NASA představila první sérii snímků z Webbova teleskopu

• 25
Tím úplně prvním snímkem z nového teleskopu nás NASA namlsala v úterý již v brzkých ranních hodinách. Další čtyři představila v 16:30 odpoledne. V přímém přenosu jsme tyto snímky sledovali v živém vysílání brněnské hvězdárny.

Přenos komentoval šéfredaktor portálu Kosmonautix Dušan Majer, astronom, astrofyzik a ředitel Hvězdárny a planetária Brno Jiří Dušek a Norbert Werner z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky.

První ze zveřejněných snímků zachycující kupu galaxií je nejhlubším a nejostřejším infračerveným záběrem vesmíru, který byl dosud pořízen. Je na něm velké množství hvězd, s masivními galaxiemi v popředí a dalšími mimořádně vzdálenými galaxiemi rozmístěnými po celé ploše snímku. Zachycuje světlo z doby ne dlouho po Velkém třesku, který podle vědeckých odhadů nastal před téměř 14 miliardami let.

Kupa galaxií SMACS 0723. První zveřejněný infračervený snímek vzdáleného vesmíru z teleskopu Jamese Webba

Jasné světelné body uprostřed snímku jsou kupou galaxií SCMACS 0723. Kupa se podle německého vědce a někdejšího astronauta Ulricha Waltera chová jako čočka, a umožňuje tak zahlédnout i vzdálenější galaxie v pozadí. Jde o rozmazané oranžové body zdánlivě uspořádané v kruhu, uvedl podle agentury DPA Walter.

Mlhovina Carina

Další snímky zachycují rozlehlou mlhovinu Carinu, která je od Země vzdálená 7 600 světelných let a je domovem hvězd mnohokrát větších než Slunce, a planetární mlhovinu NGC 3132. Tento obří a rozpínající se oblak plynu obklopuje zhroucenou hvězdu – bílého trpaslíka.

Planetární mlhovina NGC 3132

Vesmírný teleskop se zaměřil i na takzvaný Stephanův kvintet, natolik kompaktní skupinu galaxií, že se dvě z nich spojují do jedné, píše list The Guardian.

Skupina galaxií Stephanův kvintet

Posledním zveřejněným objevem je spektrografická analýza obří planety WASP-96, která se skládá zejména z plynu. Tato exoplaneta, tedy planeta obíhající kromě jiné hvězdy než Slunce, se nachází téměř 1 150 světelných let od Země a svou hvězdu oběhne za 3,5 pozemského dne. Objevena byla v roce 2014. WASP-96 je velká zhruba jako Jupiter, má však jen polovinu jeho hmotnosti.

Vesmírný teleskop Jamese Webba zachytil zřetelný podpis vody spolu s důkazy o mracích a oparu v atmosféře obklopující horkou, obří planetu obíhající kolem vzdálené hvězdy podobné Slunci.

Vesmírný teleskop Jamese Webba v hodnotě deseti miliard dolarů (245 miliard korun) je projektem americké NASA s širší mezinárodní účastí, včetně české. Teleskop vynesla do vesmíru loni 25. prosince raketa Ariane 5 z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Jde o dosud nejvýkonnější vesmírný dalekohled. Vědcům by Webbova observatoř měla umožnit zkoumat historii kosmu v nejzazších hlubinách času a prostoru i pátrat po známkách možného života mimo Sluneční soustavu.

Porovnat první fotku z JWST se záběrem stejného místa pořízeným Hubbleovým teleskopem můžete ve článku – Porovnejte: takto vypadá stejná část vesmíru z Webbova a Hubbleova teleskopu.

A spoustu podrobností o teleskopu Jamese Webba najdete v našem starším textu – Webbův vesmírný teleskop chystá první foto, navzdory poškození meteoroidem.

,