VIDEO: Airbus A400M úspěšně absolvoval první testy v roli hasebního letadla

  • 23
Evropské velkokapacitní hasicí letadlo má za sebou první krok, kterým byly úspěšné letové testy patřičně vybaveného Airbusu A400M ve Španělsku. Kapacitně se se svými 20 kubíky sice nemůže srovnávat s hasicím obrem 747 Supertanker, na druhou stranu většina provozovaných hasicích letadel je o poznání menších, a tedy i s menší kapacitou hasební vody než má A400M.

U španělského města Getafe, z jihu sousedícího z Madridem, kde má Airbus jednu ze svých poboček, provedli úspěšný test transportního Airbusu A400M v roli hasebního letadla.

Při celé akci úzce spolupracovalo španělské vojenské letectvo, konkrétně 43. letecká skupina (43 Grupo de Fuerzas Aéreas) ze základny Torrejón. Tento útvar je určený právě k boji s velkými plošnými požáry a má ve výzbroji dvoumotorové hasicí létající čluny Canadair CL-215 and Canadair CL-415 kanadského původu.

Do nákladového prostoru v trupu letounu byl umístěn jednoduše odnímatelný protipožární systém, zatím v demonstrační (vyvíjené/prototypové) verzi. Ten je vyvíjen právě pro letouny A400M a nevyžaduje žádnou úpravu jejich draku. Jde tedy o systém kategorie RORO (roll-on/roll-off), kdy toto označení se začalo poprvé používat u nákladních lodí, do kterých jednoduše najížděla a potom z nich zase vyjížděla vozidla (silniční, kolejová) po vlastní ose. (Z pohledu takovéto jednoduché instalace mají podobné systémy už od devadesátých let v USA pro letadla Hercules.)

V červenci 2022 proběhly úspěšné testy Airbusu A400M v roli hasebního letadla. Pro testy byl využit pátý (tj. poslední) prototyp A400M výrobního čísla MSN 006.

Pokud se tedy dostanou nové evropské hasicí systémy RORO do běžného užívání, budou se moci instalovat do jakéhokoliv A400M podle aktuální potřeby. A to je ideálním řešením, protože letoun bude po většinu doby své životnosti létat jako transportní a v době chudé na požáry tak nebude zbytečně zahálet.

Nádrž na hasicí látku, zpravidla vodu, má objem 20 kubických metrů, respektive letoun se může nad požár vydat s dvaceti tunami vody. Toto množství vody je hasební zařízení schopno vypustit (vytlačit) během necelých deseti sekund, vypouštění probíhá přes otevřená nákladová vrata na zádi letounu.

Testování hasebního zásahu proběhlo za denního světla, kdy A400M letěl v minimální výšce 150 stop (cca 46 metrů) rychlostí 125 uzlů (cca 230 km/h).

Nejbližším cílem je dovést vývoj hasicího zařízení RORO pro A400M do provedení zralého pro sériovou výrobu (možná je lepší použít slovo „produkční“, když těch sériových kusů stejně nebudou nijak závratná množství). Také se počítá se zkouškami hasebních zásahů v nočních podmínkách, aby se zvýšila efektivita protipožárního boje.

Transportní letoun Airbus A400M Atlas

Airbus A400M Atlas je čtyřmotorový transportní letoun a je prvním typem z dílny Airbusu od počátku projektovaným jako vojenský. Z pohledu své velikosti a přepravní kapacity zaujímá pozici mezi americkými stroji Hercules (resp. dnes Super Hercules) a Globemaster III.

K pohonu A400M slouží čtyři turbovrtulové motory EuroProp TP400-D6. Maximální výkon motoru dosahuje 8 200 kW, a to si ještě musíme ty kilowatty vynásobit čtyřmi, abychom dostali instalovaný výkon u A400M.

Prázdná hmotnost A400M činí 78,6 tun, maximální vzletová hmotnost 141 tun a maximální hmotnost užitečného nákladu 37 tun. Letoun pobere v transportní verzi až 46,7 tun paliva (při max. užitečném nákladu potom musí být samozřejmě množství paliva úměrně redukováno).

První let prvního prototypu proběhl 11. prosince 2009 a první sériový stroj se vznesl 6. března 2013. K začátku roku 2022 bylo vyrobeno celkem 111 sériových letounů a téměř šest desítek představovaly zatím nevyřízené objednávky.

Hlavními uživateli jsou dnes letectva Německa, Francie, Španělska, Velká Británie a Turecka. V menších počtech tyto stroje létají v barvách Belgie, Malajsie a Lucemburska. A malé objednávky mají podepsány Kazachstán a Indonésie.

Transportní letoun Airbus A400M Atlas z výzbroje RAF