Diskuze

OBRAZEM: Obří Do X při slavné cestě málem shořel. A ustál i další nehodu

Dopravní letoun Dornier Do X překvapil v roce 1929 svými rozměry a hmotností. Obrovský létající člun se stal legendou, a to především díky propagandisticky vytěženému etapovému okružnímu letu do Ameriky. Za úspěšný typ však Do X považovat nelze, pro civilní i vojenský sektor byl prakticky nepoužitelný.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P19e59t31r 61Š87v76a49r91c

30. 8. 2021 12:19

Mě vždycky zajímalo, jak se v takových případech "sesynchronizují" ty motory za sebou. Ty se přeci musí točit absolutně stejně rychle, ne?樂

0 0
možnosti
Foto

"V USA budil víc, než zaslouženou pozornost". to asi kždý takovýto stroj. Ve své podstatě je Mrija nebo Buran taky celkem k ničemu, ale pozornost si zaslouží pro svou nespornou zajímavost tím, že je něco takového vůbec možné. Stejně jako Concorde a TU-144 apod.

1 4
možnosti

J63a67n 43B26u92r41d61a

30. 8. 2021 16:36

Proč by byly k ničemu? Buran byl skvělý raketoplán a Mrija zvládla dělat to, k čemu byla postavena. Že sovětský kosmický program narazil na geopolitiku přeci neznamená, že jsou ve stejné kategorii bombastických, ale vlastně nepraktických dopravních letadel jako Do-X / Concorde / Tu-144.

5 1
možnosti

Parádní je ta fotka Benátek.

1 0
možnosti

ten Boeing 314 Clipper mi príde o dosť krajší

0 0
možnosti

Však je tam asi deset let rozdíl - to v té době byla v letectví obrovská časová propast.

4 0
možnosti

Podle filmových záběrů z paluby letěl přes Atlantik nejen bez cestujících, ale také ve velmi malé výšce, jen pár metrů nad hladinou. Vztlak tak zvyšoval vliv blízkosti terénu, fungovalo to jako ekranoplán. Jinak by mu sotva stačilo palivo. Až před New Yorkem, lehčí o spotřebované palivo, vystoupal do několika set metrů a předváděl se.

3 0
možnosti

To skutečně letěl, minimálně po určitou relativně velkou vzdálenost, ale jak postupně spotřebovával palivo, tak nabral výšku (ale obecně dostup Do X nebyl nijak oslnivý, spíše naopak; větší dostup měl druhý a třetí exemplář s italskými motory, tyto stroje při předávacím letu letěly přes Alpy). Ale zpět k přeletu přes Atlantik, těsně před ním byly instalovány další palivové nádrže, jestli si to dobře pamatuji, tak kapacita palivových nádrží se pro přelet přibližně zdvojnásobila (nebo k tomu neměla daleko). Zároveň bylo vyloženo luxusní a další nepotřebné vybavení (snad i dva členové osádky) a tohle vše se poslalo přes Atlantik lodí, aby se to po přeletu mohlo do letadla zase vrátit (a před tím samozřejmě demontovat ty přídavné nádrže). Popisky fotek mi v galerii brutálně narůstaly, tak jsem tam tohle už nedával, ostatně jako plno dalších neméně zajímavých věcí, to už nechám třeba někdy na klasický článek.

17 0
možnosti
Foto

J20i81ř75í 44H90a47l11í30k

29. 8. 2021 19:16

Do X byl víc experimentální a prestižní projekt, kterému chabé letové výkony nedovolily komerční využití. Ale i když vypadá jako ošklivé kačátko, jistá elegance se mu nedá upřít.

13 1
možnosti

P15e20t82r 42M34i96c95h45a33l

29. 8. 2021 15:40

No jo, megalomanie se nevyplácí.

0 0
možnosti

R13o95m69a33n 25O28l25á35c12h

29. 8. 2021 18:55

Bez vzácných lidí, co myslí ve velkém, by bylo navždy všechno malé.

11 0
možnosti