- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mě vždycky zajímalo, jak se v takových případech "sesynchronizují" ty motory za sebou. Ty se přeci musí točit absolutně stejně rychle, ne?樂
"V USA budil víc, než zaslouženou pozornost". to asi kždý takovýto stroj. Ve své podstatě je Mrija nebo Buran taky celkem k ničemu, ale pozornost si zaslouží pro svou nespornou zajímavost tím, že je něco takového vůbec možné. Stejně jako Concorde a TU-144 apod.
Proč by byly k ničemu? Buran byl skvělý raketoplán a Mrija zvládla dělat to, k čemu byla postavena. Že sovětský kosmický program narazil na geopolitiku přeci neznamená, že jsou ve stejné kategorii bombastických, ale vlastně nepraktických dopravních letadel jako Do-X / Concorde / Tu-144.
ten Boeing 314 Clipper mi príde o dosť krajší
Však je tam asi deset let rozdíl - to v té době byla v letectví obrovská časová propast.
Podle filmových záběrů z paluby letěl přes Atlantik nejen bez cestujících, ale také ve velmi malé výšce, jen pár metrů nad hladinou. Vztlak tak zvyšoval vliv blízkosti terénu, fungovalo to jako ekranoplán. Jinak by mu sotva stačilo palivo. Až před New Yorkem, lehčí o spotřebované palivo, vystoupal do několika set metrů a předváděl se.
To skutečně letěl, minimálně po určitou relativně velkou vzdálenost, ale jak postupně spotřebovával palivo, tak nabral výšku (ale obecně dostup Do X nebyl nijak oslnivý, spíše naopak; větší dostup měl druhý a třetí exemplář s italskými motory, tyto stroje při předávacím letu letěly přes Alpy). Ale zpět k přeletu přes Atlantik, těsně před ním byly instalovány další palivové nádrže, jestli si to dobře pamatuji, tak kapacita palivových nádrží se pro přelet přibližně zdvojnásobila (nebo k tomu neměla daleko). Zároveň bylo vyloženo luxusní a další nepotřebné vybavení (snad i dva členové osádky) a tohle vše se poslalo přes Atlantik lodí, aby se to po přeletu mohlo do letadla zase vrátit (a před tím samozřejmě demontovat ty přídavné nádrže). Popisky fotek mi v galerii brutálně narůstaly, tak jsem tam tohle už nedával, ostatně jako plno dalších neméně zajímavých věcí, to už nechám třeba někdy na klasický článek.
Do X byl víc experimentální a prestižní projekt, kterému chabé letové výkony nedovolily komerční využití. Ale i když vypadá jako ošklivé kačátko, jistá elegance se mu nedá upřít.
Bez vzácných lidí, co myslí ve velkém, by bylo navždy všechno malé.