziach a pritom sa nepresadili? Porsche sa presadil v celkom inej triede, jak sportaky tak chrobak a detto skoda MB. Tatra 603 sa hrala na auto vyssej triedy a tam vo vtedajsej konkurencii proste mohla fungovat len ako zaujimavost. A k tej zavedenej Tatre. Tatra bola zavedena hlavne v uzitkovych vozoch. Tych predchodcov, aerodynamickych tatier sa vyrobilo a predalo relativne velmi malo, ako by mohla konkurovat na svetovych trhoch nemeckym alebo francuzskym automobilkam s ich sietami zastupeni? Ake mala Tatra kapacity na vyrobu? Ved aj 603 sa prakticky vyrabala rucne. A k tomu ako to v ramci RVHP zakazovali. Napriklad kvoli Tatre 603 zatrhli vychodonemecky Horch...

0/0
4.1.2021 20:49
Foto

J15i44n77d42ř98i82c42h 15L34n90ě24n47i80č80k53a 5983321509

Kapacity na výrobu jsou věcí poptávky a investic. Bohužel kvůli řízenému hospodářství byl faktor poptávky odstraněn. Ale Tatra 603 potenciál měla právě kvůli originalitě a skvělému technickému provedení.

Jinak můj původní příspěvek směřoval už k jádru věci, a sice zvrácenosti centrálního plánování. Takhle se direktivně zbrzdily inovace a odstranila se motivace k pokroku

+2/−1
5.1.2021 22:53
Foto

J46u66r58a73j 63M65i20k81l81a57s 5981927918471

No v idealnom svete by nase podniky kvoli konkurencii nevyrabali takmer nic.

0/−1
4.1.2021 10:49
Foto

J43i26n38d17ř64i68c92h 55L53n62ě98n32i20č90k60a 5223221739

To není pravda. Například Škoda 1000MB byla ve své době plně srovnatelná s tehdejší evropskou produkcí, stejně jako československé lokomotivy, tramvaje, nebo třeba jaderné strojírenství.

Ještě v 60. letech tu konkurenční potenciál byl. Ten dorazilo až neinvestování do inovací v letech 70. a 80.

+8/0
4.1.2021 12:32
Foto

J58u90r58a96j 58M50i77k67l60a26s 5341427218411

Srivnatelna mohla byt v triede ludovych vozidiel. Ale bola to koncepcne slepa cesta. A na presadenie na svetovych trhoch potrebujete trochu vacsie zazemie. Skoncili aj ovela vacsie a znamejsie automobilky. Proste zazemie a trh 15 milionovej krajiny a k tomu cla a ochranarske opatrenia. Pozrite sa ako dopadol trebars britsky automobilovy a letecky priemysel.

0/0
4.1.2021 20:56
Foto

J53i80n30d51ř72i87c39h 39L94n91ě13n58i50č52k74a 5583681699

Ano, byla. Proto se jako nástupce plánovala řada 720 spolu se spoluprácí s východními Němci. Oboje politicky zaříznuto.

+1/0
5.1.2021 22:55
Foto

J83u49r12a43j 50M83i74k60l49a14s 5511677228411

Zase politicky?.. :-DDD

0/0
8.1.2021 8:35
Foto

M31a54r51t89i49n 87N33e81b44e63s97k54ý 7476180967132

V době vzniku koncepce vše vzadu nebyla ještě mrtvá.

To až v 70.letech typem 742 (105/120), kdy z nouze dostalo již mrtvé embéčko alespoň jinou boudu, když už nebylo na vývoj lepšího agregátu a přední nápravy.

+2/0
6.1.2021 15:21
Foto

M19a90r56t50i92n 19N96e12b96e54s90k33ý 7836860707822

Pokud jde o spolupráci s NDR, tam byl navíc problém v tom, že v zemích RVHP nikdo nedokázal vyvinout a vyrobit opravdový homokinetický kloub, ne to, co bylo ve Wartburgách a Trabantech, to homokineťák opravdu nebyl.

Prototypy Škodovek s předním pohonem měly náprav z Dacie (proto ty tříděrové disky), což ovšem v sériové výrobě použít nešlo.

+1/0
6.1.2021 15:24
Foto

Z59d81e13n97ě62k 35W70e45r86n48h85a13r87t 6127745772578

Tak z logiky věci jsme měli neskonale větší tradici výroby vozidel a letadel, než Maďaři. Měli jsme fabriky, lidi, školy zaměřené na technické obory, tradici i obchodní kontakty... Nic proti Maďarsku nemám, je to nádherná země s prima lidmi, ale rozvinutá průmyslová země to nikdy nebyla. My ale ano. Takže to, že se někdo v Moskvě rozhodl od stolu, že autobusy se budou vyrábět v Maďarsku, kde nebylo nic a u nás se naproti tomu vyrábět přestanou, bylo nesmyslné a poškodilo nás. A jak se ukázalo, nepomohlo nakonec ani Maďarsku, jakmile umělé rozdělení výroby padlo, šla v podstatě výroba autobusů do kytek. V současnosti se tam o něco snaží, ale je to jen matný odlesk někdejší produkce. Zatímco u nás se autobusů vyrábí docela dost...

+9/−1
3.1.2021 20:48
Foto

J39o22s94e26f 28Š32á33t52a53v44a 2574631486939

To nebyly jenom autobusy.Maďaři vyráběli zadní nápravy pro všechny náklaďáky v RVHP.Ze začátku to bylo šílený.

0/0
7.1.2021 21:17
Foto

J72u79r48a72j 43M19i44k76l47a55s 5681117168151

RVHP nebola organizacia, ktora mala riadit centralne planovanie. Dovodom zalozenia bolo zabezpecit rovnomerny technologicky a hospodarsky rast svojich clenov a transfer technologii v podmienkach technologickej blokady zapadom. To ze na nu dnes hadzeme zodpovednost za projekty, ktore sa z nejakych dovodov u nas neuskutocnili je blbost. Praveze bez nej by si krajina nasej velkosti svoj potencial neudrzala. Tak ako si ho neudrzala po rozpade RVHP. Detto Polsko alebo Madarsko.

0/0
8.1.2021 8:49
Foto

J18i98ř32í 76K42r92a71j91í53č63e37k 9573609542278

Proč vyžrali?? Snad vymysleli, vyráběli a prodávali. Nebýt rusáka, tak jsme toho mohli vymyslet, vyrobit a prodat daleko více, Hodare!!

+11/−1
3.1.2021 21:03
Foto

J76u16r95a91j 74M15i64k25l68a64s 5421797918651

No neverte tomu. Kde by sa predavali tie nase auta a lietadla? Apropo kde sa predavala predvojnova produkcia?

0/−1
4.1.2021 10:53
Foto

M35a25r22t26i24n 52N31e67b25e70s76k12ý 7296260207242

Pane Hodare, každý by měl dělat to, co umí.

A když neumí, pak kvalita zadních náprav Rába pro celou RVHP byla tak zoufalá, jak byla.

0/0
6.1.2021 15:17
Foto

M81i64c26h10a40l 59Z76e36t10e50k 1922403661

Souhlas, zejména to bylo znát na zoufalém nedostatku právě kloubových autobusů, které se v ČSSR prostě vyrábět nesměly.

+2/−1
3.1.2021 12:28
Foto

M43i61l10a15n 66V38o51l20e43k 5189323586609

Ale vždyť to máte i v popiscích. Nebyly dostatečně výkonné motory.

+1/0
3.1.2021 12:34
Foto

M45i28c89h55a88l 53Z11e85t98e25k 1782603161

Dostatečně výkonné motory neměli ani Maďaři. Jenže Maďarsko je rovinaté, tak jim ten licenční MAN do kloubových Z80 stačil. U nás nikoliv. Muselo se to řešit jinou převodovkou s kratšími převody.

+8/0
3.1.2021 12:47

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z IMEX group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...