Logo veletrhu IFA přr výstavištěm poprvé v černé

Logo veletrhu IFA přr výstavištěm poprvé v černé | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Velký propad prodejů počítačů a elektroniky. Veletrh ukazuje smutek výrobců

  • 75
Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) - Na letošním veletrhu IFA se hned na začátku ukázalo, že nenajdete snad jediný segment, který by v celosvětovém hledisku vykázal růst. Ostatně úsporná nálada je vidět i na výstavišti. Jednu z největších výstav spotřební elektroniky a IT totiž vynechává řada tradičních výrobců.

Velké počítačové firmy jako Acer nebo Asus se po dlouhé době berlínského veletrhu IFA neúčastní. Je sice pravda, že například Asus si uvedení některých svých novinek určených na předvánoční trh odbyl na nedávném veletrhu Gamescom, ale i tak se dá očekávat, že by si v jiné době patrně nenechal tuto příležitost ujít.

Na druhou stranu, některé tradičně se účastnící velké společnosti na výstavě najdeme na tradičních místech, příkladem je společnost Samsung. Výstaviště se ale nezdá prázdné, většina stánků firem je jen skromnější. Na první pohled se tak zdá, že je vystavovatelů víc a rekrutují se spíš z menších společností.

Zdá se tak, že si velké firmy mnohem pečlivěji vybírají, kde budou své produkty ukazovat, a reagují tak na snížení svých prodejů a příjmů.

Důvodem současného propadu je nasycení trhu během covidových let, ale také rostoucí inflace, která nutí potenciální zájemce víc zvažovat nákup nové elektroniky a dalších elektrických spotřebičů. Každopádně je jasné, že se tehdejší rekordní prodeje projevují v nynějších poklesech.

„Celosvětový trh v současné době prochází obtížnou fází, kdy v prvních šesti měsících roku 2023 došlo k 12% poklesu tržeb a 8% poklesu prodaných kusů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Ani celoroční výsledky za rok 2023 nemusí vypadat o mnoho slibněji,“ popisuje situaci expert výzkumné agentury GFK Jan Lorbach.

„Spotřebitelé v současné době zaměřují svůj snížený disponibilní příjem spíš na cestování a volnočasové aktivity než na techniku. Naděje průmyslu se stále upínají k hospodářskému oživení v Číně, které však zatím nepřineslo žádoucí pozitivní dopad,“ doplňuje.

Výsledky trhu podle GFK:

SegmentPříklady výrobkůVýsledky za prvních šest měsíců s porovnáním s se stejným obdobím loňského roku.
Spotřební elektronika(televizory, soundbary atd.)- 12 %
Telekomunikace(chytré telefony atd.)- 5 %
IT(mobilní počítače, hardware atd.)- 12 %
Malé domácí spotřebiče(fritézy, mixéry atd.)- 1 %
Velké domácí spotřebiče(klimatizace, trouby atd.)- 5 %

Stav trhu byl hlavním tématem i na úvodní konferenci veletrhu IFA 2023. Pořadatelé se snažili zdůraznit pozitivní stránku věci – vývoj trhu je uspokojující při srovnání letošního roku a předcovidového 2019. Nepříjemný pokles je pak ve srovnání letošního roku s loňským.

Vývoj trhu od ledna do května 2023

Takto to vypadá v časové ose…

Vývoj trhu

…a takto v rámci jednotlivých kategorií produktů.

Vývoj trhu

Pandemickou epizodou se podle Sáry Warnekeové, ředitelky gfu Consumer & Home Electronics, společnosti organizující veletrh IFA, proměnil nejen trh, ale i chování spotřebitelů. Pří výběru spotřebičů se prý víc projevuje důvěra v konkrétní značku – a týká se to hlavně velkých značek. Což je v kontrastu s tím, kolik nových značek se v uplynulých letech a měsících vyrojilo.

Na pódiu také zaznělo, že zákazníci stále častěji mění techniku, až když doslouží, nikoli proto, že by jednoduše chtěli novější model. To je naopak – vzhledem k vývoji ekonomiky – poměrně logické.

Tisková konference BOSCH

Dalším trendem, který jsme viděli i na tiskové konferenci společnosti Robert Bosch Hausgerate, je reálný důraz na „udržitelnost“. Nejen marketingovými tvrzeními a využíváním hispterských materiálů, ale v případě Bosche třeba tím, že prodlužuje garantovanou dostupnost náhradních dílů u malých spotřebičů ze sedmi na deset let a u velkých spotřebičů z deseti let na patnáct.

Kombinace pračky a sušicky Roborock ... samozřejmě plně ovládatelné aplikací v telefonu.

To, že jsou vyšší modely všech spotřebičů „connected“, tedy připojené do domácí sítě a ovládané aplikací, je již samozřejmostí. Z hlediska udržitelnosti je zajímavý fakt, že v aplikacích mnohdy vidíte i parametry týkající se spotřeby, včetně reálně naměřených hodnot. Úspora tak není pouze příslib výrobce a hypoteticky nižší číslo na složence na konci zúčtovacího období, ale reálný údaj po každém použití.

Podle tvrzení zástupců pořadatele veletrhu IFA se právě udržitelnost stává jedním z klíčových parmetrů, které zejména mladí zákazníci při výběru spotřebičů a elektroniky zvažují.

A jak jsme nakousli v úvodu, covid nezměnil „jen“ trh a zákazníky, ale i veletrh samotný. Je zde patrný odliv velkých značek – chybí Acer, Asus, Lenovo nebo Philips, a třeba Sony zde netradičně řeší pouze německé zastoupení a pro „neněmecká média“ je vstup zapovězen.

Televizory Hisense mířící na expozici na veletrhu IFA 2023

I tak bude televizorů a další domácí elektroniky v šestadvaceti výstavních halách dost. Ve středu zatím výstaviště připomínalo staveniště a i na některé konference se chodilo mezi paletami se zbožím a pod vysokozvižnými vozíky, ve čtvrtek by ale mělo být vše „fertig“.

,