- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Boeingu se v poslední době nic nedaří a jedno fiasko střídá druhé.
Čím to?
TO Se asi musí hodně vyplatit platit Rusku za taxi do vesmíru a ještě vyhazovat peníze za neúspěšné pokusy se k ISS dostat po vlastní ose.
Boeing nejspíš podlehl kornatění, kterému po čase podléhají všechny velké organizace. Obě jeho velké aféry mají podle mého názoru společný prvek a tím je podcenění redundance systémů. To vypovídá o špatném řízení projektů ze strany managementu.
...
Určitě se to finančně vyplatilo. Pro NASA je současný vývoj nových pilotovaných lodí a placení Rusku za osobní dopravu pořád výrazně levnější, než byl provoz raketoplánů. Odhaduji, že vývoj u obou externích dodavatelů stál dohromady méně, než 2 roky provozu raketoplánů (které teď nelétají přes 8 let).
Jinak: Americké náklaďáky už teď rutinně vozí zásoby na ISS - a to častěji než ruské. SpaceX nedávno úspěšně provedl test, ve kterém teď Boeing zklamal. Má před dopravou lidí ještě ozkoušet záchranný systém (to je plánované na příští měsíc). Pokud uspěje, bude moci konkurovat osobním Sojuzům. Boeing se asi bude muset předvést znovu, než mu dovolí posadit do kabiny lidi. Obecně to vypadá, že během příštího roku americká závislost na Sojuzech skončí.
Jedine náš pán učiteľ Ing. L. Balvín(nestraník), podobne ako Sokrates, predpovedal už pred viac ako 40 rokmi, že technika USSA bude čim ďalej tym primitivnějšia, podobne ako u Gréckej a Rímskej civilizácie.
Príčiny úpadku a zániku Gréckej a Rímskej civilizácie nastali návratom k primitívnemu hermafroditizmu: žena = muž, idiot = génius. A dokonca až k tomu, že ženy, nevzdelanci a idioti majú vyššie postavenie než muži, vedci a Boh.
Preto aj degenerácia a zánik USSA civilizácie sa blíží. Ale pozor, aj zdochíňajúci kôň vás môže smrtelne kopnúť....
Aha a proto je USA tahounem prozkoumávání vesmíru
Hlavní je, že ISS nedopadla jako Mir.
společnost boeing nám dodá moderní letadla , společnost westinghaus nám postavé moderní jadernou elektrárnu , naštěstí máme pronájem stíhaček takže zatím nekoupíme vyřazené bojem ošlehané americké F-16, pokud něco zkouším nejdu s tím do etéru jedině v případě že chystám řízený bankrot
Jo, četl jsem, že Boeing už ani nepočítá s výrobou svého tahouna B737 MAX.
Takže další fiasko od Boeingu, ale my tu čteme, jak si to Růženka Nýtovačka parádně užila.
Poslal někdo poprvé novou loď do vesmíru bez žádného problému?
Ja bych z toho nedelal halo. Prave proto to byl zkusebni let. Od slova zkouset. Program Apolo to taky nedal na prvni dobrou. Byt s pomerne jednoduchou technikou v porovnani s dnesni. A prave komplexita dnesnich systemu je prave tou nejvetsi prekazkou. Byt prinasi mnohem vetsi moznosti, prinasi take mnohem vice problemu. Proste klid a nechte je pracovat.
Bylo by dobrý, než ty společnosti začnou něco zkoušet v kosmu poradit se ponejprv s Čechy
Divim se, ze jeste nekdo pouziva neco jinyho nez SpaceX - za ty prachy se muzou jit vsichni ostatni zahrabat - pravda, maji o nekolik set startu min nez sojuz asi, ale stejne...
Konkurence je motorem pokroku, takže buďme rádi.
no proklamovaná dokonalost se nekonala, prostě firma je tak skvělá a dokonalá že už i kontroly zrušily
Dokonalost neexistuje, je to jen Chiméra v hlavách lidí bez technického vzdělání.
Bez ohledu na to, že Starliner úspěšně přistál, celkově to je velký neúspěch pro Boeing. Proč?
Oddělme tři části - raketu Atlas, druhý stupeň Centaur a pak samotný Starliner. Atlas pracoval správně (proč by taky neměl). Centaur pracoval správně (také odzkoušený). Potud to bylo v pořádku, ale také s tím Boeing neměl nic společného - Atlas i Centaur patří ULA, Boeing pouze využil jejich ověřenou techniku. Teprve po odpojení od Centauru měl začít pracovat Starliner a hned první krok (resp. jeden z prvních kroků) bylo selhání, zážeh neproběhl správně. Navíc je tam jeden moment, který mne, jako fanouška kosmonautiky, velmi zaskočil. Jak je vůbec možné, že v rámci daného letu vůbec neproběhla křížová kontrola toho, zda loď je v tu chvíli v očekávaném režimu? Jak je možné, že by to (podle tvrzení z tiskovky) mělo záviset pouze na časování? Provesmír! Jsme v 21. století, technika je úplně jinde a kontrola, zde vše probíhá správně, by měla být okamžitá a průběžná a ne, že se až po dlouhých osmi minutách cosi spustí a následně se zjistí, že to je špatně. Jako případného budoucího člena posádky by mne tento průběh upřímně vyděsil, protože tady evidentně totálně selhala veškerá kontrola toho, co modul v danou chvíli skutečně dělá a dělat by měl.
To, že Starliner přistál, rozhodně překvapivé není a nebyl tam důvod očekávat problémy. Kromě brzdného zážehu a zpomalení (což je ale pasivní věc) jde o věci, které už testovány byly (padáky, přistání).
Tedy mise připojit se k ISS byla naprostým neúspěchem, protože selhala hned v první fázi práce Starlineru. Jakýkoli jiný výklad se nedá akceptovat. Ano, při testu se může kdykoli cokoli podělat, ale tady naprosto selhal nejen ten nejzákladnější postup, ale především selhaly veškeré kontroly, když problém byl objeven až po dlouhých osmi minutách. Nemluvě o tom, že to, co konkrétně selhalo (tedy navedení na správnou oběžnou dráhu), není nic, co by nikdo jiný před tím nezkusil. Naopak to je dnes už téměř rutinní činnost u každého satelitu.
Přiřadím odpověď ještě sem ...
1) Opravdu Boeing nemá nic společného s ULA?
2) Nevím co vám na časovači připadá tak archaického. Nedokážu si představit, jak byste bez časovače zajistil, že se Vám něco v daný čas spustí. Chyba nebyla v existenci časovače, ale v jeho selhání ze zatím nezjištěné příčiny. Prostě nějaký SW problém.
3) Po těch osmi minutách se nic samo nespustilo, to byl záměrný povel ze Země.