Seskakuji z mola pod Jiráskovým mostem a přistávám na palubě nového vznášedla SCOUT Hovercraft XS 430, které bude sloužit Městské policii hlavního města Prahy. To se pod mojí metrákovou maličkostí zhoupne poněkud více, než jsem čekal. Raději tedy usedám na podélný sedák umístěný ve středu paluby hned za záda řidiče - demonstrační jízdy pilotoval přímo prodejce z Německa.
Vznášedlo najednou pobere až čtyři pasažéry, nicméně místa není nazbyt. Okolo sedáku je prostor akorát tak na nohy, jedinými záchytnými body jsou postranní kovová madla. Já sedím, řidič spíše klečí - tak trochu jako na motorce. Otočením klíčku nahodí benzínový čtyřtakt, za mnou se roztočí obrovská vrtule a pomalu vyjíždíme od břehu, směrem k mostu.
Pomalým tempem podplujeme most, vznášedlo velmi ochotně reaguje na každé pootočení "řidítky" - směrový ovladač je bližší vodnímu skútru než lodi. Jen co jsme vyjeli ze stínu mostu, přidává řidič plyn - motor se roztočí do vysokých otáček a za ohlušujícího řevu prudce vyrážíme.
Akcelerace je opravdu prudká, subjektivní dojem umocňuje vodní tříšť a aerosol, který se kolem letícího vznášedla vytváří.
-větší snímek vždy po rozkliknutí -
Po několika vteřinách se už vysokou rychlostí řítíme směrem k jezu. Zjišťuji, že rozepnutá vesta s peněženkou, mobilem a diktafonem v kapsách není pro tuto příležitost úplně vhodné oblečení - ve vrtulí nasávaném vzduchu vše vlaje a mám trochu obavu, zda nebudu vcucnut do pohonného ústrojí. Díky bezpečnostní mříži z obou stran vrtule se to naštěstí stát nemůže.
Rychlost se stále zvyšuje a jez blíží, začínám poněkud litovat své účasti ... v tom však najíždíme na hranu jezu, částečným skokem ho přelétneme a překvapivě něžně dopadneme na nižší hladinu. Než se stačím zaradovat, řidič prudce stočí řidítka doprava a my se "smykem" otáčíme, přičemž několik vteřin letíme přímo po boku - díky všestrannému vztlaku vzduchu se ale naštěstí takřka nemůžeme převrátit.
Během manévru vzduchem létá spousta vody - nikoli jemné kapičky jako během jízdy, ale přímo gejzíry.
Než si stačím prohlédnout mokré svršky a vodu crčící z redakční zrcadlovky, ženeme se zpět k jezu. Vznášedlo se na něj vyhoupne svižně a bez zaváhání, jako by ani neletělo proti proudu. Pak se již rychle vracíme ke břehu, ladným obloučkem zpomalíme a sklouzneme až ke kamenné zdi nábřeží.
Vozidlo do nepohody
Možná si zatím říkáte "No bezva, policajti mají novou hračku...", ale objektivně vzato, vznášedlo jim nabízí takovou míru mobility a rychlosti, jakou jiný prostředek nemůže poskytnout.
Je to totiž obojživelník. Dokáže jet po souši stejně obratně jako po vodě. Písek, kameny, asfalt, tráva, voda, led - může jet po čemkoli. Nečiní mu problém překonávat prudká stoupání a klesání, překoná i 60 centimetrů vysoké překážky. Na otázku, zda bych s ním mohl dojet až domů do Bohnic, mi velitel říčního útvaru MP Jaroslav Netroufal vtipně odpověděl: "Pokud vás nezastaví policejní hlídka, tak klidně".
Pokud byste si chtěli takové vznášedlo pořídit, musíte počítat s tím, že jeho provoz bude omezen podobně, jako je tomu u vodních skútrů, a samozřejmě s ním nebudete moci jezdit po silnici. Policisté mají výjimky. Také byste museli získat speciální „řidičský“ průkaz.
Vznášedlo bude neocenitelným pomocníkem například v době povodní, kdy standardní lodě kvůli prudkému proudu nesmí vyplouvat. Zvýšený průtok řeky vznášedlo nijak nelimituje a překoná i různé plovoucí překážky. Stejně užitečné může být i během zimy, kdy přispěchá na pomoc například lidem, pod kterými prasknul led.
Ačkoli vozidlo patří městské policii, v případě nouze ho budou moci využít i jiné bezpečnostní složky. Vznášedlo budeme v případě potřeby půjčovat i hasičům a záchranářům,“ říká Mgr. Rudolf Blažek, který má na pražském magistrátě na starosti mj. i Městskou policii. Ze základny v Lahovicích je vznášedlo na Vltavě do několika minut. Nebude se ale používat pro hlídkové jízdy, ale jen při zásazích.
A přestože bude operovat především na území hlavního města Prahy, tedy na jeho říčním toku o délce 35,5 km, může být snadno převezeno i jinam, podle potřeby. Standardně se převáží na přívěsu za policejním vozidlem, v případě nouze lze zavěsit pod vrtulník.
Jak funguje vznášedlo?
V létajícím vozidle není třeba hledat žádnou magii. Veškerou potřebnou energii dodává 4taktní benzinový MPE Webermotor s objemem 750 ccm a výkonem 110 koní, který pohání jednu jedinou vrtuli. Tok vzduchu, který svojí rotací vrtule vyvolává, se dělí do dvou proudů - hnací a nadnášecí. Zatímco hnací proud je skrze klapky (jejichž natočením se určuje směr proudu, tedy směr jízdy) hnán přímo za vozidlo, druhý proud míří pod vznášedlo. Zde naplňuje prostor mezi dnem vznášedla, vodní hladinou a okružím ze vzduchových polštářů.
INFOGRAFIKA: Jak funguje vznášedlo |
Při plném výkonu se obojživelník může pohybovat 5 až 10 centimetrů nad vodní hladinou a uhánět rychlostí až 100 km za hodinu. Obrátí se na třech metrech, za jednu hodinu jízdy spotřebuje zhruba 15 litrů Naturalu 95. Celkové náklady na provoz dosáhnou asi 400 - 450 korun za hodinu. Na vodě při plném naložení startuje do 4 sekund. Podrobnější specifikaci modelu naleznete v přiložené tabulce.
Vznášedlo zblízka
Více fotografií naleznete ve velké fotogalerii ZDE.
Video si můžete spustit na této adrese.
Aktuální zpravodajství vám přinášíme ve spolupráci s T-Mobile.