Není jumbo jako jumbo. Čtyřmotoráky vymírají, jeden se rozloučil s Prahou

  • 3
Když pomineme Airbus A380, čtyřmotoroví velikáni civilní letecké dopravy se stávají stále vzácnějšími. Na Letišti Václava Havla v Praze se nám podařilo zachytit „poslední štaci“ nákladního jumba B747-8F spol. Qatar Airways. Na Štědrý den odletěl do domovského Dauhá a k 1. lednu 2024 byl vyřazen z flotily.

Flotila katarského dopravce čítá pouze dva obří Boeingy 747-8 v cargo verzi F (freighter). Postupně však upouští od čtyřmotorových strojů. Na Štědrý den roku 2023 jsme tak mohli jeden z těchto dvou letounů (registrace A7BGA) vidět v Praze naposledy v katarské livreji. Tento stroj létal mj. i na lince Dauhá–Budapešť–Praha–Dauhá, číslo letu QR8231. Druhý Boeing 747 verze 8F Qatar Airways (registrace A7BGB) létá v barvách Qatar Airways i nadále.

S odchodem jedné z katarských„osmiček“ patrně celkově ubude příležitostí pokochat se v Praze pohledem na tento typ slavného Jumbo jetu. Na druhou stranu lze předpokládat, že běžnější verzi B747-400 budeme vídat i nadále. Jak od sebe tyto dva typy na první pohled poznat?

Jak je zřejmé i z videopříloh tohoto článku, oba typy letounů se na první pohled liší konci křídel. Verze 747-400 má zřetelné winglety. Další rozpoznávací znak je konec opláštění motorů. Verze 8 je má „vykousané“, kdežto u verze 400 je tato hrana bez vybrání.

Verze 8 je také oproti verzi 400 celkově větší. Qatar Airways Cargo v Praze většinou dostává stojánku E7, která leží u kraje a stroje 747-8F na místo vždy dotáhne tahač. Verze 400 dojede na toto místo bez cizí pomoci.

letouncelková délkarozpětí křídelkapacita
B747-8F76,3 m68,4 m132 630 kg
B747-400F70,7 m64,4 m124 330 kg